2018-08-22, 02:02
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Diskussioner som går in djupare i ämnet kontrollerad opposition är off-topic och skall ej föras i denna tråd.

Som jag och många andra har nämnt är deep state en global aktör och således krävs en global utrensning. Q har nämnt detta vid flera tillfällen.
Du menar att kritik mot eran superhjälte, kombinationen av hur Donald Trump, Sheldon Adelson, Jared Kushner och ”the Good Guys” i NSA och US Army ej får granskas?

Det var det dummaste jag hört på länge. Qanon är en ”Pied Piper” operation av CIA/Pentagon för att få amerikaner att omfamna Martial Law.
En Pied Piper operation är då Intel Agency, citat
Citat:
”is that the operation exists to round up people that are otherwise dangerous to the Deep State (because they are genuinely opposed to it) usurp time & attention, & trick them into serving its aims”
Mer info: https://twitter.com/suzi3d/status/1000060738923319296

Qanon är kontrollerad opposition, dessutom en mycket farlig sådan, kanske inte för oss men för Amerika.

Citat:
kort sikt bör Sverige ändå vara relativt enkelt att rensa ut då vi har få men dominanta aktörer. På lång sikt är utsikten dålig då vi har förhållandevis mycket judar i landet.
Vad har Japan och Sverige med Qanon att göra? Ska de ”Drain the Swamp” där också?
Sverige har förövrigt förhållandevis lite judar, dock är de väldigt förstörande faktor.

Citat:
Vänligen håll er till ämnet om ni skall svara på detta meddelande; utrensning av deep state i världen.
Tråden handlar om Qanon och kritik mot Qulten är givetvis topic.
Tror du Trump för en kamp mot judar? Vad har du fått det ifrån? Trump är, citat: ”Det bästa som kunde hända Israel” och han backades så gott som uteslutande av judar, se själv: https://www.bitchute.com/video/xerbr0RzNxQM/

Och sionisterna är nöjda med Trump, han ger dem allt de vill ha och lite till. Även ett stundande krig mot Iran, för Israel. Men för det behövs Martial Law så US Army kan fylla sin armé och dö för Israel i USA sista krig (sen är man bankrupt)

Något som också Qanon stödjer, du har väl sett ”droppet” eller vad ni kallar det, med Qanon stöd för den Regime Change Operation som Mossad/CIA påbörjat?
Fight
Fight
Fight Iran
https://twitter.com/wikileaks/status/1011273751143550979

Detta är den mest efterblivna psykologiska operation jag någonsin skådat och den förtjänar all kritik den överhuvudtaget kan få. Den ligger på ett barns nivå och helt utan insikt för den geopolitiska utvecklingen i världen, med vetskap om hur Trump vann valet idag, genom data-mining för att säga vad amerikanerna ville höra för vinna valet.

Detta fortsätter, med Black Cube, med samma Agenda, och folk som tidigare inte var positiva till utvecklingen mot en ny världsordning omfamnar den nu, och tycker att man ska ”Trust the Plan”

Bara en sådan sak som Propaganda videon ”Q - The Plan to Save the World” av Joe Maseposes
Googla vad Jo Ma Se Poes betyder.
En jargong som är ganska typisk en specifik Intel Agency som du tror ska rädda världen... och inte vill ska kritisera eller ens ifrågasättas på ett diskussionsforum.
Citera
2018-08-22, 02:17
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Ok, vad är INTE Fake News Media?
Bara Trump, Q och Fox News, i den ordningen?

Vilken agenda har de som drar till med "Fake News Media". Har ni tänkt på det?

Nu frågade du ioförsej inte mig men jag tror de är den av scriptet Trump följer, förtroendet för Mainstream Mockingbird Media är rekordlågt i USA, Trumps hantering och utpekande av dem som Fake News Media uppskattas av hans väljare.

Samtidigt, den andra, minst lika hjärntvättade halvan av de falska Left-Right Paradigm har just nu CNN, MSNBC, CBS, ABC och alla bokstavsförkottningar som ledare för de kallar ”The Resistance” och de eldar på de två delarna mot varandra mot ett civil war liknande tillstånd.

