2017-10-29, 21:29
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Jag tycker verkligen detta ska överklagas till hela vägen till regeringsrätten om det går. Det här är inte ok. Det står förbi allt tvivel att personen har fuskat om man låser tentan. Man kan inte få 90% rätt på en medicintenta om man tror att de flesta med akromegali har det för att det ör en kromosonavvikelse.
Citera
2017-10-30, 01:41
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Varför sätter man namnet "Simon" när studenten var en kvinna?
Citat:
Ursprungligen postat av Potatism0s
Simon är det namn "Simon" själv har valt i Ergo artiklarna. Det är alltså inte jag som valt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Hahahaha,

Så muppen har valt ett manligt namn när det är en kvinna som fuskat?

Varför tog hon inte ett kvinnligt alias?

Gör tidningar likadant?
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Haha fusk 100%. Men hon kommer aldrig ta sig igenom hela utbildningen på detta sättet ändå så förr eller senare rasar de.

Var får alla ifrån att det är en tjej som anklagades för fusk? Det var en kille och inte en tjej. Jag har själv t.o.m. sett pdf:en med det interimistiska beslutet som kom innan själva domen, så jag vet vad jag talar om.

Att bara titta på svaren (som de ansvariga på universitetet verkar ha gjort) kan självklart inte utgöra ett tillräckligt skäl för att anklaga någon för fusk, utan man måste ha nåt mer konkret att gå på som faktiskt innebär fusk, t.ex. att man sett personen tjuvkika.

I den här tråden hade det varit relevant att visa fler tentor från samma kurs för att se om de faktiskt liknar den aktuella tentan som studenten skrev. Det skulle kanske bringa klarhet i saken, eftersom studenten menade att han hade tittat på gamla tentor som hade väldigt liknande frågor och formuleringar som den tentan han själv sedan skrev.
Senast redigerad av lighten-up 2017-10-30 kl. 01:45.
Citera
2017-10-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
...
I den här tråden hade det varit relevant att visa fler tentor från samma kurs för att se om de faktiskt liknar den aktuella tentan som studenten skrev. Det skulle kanske bringa klarhet i saken, eftersom studenten menade att han hade tittat på gamla tentor som hade väldigt liknande frågor och formuleringar som den tentan han själv sedan skrev.

Jag har även försökt att få tag på andra tentor utan framgång då jag dels inte kan namnen på andra studenter som skrivit tentan, men även då institutionen inte sparar kopior på utlämnade tentor (!). Jag har en bekant som har pluggat till läkare i Uppsala, jag ska se om hen har tillgång till/vill dela med sig av sina tentor för att ge någon typ av referens.
Citera
2017-10-30, 20:54
Medlem
nihilverums avatar
Några inlägg raderade. Trådens ämne är inte att jämföra läkarprogrammets svårighetsgrad med andra utbildningar. /Moderator
Citera
2017-11-01, 22:21
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Att bara titta på svaren (som de ansvariga på universitetet verkar ha gjort) kan självklart inte utgöra ett tillräckligt skäl för att anklaga någon för fusk, utan man måste ha nåt mer konkret att gå på som faktiskt innebär fusk, t.ex. att man sett personen tjuvkika.

Jag skulle hålla med dig om det inte var att svaren är i innehåll, syntax, ev. parenteser etc. identiskt med det svar som är angivet på nästa sida i tentan. Det här är verkligen ett textbokexempel på fusk. Dessutom ska fuskaren på annan tenta blivit påkommen med att försöka fuska men valde då direkt att avsluta tentan pga "migrän", vilket sammanträffande. Jag har alltid varit i min klass topskick, klarade läkarprogrammet utan att kugga något och jag kan svära dig, att det är helt jävla orealistiskt att svara på detta sätt. ENDA FÖRSVARET är att de återanvänder en tidigare tenta, vilket skulle vara så jävla dumt så det är väl bara skituniversitetet Uppsala (mer outbildat flumflum läkarstudenter får man leta efter) som skulle kunna göra något sådant; det verkar dock inte finnas i prefekternas idévärld ens så jag tar det för osannolikt. Jag blir så provocerad av detta fusk att jag definitivt kommer ta reda på personens namn och se till att denne aldrig får anställning inom det närområde jag verkar, kommer också rekommendera vänner i andra landsting att göra samma sak. Ta gärna en titt på dig själv också som försvarar detta djur.
Citera
2017-11-01, 23:45
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Jag skulle hålla med dig om det inte var att svaren är i innehåll, syntax, ev. parenteser etc. identiskt med det svar som är angivet på nästa sida i tentan. Det här är verkligen ett textbokexempel på fusk. Dessutom ska fuskaren på annan tenta blivit påkommen med att försöka fuska men valde då direkt att avsluta tentan pga "migrän", vilket sammanträffande. Jag har alltid varit i min klass topskick, klarade läkarprogrammet utan att kugga något och jag kan svära dig, att det är helt jävla orealistiskt att svara på detta sätt. ENDA FÖRSVARET är att de återanvänder en tidigare tenta, vilket skulle vara så jävla dumt så det är väl bara skituniversitetet Uppsala (mer outbildat flumflum läkarstudenter får man leta efter) som skulle kunna göra något sådant; det verkar dock inte finnas i prefekternas idévärld ens så jag tar det för osannolikt. Jag blir så provocerad av detta fusk att jag definitivt kommer ta reda på personens namn och se till att denne aldrig får anställning inom det närområde jag verkar, kommer också rekommendera vänner i andra landsting att göra samma sak. Ta gärna en titt på dig själv också som försvarar detta djur.

