2018-01-21, 11:35
  #853
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Japp. Beställt från Aliexpress i 5-6 år men nu under de senaste två åren har Wish blivit enormt stort och varenda ungjävel använder det och nu har vi helt komplett missbrukat kinahandel.

Det funkade när det var ett fåtal av oss som visste om det, men ska halva Sverige göra det då är det GG.
Det kommer alltid nya vägar att kringgå systemet och det tar några år innan de teknikhandikappade får det serverat (Wish). Redan nu har ju kineserna lokala lager lite överallt som brukar ha bra villkor för de som bor i samma land, kanske får se samma sak i Sverige eller att de börjar skeppa till Sverige från ett närliggande land.
Citera
2018-01-21, 11:36
  #854
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Bara en otroligt underbegåvad människa skulle dra paralleller till invandring från denna nyhet. Ge inte upp, du kan fortfarande göra val som inte leder ner den väg av hat och avsky för andra som du utan tvekan vandrar för tillfället.

OnT: Kommer svida för många som gillar att beställa små försändelser. Har flera kompisar som gillar att beställa kollin som ligger under 0,1kg, vilket givetvis är helt absurt med tanke på att det inte beskattas samt bidrar till utsläpp.
Du är helt uppenbart kommunist/miljöpartist/feminist/fascist.
Ska du göra dina kinesiska kamrater arbetslösa?
Nu kommer detta att lösa sig eftersom kineser är smarta och driftiga, har vi riktig tur så blir detta spiken i kistan för pissbolaget PostNord!
Citera
2018-01-21, 11:43
  #855
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Undrar hur kinaskräp-företagen kommer tackla detta, aliexpress osv. Öppna lager i mindre nogräknade europeiska länder och sälja inifrån EU ?
Det finns redan, jag har sparat många sköna tusenlappar på det.
Citera
2018-01-21, 11:47
  #856
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det var det bästa jag hört. vi ska inte importera massa skit från kina. Elektronik som inte är CE-märkt och börjar brinna. Väskor tillverkade av barn och barnskinn. Vi har inte kontrollen helt enkelt. Får in parasiter och sjukdomar med de där paketen.
Låter som om det är ensamkommande paket du beskriver....
Citera
2018-01-21, 11:49
  #857
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Fel.
Det är Kinesiska staten som betalar.
Dom subventionerar utlandsfrakten till sina företag.
Det här kommer att betyda döden för Aliexpress, Swish osv i Sverige.
Har en känsla av att Kinesiska diplomater ganska omgående kommer att framföra protester
till UD.
Kina kan nog dra åt tumskruvarna rejält på lilla Sverige, om vi gör något som inte faller
dom i smaken.
Dom köper kanske upp PostNord och gör det till ett fungerande företag.
Citera
2018-01-21, 11:52
  #858
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Kan man inte bara skicka skiten från Kina till typ Sibirien, där den får en ny etiket och spara typ 300:- per paket?

Sen är detta en varningsklocka att något är fruktansvärt fel med Postnord om de är så inkompetenta att de inte klarar av att skicka o ta emot paket.
Nja det är det faktiskt inte. Sändningarna från inköp på aliexpress och wish har vuxit till en lavin. Säg att tio grannar i ditt hus (tänk townhouse på 5 våningar med 30 grannar eller så) beställer därifrån. Alla beställer tio mindre artiklar var. Dessa packas och skickas som tio olika brev (precis som fyndiq gör, med svenska leverantörer). Plötsligt får alltså postnord hundra mindre sändningar på ETT gatunummer. Tänk sen hur många andra som beställer. Föreställ dig magnituden när paketen plötsligt blir 90% fler. De har inte anställda eller resurser att täcka upp. Det är bl a därför som de låter laster från Kina ligga ute på Arlanda, utomhus - tills de har tid att ta tag i det.

Jag har kollat och det verkar vara överväldigande mpnga "China Air Post" dvs inte båt eller tåg...
Citera
2018-01-21, 11:55
  #859
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Du subventionerar ingenting din korkade jävel.
Att Postnord och kapitaliststaten Sverige väljer att ta ut straffavgifter, beror på att de kan göra det då ingen kommer att protestera mot detta maktmissbruk, samt att Postnords ledning består av några efteblivna hjon som inte kan driva en verksamhet på ett oförvitligt sätt, utan snarare sjunkit till banarepublikstatus.
Sanningen är att Kina-konsumenterna skapar mer jobb och mer skatteintärkter, då Postnord får mer att göra och anställer allt fler sossehjon i alla sina led. Att Postnord inte klarar av sin uppgift, har inget med Kina-konsumenterna att göra.

Enbart en korkad sossemedelmåtta köper hörlurar på Clas Ohlsson för 499 kr, när samma hörlurar kostar 50 kr på Aliexpress.