Steve Bannons nya film ”Trump @War” eldar på det där bland annat
se: ‪https://www.axios.com/trump-at-war-steve-bannon-2018-midterm-elections-43ab32b3-3944-4f52-8bf7-ceaf18a15c4e.html

Bannon som även samlar ihop sionistiska judar i Sverige och Europa,
se: https://twitter.com/matthewnorth369/status/1023253077657374721 (tråd)

Vad tror du, om jag får fråga och påpeka att du givetvis får ha en annan uppfattning än vad jag har, något som jag märkt är känsligt i Qanon-kretsar har jag märkt så lika bra att säga det även om de låter självklart.
Senast redigerad av Arbetarbroder 2018-08-22 kl. 02:20. Anledning: Axios länk till Bannons ”Trump @War” funkade ej, fixade den
Citera
2018-08-22, 07:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Sumer: Har du inga egna åsikter? Du klistrar ju bara in texter från fake news media.

Jag har läst dokumenten som idag har publicerats gällande Cohen och det enda han har skrivit under är ett dokument gällande skatteflykt och att han skall göra upp det självmant med IRS.

Gällande Trump och Stormy Daniels/Cohen kvarstår min ståndpunkt att det är en fälla - det har tom stärkts!

Dokumenten: https://www.lawfareblog.com/document-michael-cohen-plea-agreement

Det står redan på sid 1 att överenskommelsen handlar om 8 punkter.
Det du antagligen rör ihop är att det även står att uppgörelsen i skattemålet har godkänts av Tax Division, DoJ.. Därefter radas alla de 8 punkten upp som överenskommelsen gäller samt vad dessa innefattar. Du har med andra ord inte ens orkat läsa mer än max de 2 första textstyckena - varav du missförstod det första..
Citera
2018-08-22, 10:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
NBC kallar gårdagen för "den mörkaste dagen för presidentskapet sedan Watergate":
A dark day for Trump. The darkest day for the presidency since Watergate.
https://www.nbcnews.com

Fox skriver att Trump kan bli unindicted co-conspirator:
Law Professor Jonathan Turley reacted to former Trump attorney Michael Cohen pleading guilty to eight charges in federal court in Lower Manhattan, N.Y. Tuesday.
Turley said on "Special Report" that President Donald Trump may end up an "unindicted co-conspirator" in the matter.
http://insider.foxnews.com/2018/08/21/jonathan-turley-michael-cohen-case-trump-might-be-unindicted-co-conspirator-campaign

Wikipedia drar ihop säcken och förklarar att termen unindicted co-conspirator uppstod just i samband med Nixons inblandning i Watergateskandalen:
The term unindicted co-conspirator was familiarized in 1974 when then U.S. President Richard Nixon was named as an unindicted co-conspirator in indictments stemming from the Watergate Investigation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unindicted_co-conspirator

Blir knappast förvånad om de snart rensar träsket (från Trump)!
Citera
2018-08-22, 10:37
Medlem
Q post, 6 augusti:

Citat:
Aug 6 2018
G7GDP2018.png ⬇

Ask yourself, if the U.S. GDP is greater than the total of all others combined (G7), which allows us to negotiate from a position of strength, why would previous President's 'knowingly' [unequally] distribute America's wealth away by making unbalanced trade deals?
Why was America's wealth being distributed WW?
Why was the American taxpayer essentially subsidizing the the rest of the world?
The AMERICAN TAXPAYER has no equal anywhere in the world.
ACCESS to the AMERICAN CONSUMER (U.S. Market) is ESSENTIAL for every major country in the world.
AMERICA WAS SYSTEMATICALLY BEING WEAKENED.
OUR MILITARY WAS SYSTEMATICALLY BEING WEAKENED.
AMERICA IS BACK TO LEADING.
AMERICA FIRST.

