2017-10-30, 13:10
Medlem
1907.Skanes avatar
Det är väldigt sällan som HIF benämns som "Rödblått". "Di Röe" är vanligare. Ändå är det väldigt tydligt att vi är ett rödblått lag, så det behöver inte funka lika dant överallt. Det tycker jag är bra. Däremot ser jag inget konstigt i att exempelvis IFK Göteborg kallas för "blåvitt" eller att Sveriges landslag kallas för "blågult". Det behöver som sagt inte funka lika dant överallt.
Citera
2017-10-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Fast både "di hemmesblå" och "blåränderna" används främst på de egna kanalerna. "Blåvitt vann" ger 198 000 träffar på Google, de främsta på Aftonbladet, Expressen och GP. "Di himmelsblå vann" ger 25 400 träffar där de flesta är på Malmös egna hemsida och diverse fansajter.
Att fotbollsintresserade vet vad MFF, Djurgården, GAIS eller AIK kallas är ju givet, men det TS undrar över är ju varför blåvitt även satt sig i medias rubriker.

TS: en vild gissning jag har, är att man vill särskilja IFK Göteborg från andra IFK-klubbar. Kanske finns någon marknadsföringstanke i egna organisationen också.

Jo jag kan till viss del förstå. Men vafan italienska landslaget kallas gli Azzurri, men såklart bara av italienare. Inte helt olikt di blåe, man måste kunna språket och vara en del av kulturen.
Citera
2017-10-31, 14:10
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Att gå efter hur tröjan ser ut måste vara det vanligaste sättet att skapa klubb-smeknamn på. Jag tycker snarast vi är lite dåliga på att använda smeknamnen. Jag gillar klubb-smeknamn. Det finns egentligen bara "Blåvitt" och "Bajen" som är vida spridda. De andra är rätt interna eller används i huvudsak lokalt. Det är lite synd. Smeknamnen borde få ett större utrymme i klubbidentiteten.

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Är inte "Gnaget" ett sådant smeknamn också? Eller är det bara på stockholmska? "Peking" är väl ett gränsfall, tycker man hör och läser det rätt ofta men är tveksam om det används för klubben utom fotbollskretsarna.

Gillar som du när klubbar har smeknamn, mer sånt tack!

Med risk för off topic, men slog mig just: varför har inte djurgården något ”officiellt” smeknamn? Något som de själva kör med menar jag. Blåränderna knappast officiellt, och Järnkaminerna både känns fel och används inte heller, undantaget några få ramsor.
Citera
2017-10-31, 17:14
Medlem
1907.Skanes avatar
"Djurgårn" utan det senare d-et tycker jag kan räknas som ett smeknamn. Det kan man i stort sett inte säga utan att det låter som att man håller på dem och bland deras egna supportrar är det väldigt vanligt. Andra stockholmare kan kanske också säga det, men det ser jag mer som ett tecken på att ni hör ihop.
Citera
2017-10-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Men varför uppkallar man endast ifk för sina färger? Varför kallar man inte AIK "de svarta"?

AIK har ju ett annat smeknamn, Gnaget. Djurgården, Järnkaminerna osv.

Vissa kallas efter sina färger andra smeknamn har uppstått på andra sätt.

Precis som med människor Vissa kallas Neger Jonny andra kallas för Adde
Citera
2017-11-01, 09:11
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
"Blåränderna" tycker jag skrivs ibland om DIF.

Jag tänker alltid "fartränderna" när jag hör det :-D
Citera
2017-11-01, 11:59
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1907.Skane
"Djurgårn" utan det senare d-et tycker jag kan räknas som ett smeknamn. Det kan man i stort sett inte säga utan att det låter som att man håller på dem och bland deras egna supportrar är det väldigt vanligt. Andra stockholmare kan kanske också säga det, men det ser jag mer som ett tecken på att ni hör ihop.

Är väl snarare en följd av hur det uttalas på stockholmska. Ingen skriver heller i text ”Djurgårn”, varken hos dem eller några andra. Och om man nu gör det; vilket lamt smeknamn det vore.
Citera
2017-11-01, 13:20
Medlem
1907.Skanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Är väl snarare en följd av hur det uttalas på stockholmska. Ingen skriver heller i text ”Djurgårn”, varken hos dem eller några andra. Och om man nu gör det; vilket lamt smeknamn det vore.
Jag förstår inte vad det har med saken att göra om det är lamt eller inte. Det är ju så som de kallar sig.

Du ställde en fråga och jag svarade på det. Duger inte det så antar jag att du får vänta på ett officiellt uttalande från Järnkaminerna, DFG eller någon annan som kan vederlägga det där med att den klubben kallas för "Djurgårn".
Citera
2017-11-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Silverfisk ligger bättre 😏

Makrillarna ska de va!
Citera
2017-11-01, 13:40
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag förstår inte vad det har med saken att göra om det är lamt eller inte. Det är ju så som de kallar sig.

Du ställde en fråga och jag svarade på det. Duger inte det så antar jag att du får vänta på ett officiellt uttalande från Järnkaminerna, DFG eller någon annan som kan vederlägga det där med att den klubben kallas för "Djurgårn".
"Djurgårn" är ju ett smeknamn på samma sätt som "Helsingbouuurg" eller hur ni nu uttalar det är ett smeknamn.
Citera
2017-11-01, 13:50
Medlem
1907.Skanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
"Djurgårn" är ju ett smeknamn på samma sätt som "Helsingbouuurg" eller hur ni nu uttalar det är ett smeknamn.
Nja. Vi brukar använda förkortningen "HIF" snarare än stadsnamnet. Undantaget som jag kan komma på är just på firma-scenen där Frontline med undergrupper ofta har kommit att kallas "Helsingborg" av någon anledning, men talar man om klubben i sin helhet så brukar man säga "HIF". Sen har "Di Röe" fått lite av en nytändning på senare år, men det är inte i närheten av att vara lika vanligt och "Mjölkkossan" säger man nästan aldrig.
Däremot stämmer det att vi har ett uttal utav just initialerna som är så pass in- och utarbetat så att det fungerar som ett smeknamn. Det är "HIF" som man säger i dagligt tal.

Som du ser så finns det ingen motsättning mellan att ett klubbnamn kan vara officiellt och att det samtidigt kan fungera som ett smeknamn.
Senast redigerad av 1907.Skane 2017-11-01 kl. 13:55.
Citera
2017-11-01, 13:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nja. Vi brukar använda förkortningen "HIF" snarare än stadsnamnet. Undantaget som jag kan komma på är just på firma-scenen där Frontline med undergrupper ofta har kommit att kallas "Helsingborg" av någon anledning, men talar man om klubben i sin helhet så brukar man säga "HIF". Sen har "Di Röe" fått lite av en nytändning på senare år, men det är inte i närheten av att vara lika vanligt och "Mjölkkossan" säger man nästan aldrig.
Däremot stämmer det att vi har ett uttal utav just initialerna som är så pass in- och utarbetat så att det fungerar som ett smeknamn. Det är "HIF" som man säger i dagligt tal.
Ok. "Djurgårn" är ett smeknamn på samma sätt som "HeåIF" är ett smeknamn då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in