2018-05-15, 07:44
Medlem
Blir intressant att se när jag får mitt paket från USA. Betalade ju i torsdags när SMSet kom. När jag väl får försändelsen så kommer jag att begära refund från Tullverket på överskottet av momsen jag betalat.

Alla andra som får betala för mycket i moms bör göra samma sak, det är tydligen möjligt även fast avsändaren har övervärderat försändelsen som leder till högre moms. Man behöver bara visa kvitto och utdrag från betalningen via bank/PayPal.

Är det så hårt styrt nu så är det ju lika bra att vi ger Tullverket lite extrajobb. Man kan också om man redan på förhand vet att man fått betala för mycket i moms påpeka det för PostNord innan man betalat för rättning. Men det går nog fortare om man gör det efter man fått försändelsen än att låta PostNord rätta.

Går att läsa mer här under avsnittet "Jag har betalat för mycket tull och moms": http://www.tullverket.se/sv/privat/h...d801e21c0.html
Citera
2018-05-15, 08:01
Bannlyst
därför jag drar ni har era sätt att förstöra productionen .
Citera
2018-05-15, 09:05
Medlem
Ett paket kom via Belgien.
Ett paket verkar komma via Estland (spårningsnumret slutar på EE..)
Ett paket kom med avgift.

Så tröttsamt att inte veta även om jag räknar in avgiften numera.
Citera
2018-05-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaroda
Ett paket kom via Belgien.
Ett paket verkar komma via Estland (spårningsnumret slutar på EE..)
Ett paket kom med avgift.

Så tröttsamt att inte veta även om jag räknar in avgiften numera.
Varifrån kom paketet med avgift?
Citera
2018-05-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag funderar på att köpa en Kina-mobil o ha som backup, men är det garanterat då att jag kommer åka på den nya straffavgiften?

Troligtvis men det du kan göra är att hitta en mobil de har i EU-lager. Gearbest och även banggood har flera varuhus i Europa dock det kan vara lite skillnad i pris, men ibland är det faktiskt billigare. Du får då leta lite för de har sämre utbud. Jag köpte någon Xiaomi för några månader sen och den skickades från Polen.
Citera
2018-05-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Varifrån kom paketet med avgift?

Allt från Kina. Det som fick avgift verkar blivit postat utan transit.
Citera
2018-05-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaroda
Allt från Kina. Det som fick avgift verkar blivit postat utan transit.
Tack, misstänkte det.
Citera
2018-05-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlekovsky
.

Postnord borde betala tillbaka hälften av fraktpengarna för alla som köper dyr frakt i och med förseningar på flera veckor.

Nej de borde de inte. De ska betala en bot och skadestånd utöver all fraktkostnad.
Hoppas att någon med tid o resurser kan driva frågor som dessa med hjälp av rättsväsendet.
Detta vansinne måste upp på politkernas bord nu.
Citera
2018-05-15, 13:46
Medlem
Har just beställt en vara från Polen, tillverkad och skickad från Polen.

Vad tror ni, kommer folket på Postnord att klara av att veta att Polen är med i EU sedan 14 år????
Citera
2018-05-15, 13:58
Medlem
448s avatar
Jag har paket som typ kommit hit i mitten på mars , spårningen upphör i Sverige...börjar liksom bli läge och få tebax stålarna från säljaren nu.

Sedan en betald momsrövtullning med 75kr avgioft och 89,7612 öre moms - haha den tar jag via Mastercard som bedrägeri.Ni som kör med kreditkort skall göra det för då bedrägeriklassar dom momsnord eller vad dom heter och begär pengar av dom.

Jävla u land detta nu
Citera
2018-05-15, 14:31
Medlem
U-boats avatar
Fick bild av PN på ett brev som de tjuvhåller, på bilden ser man att det står gift. Det mesta av texten på brevet är dock skrivit på Kinesiska så även avsändarens namn.

Post nord vill inte leverera brevet på grund av att det inte tydligt framgår vem avsändaren är,då frågar jag om de förstår den Kinesiska texten på brevet.

De svarar:
Hej

Nej vi förstår inte den kinesiska texten, men det står även översatt till engelska på innehållsdeklarationen.

Observera att det inte går att svara på detta mejl.

För övriga frågor om försändelsen, betalning eller vår hantering kontaktar du vår kundservice på postnord.se/moms eller telefon 0771-33 33 10, knappval för frågor om moms på importförsändelser.

Önskar dig en trevlig dag

Med vänlig hälsning
Catarina
Kundservicemedarbetare , Malmö

Jag svarar: Okay,,eftersom ni inte förstår den Kinesiska texten på brevet så kan ni då följaktligen inte se och förstå personen och avsändarens namn,men ni kan se att det på världsspråket Engelska står gift vilket betyder gåva på Svenska och med detta förtydligande bör ni klara av att förstå innebörden och vad ni ska göra,nämligen lägga brevet i min postlåda. Ni gör helt enkelt fel när ni med eran motivering obstruerar att post kommer fram till mottagare !
Citera
2018-05-15, 15:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat
Fick bild av PN på ett brev som de tjuvhåller, på bilden ser man att det står gift. Det mesta av texten på brevet är dock skrivit på Kinesiska så även avsändarens namn.

Post nord vill inte leverera brevet på grund av att det inte tydligt framgår vem avsändaren är,då frågar jag om de förstår den Kinesiska texten på brevet.

De svarar:
Hej

Nej vi förstår inte den kinesiska texten, men det står även översatt till engelska på innehållsdeklarationen.

Observera att det inte går att svara på detta mejl.

För övriga frågor om försändelsen, betalning eller vår hantering kontaktar du vår kundservice på postnord.se/moms eller telefon 0771-33 33 10, knappval för frågor om moms på importförsändelser.

Önskar dig en trevlig dag

Med vänlig hälsning
Catarina
Kundservicemedarbetare , Malmö

Jag svarar: Okay,,eftersom ni inte förstår den Kinesiska texten på brevet så kan ni då följaktligen inte se och förstå personen och avsändarens namn,men ni kan se att det på världsspråket Engelska står gift vilket betyder gåva på Svenska och med detta förtydligande bör ni klara av att förstå innebörden och vad ni ska göra,nämligen lägga brevet i min postlåda. Ni gör helt enkelt fel när ni med eran motivering obstruerar att post kommer fram till mottagare !
Finns det ingen cn22 etikett på paketet och trackingnummer så man kan se om det kommer från en privatperson eller om det är postat som företagspost. Det brukar gå att utläsa rätt enkelt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in