THIS IS WHAT HAPPENS WHEN POTUS HAS NO STRINGS ATTACHED.
Q

Q och Trump är i synk.
För den som hörde talet från Trump i West Virginia i natt är det uppenbart.
Han adresserade i talet punkt för punkt från Q post beskrivet här.
Från handelsavtal till militären till jobbskapande åtgärder såsom att återupprätta stål och kolindustri.
Amerika first, policy helt enkelt.
Senast redigerad av Q-follower 2018-08-22 kl. 10:40.
Citera
2018-08-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-follower
Q och Trump är i synk.
För den som hörde talet från Trump i West Virginia i natt är det uppenbart.
Han adresserade i talet punkt för punkt från Q post beskrivet här.
Från handelsavtal till militären till jobbskapande åtgärder såsom att återupprätta stål och kolindustri.
Amerika first, policy helt enkelt.

Problemet är ju alla felaktigheter i det påståendet (dvs Qs påstående, inte din text per se).

Först ut, GDP. Om man använder IMFs data från 2017 är grovt räknat G7 - USA (ca 19,3 trillioner USD) = USA (ca 19,4 trillioner USD). Estimat för 2018 säger ungefär samma för USA och G7, men där har Kina dragit ifrån ännu mer (Kinas inhemska marknad är i området 23,2 trillioner USD). Notera att jag använder PPP och inte nominell GPD, detta då nominell GDP snarare är ett mått på dyrhet (dvs hur mycket pengar används det för att köpa saker) medan PPP blir ett mått på hur mycket man kan köpa (där dessa sedan värderas i USD i jämförelsesyfte).

Sen, marknad. Den inhemska amerikanska marknaden är mindre och mindre intressant för riktigt stora aktörer, tillväxtmarknader (som BRIC-länderna) är mycket intressantare på sikt, och Kinas inhemska marknad är ensam ca 20% större än den amerikanska. Därmed inte sagt att den amerikanska inhemska marknaden är ointressant, bara att den i sammanhanget inte är så viktig som vissa agendor vill få det att låta som. En tumregel som är ganska bra; Kina > EU > USA >> Indien >> Japan / Ryssland >> Indonesien / Brasilien / Mexico. I reda termer är Kina + EU + USA ca 50% av världsmarknaden.

Tullar (och tariffer), problemet med den förenklade tull-modellen som förespråkas är att sammanhanget spelar väldigt stor roll, ex kraftiga tullar på stål är bra för den amerikanska stålindustrin, men dåligt för de som köper stål för sin verksamhet eftersom de nu måste betala mer för samma stål. Självklart visar siffrorna just nu positivt därför att verksamheter är i regel bättre på att anpassa sig efter goda tider (dvs stålindustrin anställer) än dåliga tider (dvs de som inte längre har marginaler pga förhöjda stålpriser har inte börjat lägga ner verksamhet ännu).

Handelsunderskottet, något som ofta påtalas i Trump / Q sammanhang. Men vad är egentligen ett handelsunderskott? I stort kan man säga att om ett land handlar mer än det säljer för så får man ett underskott (dvs att priset på importerade (I) varor överstiger priset på exporterade (E) varor). Det verkar som att Trumps policy är att lösa E - I < 0 problematiken med att artificiellt minska I (tullar på import), snarare än att skapa ett klimat där USA kan skapa attraktivare tjänster och produkter och därmed öka E istället. Sen kan det vara värt att nämna att handelsunder- och -överskott för råvaror kan i någon mån ses som dåligt och bra, men det är mindre klart vad dessa innebär för ett land när det handlar om konsumentprodukter och ännu mindre klart (typ spekulation) vad de långsiktiga konsekvenserna är när det handlar om tjänster (dvs inga fysiska produkter). Ett förenklat exempel på detta är Kina vs Indien, Kina har länge haft handelsöverskott på råvaror och produkter, medan Indien har överskott på tjänster, och bevisligen tuffar Kina på bättre än Indien (i ekonomiska termer iaf).

Det här är de punkter jag känner går att bemöta någorlunda rationellt, för en del av svamlet är förvånansvärt svårt att diskutera kring, vilket jag förmodar är varför det är formulerat på precis det sättet.

