• 9
  • 10
2019-02-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qivfd
J*mes J*nani har börjat termin 8 nu. Han fick rätt av JO också http://ergo.nu/nyheter/20190212-jo-g...fallet-”simon”

Livrädd att ha honom som läkare. Herregud.
Citera
2019-10-18, 21:51
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatism0s
Då har det hänt igen, en läkarstudent är anklagad för att ha fuskat på tentamen!

tl;dr
En student anklagas för att ha fuskat på två tentor och har kallats för psykopat av prefekter (i mejl mellan prefekter). Blir dömd i disciplinnämnden, men friad av förvaltningsrätten. Här finns tentorna nu för er egna bedömning.

Tenta X
Tenta Y

---
En student anklagas för att ha fuskat på två tentor. Han fälls i disciplinnämnden och väljer då att 1. Överklaga till förvaltningsrätten och 2. att begära ut mejlkonversationer mellan prefekter på institutionerna. I dessa mejl blir han kallad psykopat av prefekterna och går därför till Ergo för att åskådliggöra detta (https://goo.gl/SERSFh). Han frias senare av förvaltningsrätten (https://goo.gl/uMGaQX).

En bekant visar dessa artiklar för mig och jag tycker att "Simons" förklaring låter lite knackig. Jag har därför med stöd av offentlighetsprincipen begärt ut beslut, anmälan och tentor för att göra en egen bedömning av fallet. Jag delar med mig av tentorna och om intresse finns kan jag även ladda upp anmälan och beslut (kommer dock att anonymiseras, jag vill inte hålla i häxjakt!). Vill man ha reda på namnet på den misstänkte (och friade!) studenten, kan man själv begära ut handlingarna från förvaltningsrätten.

Mina egna spontana tankar efter att ha kollat på tentorna är att vissa av svaren är så pass lika facit att jag är benägen att säga att fusk har skett! Jag ska be en bekant som har studerat till läkare (och därmed gjort MEQ-/bläddertentor att kolla på den också och se vad hen tycker). "Simon" har dock friats då det inte går att bevisa att han INTE kunde svaren, och det är alltså av ren rättssäkerhets praxis som han frias.

Så läs tentorna själva, bedöm om ni tycker att fusk har skett eller inte. Är rättssäkerheten för stark eller är anmälan obefogad? Hur pass strikta regler ska man ha för att fånga fusk?

Tentor:
Tenta X
Tenta Y
Ok, kolla människa. Det e skitlätt att hänga ut en student. Min erfarenhet av läkarstudenter är att nästan ALLA fuskar. Seriöst, jag menar det. De tar tentor o arbeten av kompisarna på högre terminer o kopierar o memorerar. Sen att man korsfäster Simon är lite för att tvätta sin egen smuts o alla går med på det för det e bra att ingen kommer på en själv. Man riktar uppmärksamheten mot nåt och e bara med på allt som sägs. Lite som allt annat i Sverige. Säkert för att det handlar om mobbning eller för att studenten inte går med på att hen fuskat.

Bevis materialet:
Ärligt talat så kan de ta sig i röven med liknande bevismaterial. Nån har memorerat facit. Ja, det e inte fusk för det. För många år sen kände jag en tjej som jag själv pluggade med. Hon memorerade lite av Wikipedia o skrev det på nån tenta. Tänk att läraren hade googlat hennes svar o hon blev anklagad men senare friades. För att nåt ska räknas som fusk krävs det mycket mer bevis o fittorna som sitter vid Uppsala Universitet o leker detektiver måste lära sig att institutioner har sina regler men reglerna e inga lagar. Prefekter får inte kalla studenter för psykopater.

Uppsala Universitet (inst. Medicinska vetenskaper)
De jävlas mycket med studenterna. Jag vet inte vad deras problem är. Men 3 av mina vänner läser där o det finns mycket konstigt där. De hittar på sina egna regler o bryter mot högskoleförordningen o vägrar många gånger rätta sig enligt ÖNH. Tror mycket på KI o UU handlar om makt. Det e dags att regeringen kommer med lagändringar som sätter såna prefekter på plats.

Om du fula prefekten läser det här så fuck you och din administration din fega jävel.
Citera
2019-10-19, 18:16
Medlem
Hur kom eleven ens åt facit? Det är väl nästan omöjligt att få tag på det, unless you get intimate with the professor eller betalat för den typ.
Citera
2019-10-20, 22:21
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Hur kom eleven ens åt facit? Det är väl nästan omöjligt att få tag på det, unless you get intimate with the professor eller betalat för den typ.
Det funkar inte så. Svaren kan finnas på gamla tentorna. Simon har memorerat gamla tentorna o klarat sig. Precis som många andra.
Citera
2019-10-20, 23:09
Medlem
När man kollar på hans instagram och annat så känns det definitivt som typen som skulle kunna fuska.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/u...n-3824165.aspx

Citat:
Läkarstudenten vid Uppsala universitet, JJ tycker att hbtq-frågan borde lyftas på läkarprogrammen i landet. I veckan deltog han i en paneldebatt vid Stockholm Pride, där bristen på kunskap om hbtq-frågor inom vården diskuterades.

