2018-01-20, 17:37
  #661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Kineserna startar helt enkelt mellanhänder i andra länder, paketen skickas dit, packas om med ny leveransadress till Sverige, förslagsvis ett EU land med fri moms och tull. Svårare än så är det inte.

Lägst moms i EU verkar Luxemburg ha med 17%. Tullar är desamma inom hela EU.

Arbetskraft är svindyr i Luxemburg.

Lycka till.
Citera
2018-01-20, 17:37
  #662
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Jag är fortfarande fascinerad av denna tråd. Kan någon av alla som gnäller förklara varför:

1. Ni inte ska betala moms på prylar ni köper.

2. Varför ni inte ska betala tull på saker ni importerar.

3. Varför Postnord inte ska få ta betalt för sin administration precis sim alla andra speditörer.

4. Varör ni inte använder DHL, UPS eller FedEx om ni inte gillar Postnord.

Om du läser tråden så har ingen något emot att betala moms, däremot en straffavgift på 125 kr är inte rimligt någonstans, det som frakten kostar inom landet är rimligt att betala eftersom Kina fixar frakten till Sverige gratis.
Citera
2018-01-20, 17:38
  #663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Men söte Jesus, hur korkad får man bli? Sedan Posten blev bolag (1994), ett vanligt AB med staten som ägare har detta bolag levererat ungefär 400 miljoner per år IN till staten... Ingen på Postnord får några skattepengar.

//jena
Postnord går back så det skriker om det...
Citera
2018-01-20, 17:41
  #664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Om du läser tråden så har ingen något emot att betala moms, däremot en straffavgift på 125 kr är inte rimligt någonstans, det som frakten kostar inom landet är rimligt att betala eftersom Kina fixar frakten till Sverige gratis.

Det är speditören som är skyldig att se till att moms och tull är betald.

Är DHLs administrativa avgift på 70:-+moms OK?
Citera
2018-01-20, 17:44
  #665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Postnord går back så det skriker om det...

Danska delen går back. Svenska går plus.
Citera
2018-01-20, 17:45
  #666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Kineserna startar helt enkelt mellanhänder i andra länder, paketen skickas dit, packas om med ny leveransadress till Sverige, förslagsvis ett EU land med fri moms och tull. Svårare än så är det inte.

Nämn något EU land med fri moms och tull för varor från Kina ?
Citera
2018-01-20, 17:50
  #667
Medlem
Helt underbart!Nu kommer kanske dom paketen som skickas inom Sverige fram!Sen väljer jag hellre att först och främst att stödja svensk handel i Sverige och hjälpa till att finansiera vår välfärd än att göda en kommunistregim som Kina.
Citera
2018-01-20, 17:56
  #668
Medlem
hade varit okej att ta ut en avgift, om man skötte sitt arbete som paket/postleverantör, men det är något postnord inte kan. När ska det lägga ner detta skattefinansierade skitbolag, som alla andra seriösa åkerier ska konkurrera med.
Citera
2018-01-20, 17:56
  #669
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Helt underbart!Nu kommer kanske dom paketen som skickas inom Sverige fram!Sen väljer jag hellre att först och främst att stödja svensk handel i Sverige och hjälpa till att finansiera vår välfärd än att göda en kommunistregim som Kina.

ännu en till.... Nästan allt du köper är från Kina i vilket fall, så lycka till.
Citera
2018-01-20, 18:00
  #670
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Nämn något EU land med fri moms och tull för varor från Kina ?

Det är fri moms och tull i hela EU för varor som har ett värde mindre än 300 kr, oftast så handlar man inte för mer än det från Kina sidor.
Sverige lär bli enda landet som tar avgift och moms på varor under det värdet.
Citera
2018-01-20, 18:04
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är fri moms och tull i hela EU för varor som har ett värde mindre än 300 kr, oftast så handlar man inte för mer än det från Kina sidor.
Sverige lär bli enda landet som tar avgift och moms på varor under det värdet.
Källa tack? (min fetning)
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 18:14.
Citera
2018-01-20, 18:05
  #672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är fri moms och tull i hela EU för varor som har ett värde mindre än 300 kr, oftast så handlar man inte för mer än det från Kina sidor.
Sverige lär bli enda landet som tar avgift och moms på varor under det värdet.

Exakt, och värdet spelar egentligen ingen roll heller då det lätt kan skrivas ner och markers som gåva.
Skickas det inom EU lär ingen misstänka något då fokus är vänt mot Kina. haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in