I mitt perspektiv har Q gått från att vara en intressant påstådd insider-källa för en stor världsomspännande konspiration till att vara en galenpanna som yrkar för någon form av onödigt nationalistisk kortsiktighet. Jag ser två anledningar till att Q skriver så om marknader och handel som Q gör;

1. Q har inte koll på hur marknader som involverar flera jurisdiktioner och valutor fungerar.
2. Q vill vilseleda.

Och där är jag betydligt mer rädd för alternativ 2. Detta då lite harmlös ignorans sällan har skapat långsiktig varande skada medan att aktivt vilseleda kan få mycket större konsekvenser.
Citera
2018-08-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Nu frågade du ioförsej inte mig men jag tror de är den av scriptet Trump följer, förtroendet för Mainstream Mockingbird Media är rekordlågt i USA, Trumps hantering och utpekande av dem som Fake News Media uppskattas av hans väljare.

Samtidigt, den andra, minst lika hjärntvättade halvan av de falska Left-Right Paradigm har just nu CNN, MSNBC, CBS, ABC och alla bokstavsförkottningar som ledare för de kallar ”The Resistance” och de eldar på de två delarna mot varandra mot ett civil war liknande tillstånd.

Steve Bannons nya film ”Trump @War” eldar på det där bland annat
se: ‪https://www.axios.com/trump-at-war-steve-bannon-2018-midterm-elections-43ab32b3-3944-4f52-8bf7-ceaf18a15c4e.html

Bannon som även samlar ihop sionistiska judar i Sverige och Europa,
se: https://twitter.com/matthewnorth369/status/1023253077657374721 (tråd)

Vad tror du, om jag får fråga och påpeka att du givetvis får ha en annan uppfattning än vad jag har, något som jag märkt är känsligt i Qanon-kretsar har jag märkt så lika bra att säga det även om de låter självklart.

Tror du är ute o cyklar lite , hade det vart Killary som Potus nu så hade jag trott på dig mer än du själv. .Isis som förut fick hjälp av ubama o killary o (israel) ?
Finns Isis kvar nu el?
Den att han benåda den där fängslade juden tog du upp förut, var han ej en sk Riktig jude(ortodox).
Nu lär Trump ha dem på sin sida på vad som kommer ske i Israel?
Citera
2018-08-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tycker du? Själv tycker jag allt är i sin ordning om Trump antingen drar in säkerhetsklassningen för alla som avgått alternativt för ingen, eller endast för de som utgör en säkerhetsrisk (precis som det varit tidigare) - men att dra in den för personer man vill jävlas med, tycker illa om eller är rädd för, det tycker jag inte är ok oavsett om det är lagligt eller ej.

Jag tror varken på skrällseger eller utplåning - min gissning är en viss tillbakagång för republikanerna. Dels för att Trump polariserat folket och fått många emot sig, och dels för att det är flest republikaner som inte går till omval vilket betyder en massa nya namn bland republikanerna, vilket inte brukar vara till fördel.

Lika för alla kör väl precis ingen...
Du har väl inget parti i Sverige, europa, världen, som gynnar alla oavsett lika oavsett tillhörighet.
Skillnaden är väl att Trump skrikit drain the swamp sedan valet och faktiskt verkar göra det.
Skulle det visa sig att det han gör är olagligt blir det ju snabbt en annan diskussion.

Ja november valet blir en spännande fingervisning om vart dett är på väg.
Citera
2018-08-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Trumps fixare erkänner brott: Agerade på uppdrag av Trump
Trumps mångåriga "fixare" Michael Cohen har gått med på en uppgörelse i rättsprocessen mot honom. Cohen erkänner sig skyldig på flera punkter bland annat till olaglig kampanjfinansiering för stora betalningar till kvinnor som påstår att de har haft en affär med Trump - för deras tystnad. Cohen uppger nu att betalningarna skett på uppdrag av Trump.

https://www.svd.se/trumps-fixare-agerade-pa-uppdrag-av-trump

ZH artikeln skrev att han agerade - at direction of candidate -
Han namngav alltså inte Trump (men man kan ju gissa att han avser Trump )
https://www.zerohedge.com/news/2018-08-21/michael-cohen-exploring-possible-plea-deal-prosecutors
Citera
2018-08-22, 13:42
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovematrix
Nu lär Trump ha dem på sin sida på vad som kommer ske i Israel?
Citat:
Keep your friends close and your enemies closer.
Sun Tzu, The Art of War
Min teori har jag delat med mig tidigare i tråden:
Citat:
Min teori/förhoppning: Trumpadministrationen flyttade ambassaden från Tel Aviv, en stad grundad av judar och innan Israels uppkomst av judarna betraktad som deras huvudstad.