Där tog du upp att hbtq-frågor inte lyfts tillräckligt vid landets läkarutbildningar, hur menade du då?

– I dag utvecklas samhället snabbt och dagens läkarutbildningar är kvar i gamla frågeställningar. När vi under utbildningen arbetar med olika scenarier får vi nästan aldrig möta någon som avviker från könsnormen. Det kan i sin tur bidra till att många studenter som sedan börjar jobba inte vet hur de ska agera när de möter en person som har en annan sexuell läggning än den heterosexuella.
Citera
2019-10-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0

MEQ-tenta, dvs efter att ha svarat på ett papper lägger man bort det och plockar på sig nästa papper där eventuellt svaren eller delar av svaren står ifall det behövs för att svara. Tror tentan är upplagd någonstans i tråden, annars om du googlar på MEQ-tenta så får du upp hur det ser ut
Citera
2019-11-12, 02:58
Medlem
Hur gick det för den här studenten tillslut, någon som vet?
Citera
2019-11-12, 16:08
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedSparrowww
Hur gick det för den här studenten tillslut, någon som vet?

Vad jag förstår fortsätter JJ sina studier. Dock är jag ganska säker på att folk håller koll på honom med tanke på alla de tveksamheter som uppdagats kring honom och flera examinationer tidigare...
Citera
2022-02-18, 00:05
Medlem
zlizzards avatar
Hur går det för JJ nu? Han borde vara examinerad och minst göra AT vid det här laget.
Citera
2023-10-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlizzard
Hur går det för JJ nu? Han borde vara examinerad och minst göra AT vid det här laget.

Så är icke fallet!

Han blev upprepat underkänd på en praktisk examination, och förverkade de examinationstillfällen han hade rätt till. Han kunde därför inte gå klart utbildningen.

Sedermera har han pluggat lite andra ämnen, arbetat på restaurang, m.m.

Nu har det nya läkarprogrammet kommit igång. Kursen han blev portad från finns ej kvar, och han har hoppat på nya läkarprogrammet och studerar på termin 5.
Citera
2023-10-19, 15:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Intressant tråd och intressant att så småningom se den slutgiltig domen. Vad jag förstår har Förvaltningsrättens dom överklagats till Kammarrätten. Det har jag mycket svårt att tro att Uppsala universitet skulle göra om man inte har väldigt mycket på fötterna.

Nån som vet om JJ fortfarande pluggar eller om han har studieuppehåll?
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Enligt denna artikel har "Simon" (eller JJ) tagit en paus från sina studier och ska satsa på att göra om den andra tentan i sommar och sedan börja på läkarprogrammet igen i höst, d.v.s. tills HT18.

Nån som vet om UU verkligen ska överklaga beslutet eller inte? Det känns som att detta fall kan vara ett sådant som är värt att överklaga från universitetets sida. Får de rätt i nästa instans så kan JJ troligen glömma vidare studier
Citat:
Jag har idag fått besked att förvaltningsrätten ännu inte tagit något beslut gällande överklagan till kammarrätten. Jag kollar igen om ett par veckor.

Däremot har jag nu även fått ut några dokument som jag insett saknas. Nämligen "Simons" överklagan där även de kompendier han har använt sig av finns med som bilagor. Det är många sidor att gå igenom, men förhoppningsvis hinner jag anonymisera dem under denna eller nästkommande vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Nu är jag inte riktigt med? Förvaltningsrätten har inte tagit beslut? Överklagan är ju till Kammarrätten och det är väl då Kammarrätten som ska ta ställning till om överklagan tas upp eller inte? Eller är det nåt jag missat här?
Citat:
Jag tycker inte heller riktigt att det stämmer, men detta är det svar jag fick från registrator (som har hand om handlingarna):

Det är dock mycket möjligt att personen som svarat bara skrivit fel i mailet och att det ska stå kammarrätten. Oavsett verkar inget beslut ännu vara taget.
Några år senare, men eftersom ingen tagit upp det i tråden så kan jag nämna att disciplinnämnden vid Uppsala universitet överklagade domen till kammarrätten i Stockholm. Den gav inte prövningstillstånd:
"Kammarrätten meddelar inte prövningstillstånd. Förvaltningsrättens avgörande står därför fast."

Det är mål nummer 6789-17 och beslutet meddelades 2018-02-19.

Detta verkar inte ha överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen, så sagan fick sitt slut där.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in