• 3
  • 4
2017-11-01, 14:03
Medlem
1907.Skanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ok. "Djurgårn" är ett smeknamn på samma sätt som "HeåIF" är ett smeknamn då.
I text skriver man "HIF".
Citera
2017-11-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Men varför uppkallar man endast ifk för sina färger? Varför kallar man inte AIK "de svarta"?

Inte endast IFK!
Djurgården kallas blåränderna...
Citera
2017-11-01, 16:30
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1907.Skane
Jag förstår inte vad det har med saken att göra om det är lamt eller inte. Det är ju så som de kallar sig.

Du ställde en fråga och jag svarade på det. Duger inte det så antar jag att du får vänta på ett officiellt uttalande från Järnkaminerna, DFG eller någon annan som kan vederlägga det där med att den klubben kallas för "Djurgårn".

Poängen var att det inte fanns något vedertaget smeknamn för djurgården, något som tydligt särskiljde sig från klubbnamnet. För inte brukar utsocknes fans säga ”ikväll möter vi Järnkaminerna” när man ska möta djurgården? Bajen och gnaget klart mer vedertaget för utsocknes i så fall.

Var inte menat att jag skulle få ett exakt definitivt svar, men vi kan klubba igenom det oerhört distinkta Djurgår’n som smeknamn för djurgården så blir alla glada och nöjda

Och öknamn, det har de definitivt kan jag meddela.
Citera
2017-11-05, 07:02
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Fast både "di hemmesblå" och "blåränderna" används främst på de egna kanalerna. "Blåvitt vann" ger 198 000 träffar på Google, de främsta på Aftonbladet, Expressen och GP. "Di himmelsblå vann" ger 25 400 träffar där de flesta är på Malmös egna hemsida och diverse fansajter.
Att fotbollsintresserade vet vad MFF, Djurgården, GAIS eller AIK kallas är ju givet, men det TS undrar över är ju varför blåvitt även satt sig i medias rubriker.

TS: en vild gissning jag har, är att man vill särskilja IFK Göteborg från andra IFK-klubbar. Kanske finns någon marknadsföringstanke i egna organisationen också.

Dock tycker jag mig märkt det i (ganska) många artiklar. Väldigt sällan i någon rubrik utan mer "efter halvtid så kom Blåränderna ut med ny energi" för o använda något generiskt exempel.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in