Ja, uppenbarligen läser du ju inte juridik med tanke på hur du resonerar och verkar mest döma efter sannolikhet och personlig åsikt i det här fallet - och det kan egentligen inte bli så mycket mer fel än så när det kommer till rättsskipning Du verkar smått obesinnad med tanke på dina formuleringar kring den här saken.

För övrigt så vet jag inget heller om ditt påstående att samma exakt läkarstudent ska ha blivit påkommen för fusk i ett annat tillfälle, men då sluppit undan genom att lämna tentan för migrän. Finns det ingen anmälan om fusk i det fallet, eller?

Sen är det, som sagt, jävligt konstigt att tentavakterna (som spatserar och övervakar tentasalar ganska noggrant ändå) inte såg att läkarstudenten i fråga faktiskt fuskade, om nu fusket skulle varit i en så stor utsträckning som man påstod.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg - det skulle vara bra att få se tidigare tentor i samma kurs och hur de frågorna var formulerade. Om det förekommer identiska frågor och svar på tidigare tentor som på den tenta som läkarstudenten skrev så finns det en möjlighet till att tentaplugga in svaren på kursen.

När jag spontankollade på några av svaren som läkarstudenten hade skrivit så var de knappast exakt lika med informationen på nästa blad. Dock kan man säga att svaren var snarlika och omformulerade, vilket innebär att om det hade fuskats så hade det fusket varit av en avancerad karaktär. Detta i kombination med att ingen tentavakt själv sett att studenten fuskat talar snarare emot teorin att studenten har skrivit av svaren på nästa blad. Då kan det lika gärna handla om att studenten tentapluggat in svaren från tidigare tentor.

Man kan inte nog understryka att det är jävligt mycket tentafrågor som är återkommande under hela Läkarprogrammet. Detta borde du ha koll på om du nu verkligen läst programmet.
Senast redigerad av lighten-up 2017-11-02 kl. 00:08.
Citera
2017-11-02, 00:05
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ja, uppenbarligen läser du ju inte juridik med tanke på hur du resonerar och verkar mest döma efter sannolikhet och personlig åsikt i det här fallet - och det kan egentligen inte bli så mycket mer fel än så när det kommer till rättsskipning Du verkar smått obesinnad med tanke på dina formuleringar kring den här saken.

För övrigt så vet jag inget heller om ditt påstående att samma exakt läkarstudent ska ha blivit påkommen för fusk i ett annat tillfälle, men då sluppit undan genom att lämna tentan för migrän. Finns det ingen anmälan om fusk i det fallet, eller?

Jag är av åsikten att det här är såpass förbi allt tvivel att bevisgraden är med råge uppfylld; man skriver helt enkelt inte en tenta på detta sätt - dessutom har ju personen fel på väldigt enkla multiple choice frågor där det inte fanns svar på nästa sida. Alla rätt där det gick att fuska och statistiskt bottennapp på det andra... Du menar alltså att man inte dömer efter sannolikhet inom juridik? Tillåt mig då introducera dig till fenomenet vittne eller god tro, hur fastslår du dolus från culpa? Jag hör gärna din diskussion om hur du förklarar detta. Denna person är sannerligen non grata.

Läs ergoartikeln avseende den andra tentan där man kom på personen med att fuska.

