2017-10-29, 10:04
Medlem
RoyJoness avatar
"Blåränderna" tycker jag skrivs ibland om DIF.
Citera
2017-10-29, 11:47
Medlem
fettjamenvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Vart fan kommer det ifrån? Ska det vara så jävla svårt att säga Sverige eller IFK Göteborg?

När media säger blåvitt så blir jag så jävla förbannad för det bevisar bara att IFK Göteborg är mediasveriges kelgrisar.

och "blågult". Låter ju helt efterblivet. Jag kan ju förstå att man kallar italien för "azurri" eller om man skulle kalla tyskland för "de vita" eftersom deras färger särskiljer från flaggan.

Du låter som en gaisare..
Citera
2017-10-29, 13:23
Medlem
JayGatsbys avatar
Varför kan inte fotbollslandslaget också heta Tre Kronor?
Citera
2017-10-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Alla jag känner använder di himmelsblå... så jag känner inte alls igen mig i ditt snack.

Kan det vara så att du bor närmare Göteborg än Malmö?

Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
"Blåränderna" tycker jag skrivs ibland om DIF.

Fast både "di hemmesblå" och "blåränderna" används främst på de egna kanalerna. "Blåvitt vann" ger 198 000 träffar på Google, de främsta på Aftonbladet, Expressen och GP. "Di himmelsblå vann" ger 25 400 träffar där de flesta är på Malmös egna hemsida och diverse fansajter.
Att fotbollsintresserade vet vad MFF, Djurgården, GAIS eller AIK kallas är ju givet, men det TS undrar över är ju varför blåvitt även satt sig i medias rubriker.

TS: en vild gissning jag har, är att man vill särskilja IFK Göteborg från andra IFK-klubbar. Kanske finns någon marknadsföringstanke i egna organisationen också.
Citera
2017-10-29, 14:11
Medlem
mishimas avatar
Att gå efter hur tröjan ser ut måste vara det vanligaste sättet att skapa klubb-smeknamn på. Jag tycker snarast vi är lite dåliga på att använda smeknamnen. Jag gillar klubb-smeknamn. Det finns egentligen bara "Blåvitt" och "Bajen" som är vida spridda. De andra är rätt interna eller används i huvudsak lokalt. Det är lite synd. Smeknamnen borde få ett större utrymme i klubbidentiteten.
Citera
2017-10-29, 14:13
Medlem
Blågult passar bra i skriven media för att skapa ett mer varierat och engagerande språk. Är väldigt sällan jag hört någon snacka om ”blågult” i talspråk faktiskt.

Blåvitt är däremot ett extremt vedertaget smeknamn. Är typ bara Bajen som jag egentligen tror kan konkurrera i den klassen. Varken blåvitt-supportrar eller folk från västsverige öht kallar i stort sett någonsin laget för något annat än just ”blåvitt”. Oinsatta kan dock av någon anledning ofta säga IFK istället, typ unga kvinnor utan fotbollsintresse. Sen att det fått sådan spridning beror väl på:

1. Laget är väldigt känt, särskilt genom sina historiska framgångar.

2. Det rullar i ärligehetens namn rätt fint på tungan, ett rappt och enkelt uttalat ord.

3. Säger man IFK kan det förväxlas med typ 100 andra lag och föreningar, särskilt Norrköping. Säger man Göteborg så blir fans från alla GBG-lag sura. Antagligen har många sportjournalister mött tröttsamma göteborgare som klagat på detta, och förklarat att man säger ”blåvitt”.
Citera
2017-10-29, 15:53
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tycker det är ok, eftersom det är färgerna som man håller på. Man kan kritisera spelare, organisation och tom fans inom klubben men man håller alltid på färgerna. På tröjan.

Sverige har ju ibland spelat i vita tröjor
Citera
2017-10-29, 16:35
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Att gå efter hur tröjan ser ut måste vara det vanligaste sättet att skapa klubb-smeknamn på. Jag tycker snarast vi är lite dåliga på att använda smeknamnen. Jag gillar klubb-smeknamn. Det finns egentligen bara "Blåvitt" och "Bajen" som är vida spridda. De andra är rätt interna eller används i huvudsak lokalt. Det är lite synd. Smeknamnen borde få ett större utrymme i klubbidentiteten.
Är inte "Gnaget" ett sådant smeknamn också? Eller är det bara på stockholmska? "Peking" är väl ett gränsfall, tycker man hör och läser det rätt ofta men är tveksam om det används för klubben utom fotbollskretsarna.

Gillar som du när klubbar har smeknamn, mer sånt tack!
Citera
2017-10-29, 18:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Är inte "Gnaget" ett sådant smeknamn också? Eller är det bara på stockholmska? "Peking" är väl ett gränsfall, tycker man hör och läser det rätt ofta men är tveksam om det används för klubben utom fotbollskretsarna.

Jo, både "Gnaget" och " Peking" är ju väldigt känt. Men det är inget jag använder i dagligt tal när jag snackar fotboll med någon.
Citera
2017-10-29, 18:06
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jo, både "Gnaget" och " Peking" är ju väldigt känt. Men det är inget jag använder i dagligt tal när jag snackar fotboll med någon.
Tvärt om för mig, använder aldrig något annat när jag pratar fotboll med en intresserad. Talar jag däremot med någon "Svensson" blir det AIK resp Norrköping, men då använder jag nog också IFK Göteborg resp Hammarby också.
Citera
2017-10-29, 18:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Kärt barn har många namn: Här i Gbg så är IFK inget annat än Blåvitt, alltså inte IFK Norrköping eller något annat IFK. Blåvitt kallas även för Änglarna. (Norrköping är en ganska trevlig stad för en göteborgare förresten: De gör allt för att få en att känna sig som hemma: Det finns spårvagnar (fel färg iofs. Förutom Gbg är spårvagnar unikt i Sverige, Stockholms nysatsning oräknat), arkitekturen påminner om Götets, samt inte minst heter fotbollslaget IFK. )

Blågult förknippar jag inte med fotboll, annat än möjligen fulölen man kanske dricker till matcherna.. Fotboll och fulöl hör ihop.
Citera
2017-10-29, 19:23
Medlem
rikastistorstans avatar
Det är väl inte så jävla konstigt? Dessa smeknamn är ju jättevanliga. Sen gör ju IFK:s framgångsrika historia att det har större spridning. Här i GBG kallas ju GAIS för Grönsvart och ÖIS för Rödblått också. Jag utgår från att man i typ Växjö kallar Öster Rödblått och liknande saker också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in