Jerusalem var Palestinas huvudstad innan britterna intog staden 1917. Jerusalem anspråkas av Palestina, som anser det vara sin huvudstad, liksom av Israel efter grundandet 1948.

Många är dom som inte erkänner Israel som stat och min teroi/förhoppning är att det i planen ingår att staten Israel skall upplösas och dess mark återges till tidigare ägare. Om det sker är USAs ambassad lokaliserad i Palestinas huvudstad Jerusalem och inte i judarnas huvudstad Tel Aviv.
Citat:
We are saving Israel for last.
Very specific reason not mentioned a single time.
Q

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
ZH artikeln skrev att han agerade - at direction of candidate -
Han namngav alltså inte Trump (men man kan ju gissa att han avser Trump )
https://www.zerohedge.com/news/2018-08-21/michael-cohen-exploring-possible-plea-deal-prosecutors
Cohen agerade enligt överenskommelse med sin klient. Sen om klienten är presidentkandidat eller utomjording saknar betydelse för hela världen förutom fake news media.

Finns ingenting som tyder på att Trump är misstänkt för något brott.
Citera
2018-08-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Problemet är ju alla felaktigheter i det påståendet (dvs Qs påstående, inte din text per se).

Först ut, GDP. Om man använder IMFs data från 2017 är grovt räknat G7 - USA (ca 19,3 trillioner USD) = USA (ca 19,4 trillioner USD). Estimat för 2018 säger ungefär samma för USA och G7, men där har Kina dragit ifrån ännu mer (Kinas inhemska marknad är i området 23,2 trillioner USD). Notera att jag använder PPP och inte nominell GPD, detta då nominell GDP snarare är ett mått på dyrhet (dvs hur mycket pengar används det för att köpa saker) medan PPP blir ett mått på hur mycket man kan köpa (där dessa sedan värderas i USD i jämförelsesyfte).

Sen, marknad. Den inhemska amerikanska marknaden är mindre och mindre intressant för riktigt stora aktörer, tillväxtmarknader (som BRIC-länderna) är mycket intressantare på sikt, och Kinas inhemska marknad är ensam ca 20% större än den amerikanska. Därmed inte sagt att den amerikanska inhemska marknaden är ointressant, bara att den i sammanhanget inte är så viktig som vissa agendor vill få det att låta som. En tumregel som är ganska bra; Kina > EU > USA >> Indien >> Japan / Ryssland >> Indonesien / Brasilien / Mexico. I reda termer är Kina + EU + USA ca 50% av världsmarknaden.

Tullar (och tariffer), problemet med den förenklade tull-modellen som förespråkas är att sammanhanget spelar väldigt stor roll, ex kraftiga tullar på stål är bra för den amerikanska stålindustrin, men dåligt för de som köper stål för sin verksamhet eftersom de nu måste betala mer för samma stål. Självklart visar siffrorna just nu positivt därför att verksamheter är i regel bättre på att anpassa sig efter goda tider (dvs stålindustrin anställer) än dåliga tider (dvs de som inte längre har marginaler pga förhöjda stålpriser har inte börjat lägga ner verksamhet ännu).

Handelsunderskottet, något som ofta påtalas i Trump / Q sammanhang. Men vad är egentligen ett handelsunderskott? I stort kan man säga att om ett land handlar mer än det säljer för så får man ett underskott (dvs att priset på importerade (I) varor överstiger priset på exporterade (E) varor). Det verkar som att Trumps policy är att lösa E - I < 0 problematiken med att artificiellt minska I (tullar på import), snarare än att skapa ett klimat där USA kan skapa attraktivare tjänster och produkter och därmed öka E istället. Sen kan det vara värt att nämna att handelsunder- och -överskott för råvaror kan i någon mån ses som dåligt och bra, men det är mindre klart vad dessa innebär för ett land när det handlar om konsumentprodukter och ännu mindre klart (typ spekulation) vad de långsiktiga konsekvenserna är när det handlar om tjänster (dvs inga fysiska produkter). Ett förenklat exempel på detta är Kina vs Indien, Kina har länge haft handelsöverskott på råvaror och produkter, medan Indien har överskott på tjänster, och bevisligen tuffar Kina på bättre än Indien (i ekonomiska termer iaf).