Advancerade omskrivningar - du skämtar va?
Återkommande frågor förekommer, hela MEQs? Lägg i så fall ned utbildningen i Uppsala, tack.
Senast redigerad av Jeremiadlantent 2017-11-02 kl. 00:08.
Citera
2017-11-02, 18:51
Medlem
skitmackans avatar
Som tidigare sagts ska det inte vara möjligt att klara en tenta på läkarprogrammet genom att memorera tio gamla tentor. Finns inget avancerat alls med omskrivningarna, avancerat hade ju varit om idioten faktiskt gjorde några misstag. Att sen skylla på "migrän", glömmer man all sin medicinska kunskap när man har ont i huvudet? Jag skulle inte vilja ha en sådan person som läkare.

Jag är nog på prefekternas sida här, enda missen är väl det med högskoleprovet.
Citera
2017-11-03, 03:17
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Som tidigare sagts ska det inte vara möjligt att klara en tenta på läkarprogrammet genom att memorera tio gamla tentor. Finns inget avancerat alls med omskrivningarna, avancerat hade ju varit om idioten faktiskt gjorde några misstag. Att sen skylla på "migrän", glömmer man all sin medicinska kunskap när man har ont i huvudet? Jag skulle inte vilja ha en sådan person som läkare.

Jag är nog på prefekternas sida här, enda missen är väl det med högskoleprovet.

Du låter minst sagt självsäker trots att du varken läst programmet eller vet hur de tidigare tentorna för kursen ser ut

Sen finns det inte så många unika passande svar till frågor kring diagnosställande. Har du ens tänkt på det? Lägg därtill att kursen i fråga har i princip samma innehåll och tar upp samma diagnoser, etc. varje termin. Tentorna speglar kurserna.

"Glömmer man all sin medicinska kunskap när man har ont i huvudet".
Frågan är väl snarare - kan man tänka klart och koncentrera sig tillräckligt vid en tentamen om man nu har migrän? Samma sak gäller för i princip alla kurser på universitetet.

Som sagt, fram med gamla tentor för kursen - annars är den här diskussionen ganska lönlös.

Senast redigerad av lighten-up 2017-11-03 kl. 03:19.
Citera
2017-11-03, 17:29
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Du låter minst sagt självsäker trots att du varken läst programmet eller vet hur de tidigare tentorna för kursen ser ut

Sen finns det inte så många unika passande svar till frågor kring diagnosställande. Har du ens tänkt på det? Lägg därtill att kursen i fråga har i princip samma innehåll och tar upp samma diagnoser, etc. varje termin. Tentorna speglar kurserna.

"Glömmer man all sin medicinska kunskap när man har ont i huvudet".
Frågan är väl snarare - kan man tänka klart och koncentrera sig tillräckligt vid en tentamen om man nu har migrän? Samma sak gäller för i princip alla kurser på universitetet.

Som sagt, fram med gamla tentor för kursen - annars är den här diskussionen ganska lönlös.

Har du skrivit en tenta i läkarprogrammet? Spontant känner jag att du antagligen har det, men det verkar då inte som det. När har du någonsin sett en skriven tenta där alla termer är identiska med facit? Jag har läst flera tentor och elevsvar och har aldrig sett ett prov där svarens uppbyggnad och termer är identiska med facit.

Se sida 16 av tentamen.pdf.

Citat:
För att få mer underlag kan man även göra en sentinel node biopsi

Framgick det i frågan att man skulle utföra en sentinel node biopsi? Skulle man inte fått fullpoäng om man bara skrev bröstbevarande kirurgi+mastektomi?

Se sida 17.

Citat:
nästan alltid av strålbehandling mot kvarvarande bröstkörtelvävnad.

Är du seriös? Av alla sätt att formulera denna meningen så lyckades studenten formulera den på ett sätt som är identiskt med facit.

Se sida 18.

Citat:
tumören svarar på antikroppsbehandling såsom Herceptin etc.

Herregud, studenten skrev till och med "Herceptin etc." precis som i facit.

Se sida 33.

Citat:
Hade nog valt detta för att slippa en för blodig operation.

Men Simon, frågan sa ju "syftet med denna frågan är inte att du skulle kunna "veta" vilken metod som är den bästa för just denna patient". Detta hindrar förstås inte vår utomordentlige läkarstudent som ändå väljer att svara på vilken metod som föredras. Måste vara ett sammanträffande att hans uttalande är identiskt med facit.