Mycket bra beskrivning.
Vad som nu kommer att hända (om det inte redan har hänt) är att kineserna börjar använda sig av mellanlager på lämpliga platser inom EU. Sen skickas varorna vidare därifrån. Med följden att PostNord får stå där med skägget i brevlådan och undra vad som hände.

Det går inte för Löfvén & Co att spela Allan och leka sandlåda i Sverige om man samtidigt vill ha öppna gränser och vara med på den globala marknaden.
Påhitt likt PostNords "avgift" kan bara överleva i ett slutet system aĺa DDR.
Men såna system likt Orwell 1984 vill ingen ha. Och alla som har försökt har misslyckats.
De sista att kämpa för totalitärt styre är Kuba och Nordkorea. Och det vet vi ju vilken framgångssaga det är.
Snarare som en böld i arslet för världssamfundet.
__________________
Senast redigerad av LA8PV 2018-01-21 kl. 11:57.
Citera
2018-01-21, 11:58
  #860
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Fast det kan väl gynna de svenska företagen att ta upp produktionen av HDMI-kablar själva? Just nu kan de inte detta pga att det inte är lönsamt. Kina sänker ändå marknaden eftersom de som jobbar får 40 spänn i timmen. Dessutom om de skulle fortsätta så här, då skulle man vara tvungen att sänka PostNords löner till 40 spänn i timmen.
Hur gammal är du, har du haft ett jobb, har du rest utanför Norden någon gång?
Kinesiska fabriksarbetare tjänar inga 40kr i timmen, dom tjänar max hälften.
Jag är för produktion i Sverige, men det är inget man drar igång bara sådär och vill kunderna betala 10 gånger mer för samma vara?
Citera
2018-01-21, 11:59
  #861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Mycket bra beskrivning.
Vad som nu kommer att hända (om det inte redan har hänt) är att kineserna börjar använda sig av mellanlager på lämpliga platser inom EU. Sen skickas varorna vidare därifrån. Med följden att PostNord får stå där med skägget i brevlådan och undra vad som hände.

Det går inte för Löfvén & Co att spela Allan och leka sandlåda i Sverige om man samtidigt vill ha öppna gränser och vara med på den globala marknaden.
Påhitt likt PostNords "avgift" kan bara överleva i ett slutet system aĺa DDR.
Men såna system likt Orwell 1984 vill ingen ha. Och alla som har försökt har misslyckats.
De sista att kämpa för totalitärt styre är Kuba och Nordkorea. Och det vet vi ju vilken framgångssaga det är.
Snarare som en böld i arslet för världssamfundet.

Men när det skickas via mellanhand i EU så kommer i alla fall portointäkterna att bli väsentligt högre.
Citera
2018-01-21, 12:01
  #862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Kan man inte bara skicka skiten från Kina till typ Sibirien, där den får en ny etiket och spara typ 300:- per paket?

Sen är detta en varningsklocka att något är fruktansvärt fel med Postnord om de är så inkompetenta att de inte klarar av att skicka o ta emot paket.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nja det är det faktiskt inte. Sändningarna från inköp på aliexpress och wish har vuxit till en lavin. Säg att tio grannar i ditt hus (tänk townhouse på 5 våningar med 30 grannar eller så) beställer därifrån. Alla beställer tio mindre artiklar var. Dessa packas och skickas som tio olika brev (precis som fyndiq gör, med svenska leverantörer). Plötsligt får alltså postnord hundra mindre sändningar på ETT gatunummer. Tänk sen hur många andra som beställer. Föreställ dig magnituden när paketen plötsligt blir 90% fler. De har inte anställda eller resurser att täcka upp. Det är bl a därför som de låter laster från Kina ligga ute på Arlanda, utomhus - tills de har tid att ta tag i det.

Jag har kollat och det verkar vara överväldigande mpnga "China Air Post" dvs inte båt eller tåg...
Sibirien ligger lika mycket utanför EU som Kina gör. Dessutom det kostar mycket att skicka paket till Sverige därifrån, inte billigt.

Användaren "Erikon" berättade att den inte vet mycket om världen eller spörsmålet.

Gjorde en ny beställning under morgonen - allt för att stimulera fred mellan oilka folk genom handel.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-21 kl. 12:26.
Citera
2018-01-21, 12:03
  #863
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Men när det skickas via mellanhand i EU så kommer i alla fall portointäkterna att bli väsentligt högre.

För det land därifrån varorna skickas ja.
Blir ju som en lotterivinst för detta land.

Vad ska vi gissa på?
Holland
Andorra
Östeuropeisk republik
Åland?

Kineserna sitter säkert redan idag med kartan över Europa och smider planer.
__________________
Senast redigerad av LA8PV 2018-01-21 kl. 12:07.
Citera
2018-01-21, 12:05
  #864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
För det land därifrån varorna skickas ja.
Blir ju som en lotterivinst för detta land.
En del av intäkten förs vidare till Postnord genom internationella avtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in