Det här är de punkter jag känner går att bemöta någorlunda rationellt, för en del av svamlet är förvånansvärt svårt att diskutera kring, vilket jag förmodar är varför det är formulerat på precis det sättet.

I mitt perspektiv har Q gått från att vara en intressant påstådd insider-källa för en stor världsomspännande konspiration till att vara en galenpanna som yrkar för någon form av onödigt nationalistisk kortsiktighet. Jag ser två anledningar till att Q skriver så om marknader och handel som Q gör;

1. Q har inte koll på hur marknader som involverar flera jurisdiktioner och valutor fungerar.
2. Q vill vilseleda.

Och där är jag betydligt mer rädd för alternativ 2. Detta då lite harmlös ignorans sällan har skapat långsiktig varande skada medan att aktivt vilseleda kan få mycket större konsekvenser.

Jag förstår att du håller dig till ett övergripande diskuterande plan. Du kommer inte med ett konkret exempel kring handels- och industrifrågor. Endast lite trixande om GDP. Varför inte ta ett konkret exempel om handel med Kina, EU och Mexiko/Kanada, som Trump adresserade i sitt tal? Handelsunderskottet med Kina är $500 miljarder, EU $150 miljarder och Mexiko/Kanada (NAFTA) är säkert också omfattande, men på mindre summor.
Trump med administration för handelsfrågor diskuterar sedan tid med dessa parter för att återställa balansen i handeln med införande av tullar/tariffer etc. och även omförhandling av avtal. Trump tog som exempel införande av 25% tullavgift på europeiska bilar, vilket skulle medföra ett överskott i handeln gentemot EU med samma volymer. Det visar också hur långt Trump är beredd att gå i samtalen med EU i handelsfrågor. Den tariffen är inte aktuell för tillfället, men visar ändå vilken intention Trump har i handelssamtalen, en handel i balans.
Citera
2018-08-22, 14:11
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-follower
Jag förstår att du håller dig till ett övergripande diskuterande plan. Du kommer inte med ett konkret exempel kring handels- och industrifrågor. Endast lite trixande om GDP. Varför inte ta ett konkret exempel om handel med Kina, EU och Mexiko/Kanada, som Trump adresserade i sitt tal? Handelsunderskottet med Kina är $500 miljarder, EU $150 miljarder och Mexiko/Kanada (NAFTA) är säkert också omfattande, men på mindre summor.
Trump med administration för handelsfrågor diskuterar sedan tid med dessa parter för att återställa balansen i handeln med införande av tullar/tariffer etc. och även omförhandling av avtal. Trump tog som exempel införande av 25% tullavgift på europeiska bilar, vilket skulle medföra ett överskott i handeln gentemot EU med samma volymer. Det visar också hur långt Trump är beredd att gå i samtalen med EU i handelsfrågor. Den tariffen är inte aktuell för tillfället, men visar ändå vilken intention Trump har i handelssamtalen, en handel i balans.

Vad inte Trump eller Q verkar förstå gällande amerikanska tullar är att historiskt sett har tidigare administrationer delvis använt dessa för att köpa sig inflytande, stärka/bygga allianser samt ge fördelar till inhemska företag. Dessa tullar har inte de nivåer de har pga dåliga amerikanska förhandlare utan är väl medvetet framtagna för dåvarande specifika syften.

En ståltull te.x.är kan ju vara dåligt för ett inhemskt stålföretag men är kanske fram-lobbad av ett bilföretag som nyttjar stora mängder stål.

Vidare kan Usa knyta ekonomiska band med ett land genom en öka handel med detta och då genom låga tullar på deras varor. Osv.

Det är alltså inte bara så enkelt som hög/låg % tull = bra/dåligt eller att det ska vara exakt samma tull för samma vara import/export.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in