Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Varför skulle dom återbetala om det är uppenbart att mottagaren inte löst ut varan utan låtit den gå i retur med avsikt det kan ju knappast vara en giltig anledning till återbetalning...
Aliexpress , Wish osv håller inne alla betalningar till säljaren tills varan nått mottagaren och köparen inte begärt retur eller reklamerat köpet. När köpet vunnit laga kraft får säljaren köpeskillingen.
Jag frågade Wish om PN och den avgift man avsåg att ta ut. Svaret blev att jag kunde låta bli att ta ut varan, låta den gå i retur och därefter kräva tbx köpeskillingen. Vilket är vd jag tänker göra. Har jag inte fått den och den inte längre är tillgänglig kan man upphäva köpet och återkräva betalningen.
Säljaren får då inga pengar för sin vara och det är där skon klämmer. Returportot är redan betalt. Kineserna vill inte ha tbx sina varor.
Nej man ska inte behöva stå får returen, det får säljaren göra om det är fel på varan. Wish frågar säljaren om de vill tbx något som är defekt/felaktigt och då väntas säljaren skicka en retursedel. Det har aldrig inträffat.
Hämtas den inte ut så ingår returfrakten till säljaren.