Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-05, 22:07
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Man blir f-d när PostNord med kort varsel tar hutlöst betalt för det hafsverk de håller på med. Man borde anmäla dem till KO. Så här får det inte går till. De får anstränga sig och lämna ut mer info. Det står oftast ett nummer på paketet som man fått av säljaren.

Sedan är det elementärt att man ska veta vad saker kostar totalt när man beställer en vara.

Jag har retat mig många gånger att de även är slarviga med avierna de skickar när man fått ett stort brev från något EU-land men även från Sverige i de fall de inte har mobilnummer. Det står sällan någon avsändare där, inte ens när brevet är rek.

Stör mig också att man inte får mer information om vad det är man betalar för. Det svar jag fick var att jag skulle ta -75:- och räkna ut vilken vara som 25% momsen stämde överens med men tänk om jag köpt varor med liknande värde? Dessutom är det ju vanligt att det värde som står på paketet kan vara något lägre än det man betalat. Tycker det borde vara deras skyldighet att ge någon form av information av vad det är för typ av vara. Lata as. Är det lätt att anmäla till KO?
Citera
2018-03-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Om detta stämmer så kommer det bli ett jävla liv när det kommer fram, hur Postnord hanterar paket som är märkta som "gåvor" från Kina. Snacka om att diskriminera alla kineser.
ALLA kineser? Allvarligt talat, hur många kineser tror du det rör sig om?
Citera
2018-03-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
PostNord kommer släppa genom det mesta. Man kan inte riskera att diskriminera rörelsehandikappade som i många fall måste leja ut gåvoskickandet på grund av sitt handikappp.
Etc.
Haha, låter som väldigt udda fall...
Citera
2018-03-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Nej, Inget Trackinnummer (såna här smågrejor brukar ju komma utan Tracking, direkt i brevlådan)
(Alltså förr - innan Konfiskations-Avgiften)

Och att räkna fram vilket som är vilket är ju omöjligt då Kineserna bara stämplar på påhittade belopp i alla fall.
Men ring och kräv svar på vad det är i varje försändelse. Ska Postnord ha 75 kr för tjänsten att deklarera ens försändelser så måste dom ju kunna svara på vad det är i som dom deklarerar.
Description of Contents: IC module * 1
Val(US $) 0.9
Att folk köper saker för $1.5 men det står $3 på brevet och att folk köper saker för $12 men det står $6 på brevet är ju vanligt.

Även om det skickas direkt i brevlådan så brukar det finnas ett nummer. Kolla i ebay och se om du hittar nummer som är samma som i SMS. Kinesiska nummer brukar börja på U eller bara vara siffror. Fungerar inte för HK och TW post.
Citera
2018-03-05, 22:24
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Stör mig också att man inte får mer information om vad det är man betalar för. Det svar jag fick var att jag skulle ta -75:- och räkna ut vilken vara som 25% momsen stämde överens med men tänk om jag köpt varor med liknande värde? Dessutom är det ju vanligt att det värde som står på paketet kan vara något lägre än det man betalat. Tycker det borde vara deras skyldighet att ge någon form av information av vad det är för typ av vara. Lata as. Är det lätt att anmäla till KO?

Ja. Det här borde ha stort konsument- och allmänintresse, även om det handlar om småbelopp. Klaga speciellt på prisinformation.

Jag antar att PostNord måste följa samma regler som vilket företag som helst, men jag är inte säker. Men det får man reda på i så fall om man anmäler. Får de in många anmälningar måste de kanske ta tag i saken på något sätt.

Själv väntar jag tills jag fått sms med betalinfo.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
Citera
2018-03-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ja. Det här borde ha stort konsument- och allmänintresse, även om det handlar om småbelopp. Klaga speciellt på prisinformation.

Jag antar att PostNord måste följa samma regler som vilket företag som helst, men jag är inte säker. Men det får man reda på i så fall om man anmäler. Får de in många anmälningar måste de kanske ta tag i saken på något sätt.

Själv väntar jag tills jag fått sms med betalinfo.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
Vad tänker du att man ska anmäla för?
Citera
2018-03-05, 22:34
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Vad tänker du att man ska anmäla för?

I första hand att de gått ut med info om de nya avgifterna med för kort framförhållning, att man inte visste slutpriset på produkten när man beställde den. Påpeka att det kan ta 2 månader innan man får hem ett paket från Kina, trots att det går med flyg. Inget ovanligt.

I andra hand kan man klaga på att de lämnar så bristfällig info om vad det är för paket man ska betala för.
Citera
2018-03-05, 22:35
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
ett stort problem är att China post inte lämnar ifrån sig trackingdata till Postnord så dom måste ankomsregistrera alla paket en gång till med ett nytt nummer det står i betalningslänken man får i sms'et. Ett sätt att gissa vad det är för paket är ju att beräkna värdet på paketet baklänges från det belopp man förväntas betala in.

Ev står det mer info på avin om man orkar vänta på den...

Skulle säga att ungefär 50%+ av alla paket/brev jag får från Kina går att spåra via Postnords sida, så borde inte vara något problem att märka ut vilket paket det gäller, och vad det innehåller.

Det sättet du rekommenderar för att kunna räkna ut vilket paket det handlar om, är ingen bra metod för paket från Kina eftersom nästan ingen försäljare sätter det riktiga värdet på paketet.

Och det är sant, kanske står mer info på avin.
Citera
2018-03-05, 22:38
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Man blir f-d när PostNord med kort varsel tar hutlöst betalt för det hafsverk de håller på med. Man borde anmäla dem till KO. Så här får det inte går till. De får anstränga sig och lämna ut mer info. Det står oftast ett nummer på paketet som man fått av säljaren.

Sedan är det elementärt att man ska veta vad saker kostar totalt när man beställer en vara.

Jag har retat mig många gånger att de även är slarviga med avierna de skickar när man fått ett stort brev från något EU-land men även från Sverige i de fall de inte har mobilnummer. Det står sällan någon avsändare där, inte ens när brevet är rek.

Tror det står ett nummer på alla brev och paket, och vad det innehåller. Borde inte vara några problem för Postnord att förmedla detta, nu när dom infört sin hanteringsavgift.
Citera
2018-03-05, 23:00
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
ALLA kineser? Allvarligt talat, hur många kineser tror du det rör sig om?

Alla kinser som skickar paket och brev till Sverige såklart...

Många säljare inom Alibaba och Aliexpress har redan börjat bojkottat Sverige, man förstår varför.

http://www.ehandel.se/Alibabas-saljare-slutar-att-skeppa-till-Sverige,12075.html
Senast redigerad av Furiouspanda 2018-03-05 kl. 23:04.
Citera
2018-03-05, 23:05
Medlem
För egen del är det slutshoppat från kina. lite tråkigt. Men sparar lite pengar inte mycket då de sakerna som ska köpas från Sverige kostar ca 100-300% mer än de jag beställer från Wish och då talar jag om vad skit som helst.
Gitarrsträngar
tjaa,det är bara att fylla på.
Citera
2018-03-05, 23:22
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Mobil-app, klarna, svensk språk och kundtjänst etc, och mycket marknadsföring i sverige. Men ja det är dumt att detta blev stort i sverige i.o.m wish, då den nog är den klart sämsta av alla de stora.

Att folk tycker appar är så bra, egentligen. T ex Tradera, när man söker, då brukar jag öppna de sakerna i sökresultaten jag fann intressanta i nya flikar och sen gå igenom, istället för gå fram och tillbaka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in