Citat:
Ursprungligen postat av
skitmackan
Nu släpper jag diskussionen om ev. konspirationer då det du säger inte går att bekräfta. Visst, det kan mycket väl hända, men jag har betydligt större förtroende för de medicinska fakulteterna på ett av Sveriges största universitet än någon läkarstudent med hybris på flashback.
Förklara hur det är jag som projicerar. Det är nämligen du som hela tiden tjatar om att jag inte är läkarstudent. Jag skrev ett långt inlägg där jag pekade ut formuleringar som är på tok för lika för att det ska handla om något annat än fusk, ditt svar på detta är alltså att jag inte är en läkarstudent. Nu är det istället du som hävdar att det är jag som snackar om personer. Detta är projektion. Du projicerar. Det är uppenbart för alla här förutom du själv. Varför kom vi ens in på diskussionen om huruvida jag är en läkarstudent eller inte? För att du tog upp det.
Att du sen lägger ditt strunt i en spoiler gör det inte till mindre OT. Om du vill undvika OT, sluta spekulera i huruvida jag läser till läkare, i huruvida det råder en konspiration mot Simon, eller liknande. Vi har fått ut Simons tentor och kan analysera svaren i relation till facit. Allt du skriver i tråden framöver som inte bemöter våra argument kring Simons identiska svar är strunt och det hoppas jag du inser.
Mitt resonemang i detta har hela tiden varit samma sak - jag anser att det inte går sett till omständigheterna att säga att personen "Simon" har helt säkert fuskat. Detta tycker uppenbarligen inte heller domstolen.
Man bör fråga sig vilka omständigheter som gäller inför/runt/under en läkartenta vid UU. Omständigheterna är av relevans eftersom de kan dels tala emot att fusk har förekommit och dels ge förklaring till det som uppdagats med t.ex. vissa svar som "Simon" har skrivit.
"Simons" förklaring till de snarlika svaren är att han har tränat på tidigare tentor. Detta är en trovärdig förklaring eftersom det återkommer väldigt snarlika tentamensfrågor med jämna mellanrum mellan tentor.
^ Att avfärda förklaringen som en bortförklaring till fusk är bara okunnigt. Att minnas definitioner och formuleringar från föreläsningar och gamla tentor är det som ger mest poäng på tentamen. Att ge ungefärliga svar på tentamen kan innebära poängtapp. Detta gäller även på de tidigare terminerna av programmet. Allt detta har förmodligen de flesta läkarstudenter i åtanke (kanske inte du dock).
Att titta på några enstaka svar på tentan räcker inte för att bevisa att det har fuskats - speciellt inte när en del svar inte har lika självklara "fuskiga" formuleringar. Om det dessutom finns gamla tentor med samma fråga och svarsförslag så är saken ganska utagerad anser jag.
Samtidigt vet man att tentavakter fanns på plats och de var troligen noggranna med att granska studenterna som skrev tentamen i fråga eftersom den har en speciell utformning med svaret för den aktuella frågan på den efterföljande sidan. Hade någon av dessa vakter sett klart och tydligt att "Simon" fuskat så hade saken varit utagerad och det hela hade bedömts som fusk.
^ Allt detta har jag försökt vara klar och tydlig med.
Dock verkar du inte förstå riktigt vad man skriver, utan istället fastnar du i frågor som
–
"varför tycker du inte att svaren är tillräckliga för att kalla det för fusk?"
–
"varför måste du poängtera att du pluggar på läkarprogrammet i Uppsala? har du hybris eller?"
Det jag menade med "projektion" var troligen att du själv inte verkar förstå poängen med andras inlägg här p.g.a. orsaker hos dig själv, samtidigt som du menar att andra färdas med liknande okunskap för dina inlägg och att de ska dessutom "komma ner på jorden".
Sen vill jag säga att det finns minst en tidningsartikel med "Simon" tillgänglig på nätet där man ser honom rikta kritik mot universitetet. Googla
Simon hbtq (där "Simon" byts ut mot hans riktiga för- och efternamn) så hittar du artikeln bland de första sökträffarna.
För övrigt har jag kvar en kopia av det där e-mailet där flera programansvariga kokade ihop sig mot en av mina medstudenter. Dock är det inte direkt kopplat till fallet med "Simon", men det visar ändå att ansvariga på universitet kan koka ihop sig mot studenter.