2018-03-19, 19:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Var står det någonstans i UPU's avtal?
På sidan 172
Citera
2018-03-19, 19:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
För att köparen kan återkräva beloppet om inte vara når mottagaren och det spelar ingen roll om köparen väljer att inte hämta ut den.

Säljaren har redan fått betalt för frakten och betalat chinapost för det så jag utgår att returen redan är betald.
Som sagt varför tror du säljarna börjat svartlista Sverige för att dom riskerar få varorna i retur?

Vet ej vad dom får betala för returfrakten i Kina så fråga någon säljare om det vore intressant att veta om det rör sig om 10 eller 100 kr per paket.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 19:26.
Citera
2018-03-19, 19:26
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som sagt varför tror du säljarna börjat svartlista Sverige för att dom riskerar få varorna i retur?
Därför att de är rädda att behöva återbetala varan, sa inte jag det precis nyss.
Citera
2018-03-19, 19:27
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
På sidan 172
Hittar inte det villkoret på den sidan.
Citera
2018-03-19, 19:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Därför att de är rädda att behöva återbetala varan, sa inte jag det precis nyss.
Varför skulle dom återbetala om det är uppenbart att mottagaren inte löst ut varan utan låtit den gå i retur med avsikt det kan ju knappast vara en giltig anledning till återbetalning...

Om du köper en vara med returrätt förväntas ju du som köpare att stå för returfrakten.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 19:36.
Citera
2018-03-19, 19:42
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Varför skulle dom återbetala om det är uppenbart att mottagaren inte löst ut varan utan låtit den gå i retur med avsikt det kan ju knappast vara en giltig anledning till återbetalning...
Aliexpress , Wish osv håller inne alla betalningar till säljaren tills varan nått mottagaren och köparen inte begärt retur eller reklamerat köpet. När köpet vunnit laga kraft får säljaren köpeskillingen.

Jag frågade Wish om PN och den avgift man avsåg att ta ut. Svaret blev att jag kunde låta bli att ta ut varan, låta den gå i retur och därefter kräva tbx köpeskillingen. Vilket är vd jag tänker göra. Har jag inte fått den och den inte längre är tillgänglig kan man upphäva köpet och återkräva betalningen.

Säljaren får då inga pengar för sin vara och det är där skon klämmer. Returportot är redan betalt. Kineserna vill inte ha tbx sina varor.

Nej man ska inte behöva stå får returen, det får säljaren göra om det är fel på varan. Wish frågar säljaren om de vill tbx något som är defekt/felaktigt och då väntas säljaren skicka en retursedel. Det har aldrig inträffat.

Hämtas den inte ut så ingår returfrakten till säljaren.
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-19 kl. 19:47.
Citera
2018-03-19, 19:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Aliexpress , Wish osv håller inne alla betalningar till säljaren tills varan nått mottagaren och köparen inte begärt retur eller reklamerat köpet. När köpet vunnit laga kraft får säljaren köpeskillingen.

Jag frågade Wish om PN och den avgift man avsåg att ta ut. Svaret blev att jag kunde låta bli att ta ut varan, låta den gå i retur och därefter kräva tbx köpeskillingen. Vilket är vd jag tänker göra. Har jag inte fått den och den inte längre är tillgänglig kan man upphäva köpet och återkräva betalningen.

Säljaren får då inga pengar för sin vara och det är där skon klämmer. Returportot är redan betalt. Kineserna vill inte ha tbx sina varor.

Nej man ska inte behöva stå får returen, det får säljaren göra om det är fel på varan. Wish frågar säljaren om de vill tbx något som är defekt/felaktigt och då väntas säljaren skicka en retursedel. Det har aldrig inträffat.

Hämtas den inte ut så ingår returfrakten till säljaren.
Hur skulle varorna gå i retur till Wish eller Ali menar du? Alla returpaket ligger i en container hos China Post vem bestämmer vart dom skall ta vägen?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 19:59.
Citera
2018-03-19, 20:01
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Hur skulle varorna gå i retur till wish eller Ali menar du?
? Wish och ali är förmedlare av köp och betalning. Du kan inte kommunicera med en säljare direkt utan måste vända dig till förmedlaren. Var du inte ens hur systemet fungerar?

På varje paket finns en avsändare, utifall varan inte når mottagaren ska den kunna returneras. Vad jag har sett på de paket jag fått så har alla olika avsändare.
Citera
2018-03-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99menqigong
Hur gör man detta? Jag har fått SMS om 78,04 kr och 82,95 kr. Jag löser så klart inte ut dem, men skulle gärna ställa till så mycket besvär jag kan, jag tycker att postnord begår ett övergrepp

http://www.tullverket.se/sv/privat/a...9ca47c307.html
punkt 2
Citera
2018-03-19, 20:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Intressant inslag i Rapport i kväll 19.30 på TV

Fyndiq har kommit på ett sätt att slippa moms och avgift genom att skicka paketen genom PostNL blir bara "något" dyrare enligt Fyndiq's vd Dinesh Nayar

https://www.di.se/nyheter/kryphal-i-nya-postnord-lagen/
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 20:47.
Citera
2018-03-19, 20:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
? Wish och ali är förmedlare av köp och betalning. Du kan inte kommunicera med en säljare direkt utan måste vända dig till förmedlaren. Var du inte ens hur systemet fungerar?

På varje paket finns en avsändare, utifall varan inte når mottagaren ska den kunna returneras. Vad jag har sett på de paket jag fått så har alla olika avsändare.
Det är ju det jag säger varan skickas i retur till säljaren, Wish eller Ali har ingen aning om att det sker då dom endast är inblandade i köp och betalningprocessen. Wish eller Ali hanterar inga paket som du tidigare påstod!
Citera
2018-03-19, 20:09
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
http://www.tullverket.se/sv/privat/a...9ca47c307.html
punkt 2

"Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."

Det går alltså inte att undkomma de 75 kronorna som Ocker-Magda vill ha för PN's dubiösa hantering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in