2018-03-06, 18:03
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Fått två paket den här veckan rakt i brevlådan utan PN ska ha Judas pengar. Jag är nöjd.

Fråga. Hur funkar det om man köper gratis grejer på wish? Moms på det och sen straffpeng?

Ja, moms på frakten om den kostade någonting ifall varan var gratis och sen straffpeng på 75:-
Citera
2018-03-06, 18:06
Medlem
Jag fattar inte heller det här, fick paket idag utan att fått betala
Citera
2018-03-06, 18:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Grattis du vann i postnordlotteriet :-)
Citera
2018-03-06, 18:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld

Jag tror att Postnord brukade ligga på vissa paket några veckor innan de behagade dela ut dem, om detta stämmer så kan det komma paket ett par veckor till utan avgift (som kom till Sverige före 1 Mars)

Jag har 8 paket som lämnat Kina med ett par dagars mellanrum före 1 mars, så om det stämmer borde jag märka hur det ligger till, ett 9e paket lämnade Kina 3 mars, så det borde fastna.

Har inte fått några sms ännu.
Citera
2018-03-06, 18:17
Medlem
Zeta9s avatar
Har i dag fått ett litet Kina-paket direkt i brevlådan. Det står "gift" på etiketten, värdet är rätt deklarerat, $ 4,21. Beställt den 1 februari, skickades 9/2.

Kan inte avgöra om jag slipper straffavgiften på grund av gåva eller för att brevet kommit fram till Arlanda innan deadlinen den 1 mars. Förmodligen den senare anledningen, eftersom PostNord har rapporterat om förseningar på grund av snökaos och tekniska problem den senaste veckan.

Posten delades ut ovanligt sent i dag.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-06 kl. 18:20.
Citera
2018-03-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Alla kinser som skickar paket och brev till Sverige såklart...

Många säljare inom Alibaba och Aliexpress har redan börjat bojkottat Sverige, man förstår varför.

http://www.ehandel.se/Alibabas-salja...ige,12075.html
Alltså inte alla kineser...
Citera
2018-03-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej China post kan inte skicka med sitt trackingnummer till Postnord av någon anledning så Postnord måste ankomsregistrera paketen och ge dom ett nytt nummer. Det löser sig när kina börjar använda ePaket som är spårbara från säljare till kund.

Men det allra minsta man kan begära av PN, är väl att man anger namnet på avsändaren!

Men antagligen är man för lata och trötta för denna information!

Kan t.ex. vara någon som beställt tandpetare för en femma till din adress, bara för att jävlas!

https://www.aliexpress.com/item/High...ceBeautifyAB=0
Citera
2018-03-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Efter lite snabb googling så hitta jag en massa länkar som säger att det iallafall kommer vara en av det största delarna av Sveriges budget, om inte den största.

http://www.friatider.se/tullberg-asy...r-skattekronor
https://morklaggning.wordpress.com/2...och-kostnader/

Sen har jag för mig att ingen i regeringen räknar på invandringens faktiska kostnader, utan där är det locket på som gäller.
Det är ju inte särskilt seriösa källor du hänvisar till... vilket lätt avslöjas genom den (medvetna?) tankevurpa artikeln visar: Man har räknat på totalkostnad, över ALLA år (dvs barns uppväxttid, pensionärers alla år i pension, total tid i långtidsarbetslöshet) och jämfört det med en ÅRLIG budgetpost bland statens utgiftsområden - inte konstigt om den posten som spänner över flera år blir större än en årlig budgetpost. Den genomsnittliga årliga kostnaden är förstås avsevärt mycket lägre än det artikeln försöker påskina.
Citera
2018-03-06, 18:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men det allra minsta man kan begära av PN, är väl att man anger namnet på avsändaren!

Men antagligen är man för lata och trötta för denna information!

Kan t.ex. vara någon som beställt tandpetare för en femma till din adress, bara för att jävlas!

https://www.aliexpress.com/item/High...ceBeautifyAB=0
Kan ju vara så men om du själv märker dina paket med ett nummer som bara du vet om så ser du ju på avin vilket paket det är som dom vill ha betalt för.
t.ex. (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Citera
2018-03-06, 18:39
Medlem
Knoppys avatar
Låg tre små paket och väntade i lådan idag när jag kom hem. Inga avgifter har jag behövt betala heller
Citera
2018-03-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kan ju vara så men om du själv märker dina paket med ett nummer som bara du vet om så ser du ju på avin vilket paket det är som dom vill ha betalt för.
t.ex. (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Hur som helst!

Införandet av PN:s avgifter kom precis efter det kinesiska nyårsfirandet i år 16:e feb, och detta vållar speciella problem.
Alla som handlat sedan flera år från Kina vet mycket väl, att allt står stilla i landet ca 2 veckor runt denna högtid.
Tror inte jag är ensam om att försändelser blivit fördröjda!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-06 kl. 19:08.
Citera
2018-03-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hur som helst!

Införandet av PN:s avgifter kom precis efter det kinesiska nyårsfirandet i år 16:e feb, och detta vållar speciella problem.
Alla som handlat sedan flera år från Kina vet mycket väl, att allt står stilla i landet ca 2 veckor runt denna högtid.
Tror inte jag är ensam om att försändelser blivit fördröjda!
Allting har stått stilla på Arlanda sedan 19:e februari då mina paket anlände :-\
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in