Citat:
Ursprungligen postat av
Potatism0s
Då har det hänt igen, en läkarstudent är anklagad för att ha fuskat på tentamen!
tl;dr
En student anklagas för att ha fuskat på två tentor och har kallats för psykopat av prefekter (i mejl mellan prefekter). Blir dömd i disciplinnämnden, men friad av förvaltningsrätten. Här finns tentorna nu för er egna bedömning.
Tenta X
Tenta Y
---
En student anklagas för att ha fuskat på två tentor. Han fälls i disciplinnämnden och väljer då att 1. Överklaga till förvaltningsrätten och 2. att begära ut mejlkonversationer mellan prefekter på institutionerna. I dessa mejl blir han kallad psykopat av prefekterna och går därför till Ergo för att åskådliggöra detta (
https://goo.gl/SERSFh). Han frias senare av förvaltningsrätten (
https://goo.gl/uMGaQX).
En bekant visar dessa artiklar för mig och jag tycker att "Simons" förklaring låter lite knackig. Jag har därför med stöd av offentlighetsprincipen begärt ut beslut, anmälan och tentor för att göra en egen bedömning av fallet. Jag delar med mig av tentorna och om intresse finns kan jag även ladda upp anmälan och beslut (kommer dock att anonymiseras, jag vill inte hålla i häxjakt!). Vill man ha reda på namnet på den misstänkte (och friade!) studenten, kan man själv begära ut handlingarna från förvaltningsrätten.
Mina egna spontana tankar efter att ha kollat på tentorna är att vissa av svaren är så pass lika facit att jag är benägen att säga att fusk har skett! Jag ska be en bekant som har studerat till läkare (och därmed gjort MEQ-/bläddertentor att kolla på den också och se vad hen tycker). "Simon" har dock friats då det inte går att bevisa att han INTE kunde svaren, och det är alltså av ren rättssäkerhets praxis som han frias.
Så läs tentorna själva, bedöm om ni tycker att fusk har skett eller inte. Är rättssäkerheten för stark eller är anmälan obefogad? Hur pass strikta regler ska man ha för att fånga fusk?
Tentor:
Tenta X
Tenta Y
Ok, kolla människa. Det e skitlätt att hänga ut en student. Min erfarenhet av läkarstudenter är att nästan ALLA fuskar. Seriöst, jag menar det. De tar tentor o arbeten av kompisarna på högre terminer o kopierar o memorerar. Sen att man korsfäster Simon är lite för att tvätta sin egen smuts o alla går med på det för det e bra att ingen kommer på en själv. Man riktar uppmärksamheten mot nåt och e bara med på allt som sägs. Lite som allt annat i Sverige. Säkert för att det handlar om mobbning eller för att studenten inte går med på att hen fuskat.
Bevis materialet:
Ärligt talat så kan de ta sig i röven med liknande bevismaterial. Nån har memorerat facit. Ja, det e inte fusk för det. För många år sen kände jag en tjej som jag själv pluggade med. Hon memorerade lite av Wikipedia o skrev det på nån tenta. Tänk att läraren hade googlat hennes svar o hon blev anklagad men senare friades. För att nåt ska räknas som fusk krävs det mycket mer bevis o fittorna som sitter vid Uppsala Universitet o leker detektiver måste lära sig att institutioner har sina regler men reglerna e inga lagar. Prefekter får inte kalla studenter för psykopater.
Uppsala Universitet (inst. Medicinska vetenskaper)
De jävlas mycket med studenterna. Jag vet inte vad deras problem är. Men 3 av mina vänner läser där o det finns mycket konstigt där. De hittar på sina egna regler o bryter mot högskoleförordningen o vägrar många gånger rätta sig enligt ÖNH. Tror mycket på KI o UU handlar om makt. Det e dags att regeringen kommer med lagändringar som sätter såna prefekter på plats.
Om du fula prefekten läser det här så fuck you och din administration din fega jävel.