2018-03-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnord har inofficiellt fått tillstånd av Tullverket att hellre fria än fälla när man sorterar paket i Örebro där det är uppenbart att varan är beställd innan avgiften var beslutad.

Kunderna skall inte drabbas av något dom inte kunnat förutse enligt Postnord

Citat:
Man tog beslutet den 16/2 och det omfattar "alla" paket som kommer från utanför EU till Arlanda efter den 1/3

Jaha, då får vi se om det du säger stämmer, för jag har inte beställt något sedan början februari, postat långt innan 16/2 och det är ett antal paket som inte har dykt upp ännu. Då ska de alltså dyka upp utan de nya avgifterna enligt dig.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-13 kl. 22:28.
Citera
2018-03-13, 22:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Jaha, då får vi se om det du säger stämmer, för jag har inte beställt något sedan början februari, postat långt innan 16/2 och det är ett antal paket som inte har dykt upp ännu.
Ja vi får hoppas att även dina paket frias istället för fälls det är ju tråkigt att behöva betala extra om man inte varit medveten om det... Det är ju dock en manuell hantering så att du får eller inte får avgift går inte att veta till 100% även på paket postade efter den 1/3 du kan kan tur även nu i Postnordlotteriet.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-13 kl. 22:33.
Citera
2018-03-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om någon ska skicka en sak från USA, hur markerar de då det som en gåva?
Maila Tullverket och fråga, följ sedan deras instruktioner.
Spara mailen.
Citera
2018-03-13, 23:05
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Jaha, då får vi se om det du säger stämmer, för jag har inte beställt något sedan början februari, postat långt innan 16/2 och det är ett antal paket som inte har dykt upp ännu. Då ska de alltså dyka upp utan de nya avgifterna enligt dig.

Jag beställde i början av februari, tio stycken småsaker. Fått sju, en har fastnat hos posten och den vill dom ha 80:- för att lämna ut Två saker som inte dykt upp än.
Citera
2018-03-13, 23:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Jag beställde i början av februari, tio stycken småsaker. Fått sju, en har fastnat hos posten och den vill dom ha 80:- för att lämna ut Två saker som inte dykt upp än.
Vilket datum skickades den som fastnade från kina? Är Signed Date före 16/2 så borde du fått den utan moms o avgift om den som sorterat varit uppmärksam.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-13 kl. 23:25.
Citera
2018-03-13, 23:19
Medlem
Racerbyces avatar
Vad jag inte kan begripa är varför man blandar in paket från USA och andra länder i hela den här debatten? Det handlade ju vad jag kan förstå om paket från Kina pga någon slags subvention av paket från just Kina som funnits där i massor av år, så varför ska man då fördyra hanteringen av paket från USA och andra länder som inte subventionerats på detta sätt?
Citera
2018-03-13, 23:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Vad jag inte kan begripa är varför man blandar in paket från USA och andra länder i hela den här debatten? Det handlade ju vad jag kan förstå om paket från Kina pga någon slags subvention av paket från just Kina som funnits där i massor av år, så varför ska man då fördyra hanteringen av paket från USA och andra länder som inte subventionerats på detta sätt?
Från USA har det alltid varit moms och avgift på 125 kr och nej det handlar inte om att fördyra frakten utan om att få in momsen. Tidigare var det ju upp till varje person att betala in den men det struntade alla i så då fick Postnord det i uppdrag istället.
Citera
2018-03-13, 23:41
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Vilket datum skickades den som fastnade från kina? Är Signed Date före 16/2 så borde du fått den utan moms o avgift om den som sorterat varit uppmärksam.

Antagligen efter, så det var nog därför det fastnade.
Citera
2018-03-14, 00:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Från USA har det alltid varit moms och avgift på 125 kr och nej det handlar inte om att fördyra frakten utan om att få in momsen. Tidigare var det ju upp till varje person att betala in den men det struntade alla i så då fick Postnord det i uppdrag istället.

Kan ju bero på att det inte finns nåt sätt för en vanlig privatperson att deklarera och betala in sin egen moms på Kina-paketen.
Citera
2018-03-14, 00:50
Medlem
Enydrions avatar
Tja...
Beställd skickad
11feb 3 mars.
13feb 25feb
13feb 18feb
13feb 19 feb
13feb 21feb
13feb ?
13feb ?

Så går de efter 16 feb lär inget av dessa klara sig igenom...
Jag har fått två sms som bör gälla de ovan.
Citera
2018-03-14, 04:46
Medlem
Citat:

Begriper inte vad fan för ynkligt skitland vi bor i?

Kineserna levererar enligt spårning klumparna oftast 3-5 dagar med flyg efter beställning.
Sedan behöver de ynkliga svenska transportörerna många veckor på sig, för att få tummarna ur röven!

Kan någon förklara varför de svenska transportörerna är 5-7 gånger ynkligare och slöare än kineserna?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-14 kl. 04:49.
Citera
2018-03-14, 06:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Begriper inte vad fan för ynkligt skitland vi bor i?

Kineserna levererar enligt spårning klumparna oftast 3-5 dagar med flyg efter beställning.
Sedan behöver de ynkliga svenska transportörerna många veckor på sig, för att få tummarna ur röven!

Kan någon förklara varför de svenska transportörerna är 5-7 gånger ynkligare och slöare än kineserna?

För att kineserna har konkurrens och vet att om de inte håller måttet så kan något annat företag ta över. Postnord har däremot ingen konkurrens och kan därmed missköta sig hur mycket som helst utan konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in