Men vet du vad? Det är ju mycket möjligt att Simon bara är en mycket bra läkarstudent.

Vi tar en titt på Simons läkande förmåga på tentamen2.pdf sida 13:

Frågan undrar över skälen till att patienten ser dåligt och har ont i huvudet.

Citat:
Synproblem
Citat:
Glasögon

Vad märkligt att en student som fick nästan alla rätt på förra tentan nu inte ens kunde identifiera hyperviskositet! Gillar för övrigt att det medicinska undret Simon inte tänkte till när han såg "ont i huvudet". Vi har alltså en student som fick nästan alla rätt på den förra tentamen, men nu tror att det är rimligt att svara att patientens huvudvärk beror på synfel. Ok.

Som jag sa tidigare, det ska inte gå att klara en tenta genom att memorera tio gamla tentor. Det är helt orimligt att studenten ena dagen besitter 3 års medicinkunskaper och andra dagen bara lyckas krysta fram något om en philadelphiagen (vilket vi lärde oss om i T1) och sedan ger upp. Är det migrän eller minnesproblem han har? Eller det kanske bara är synproblem han har?

Jag tycker inte att diskussionen är särskilt lönlös. Antingen är Uppsalas läkarprogram helt värdelöst i att deras tentor är helt identiska med gamla tentor, eller så är Simon en fuskare. Men visst, jag vill ju också se gamla tentorna, det kommer bara ge ännu mer stöd för att det är fusk det handlar om.
Citera
2017-11-04, 01:25
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Har du skrivit en tenta i läkarprogrammet? Spontant känner jag att du antagligen har det, men det verkar då inte som det. När har du någonsin sett en skriven tenta där alla termer är identiska med facit? Jag har läst flera tentor och elevsvar och har aldrig sett ett prov där svarens uppbyggnad och termer är identiska med facit.

...

Som jag sa tidigare, det ska inte gå att klara en tenta genom att memorera tio gamla tentor.

Jag tycker inte att diskussionen är särskilt lönlös. Antingen är Uppsalas läkarprogram helt värdelöst i att deras tentor är helt identiska med gamla tentor, eller så är Simon en fuskare. Men visst, jag vill ju också se gamla tentorna, det kommer bara ge ännu mer stöd för att det är fusk det handlar om.

Först och främst delas det inte ut några "facit" för gamla tentamen till studenterna på Uppsalas läkarprogram. Däremot brukar man kunna kolla på gamla tentor från tidigare studenter och se deras svar på frågorna. I annat fall får man själv klura ut vad som är ett passande svar för gamla tentafrågor. Och i enlighet med grundlagen får man hämta ut kopior av gamla tentor då de är offentliga handlingar. Denna verklighet gäller även på alla andra läkarprogram (och andra universitetsprogram) i Sverige.

Till skillnad från dig har jag läst på Läkarprogrammet och jag vet vilka förutsättningarna är för studenterna innan och under en tentamen. När man läser dina resonemang verkar du helt ärligt vara väldigt isolerad (eller bara jävligt okunnig) i hur t.ex. tentamen genomförs eller hur tentafrågor återanvänds.

Om du nu inte är en komplett hycklare kommer du inom sinom tid tycka att alla läkarprogram och universitetsprogram i Sverige är "värdelösa" med tanke på att tentafrågor återkommer med jämna mellanrum. Det är så det ser ut. Plocka ut gamla tentor och se likheterna mellan dem över tid.

Och visst kan man, som du, anse att en del av svaren i pdf:en är tvivelaktiga eftersom de liknar svaren på nästkommande sida (det som du kallar "facit" i den här diskussionen) väldigt mycket. Om man dock ser till hela tentamen så kan man inte helt säkert säga att studenten har fuskat och skrivit av "facit" på fråga efter fråga och papper efter papper, som du och prefekterna påstår. Dessutom skulle detta i så fall ha skett när inte en enda av provvakterna lyckades upptäcka det under en ganska lång tid, trots att de bevakade bl.a. studenten som skrev tentan. Det är helt enkelt osannolikt.

För övrigt är prefekterna på Läkarprogrammen ofta personer som inte direkt är de vassaste knivarna i lådan. Jag har själv sett exempel på det gång på gång - och troligen köpte inte heller domstolen deras ogenomtänka resonerande.
Senast redigerad av lighten-up 2017-11-04 kl. 01:29.
Citera
2017-11-04, 12:52
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Först och främst delas det inte ut några "facit" för gamla tentamen till studenterna på Uppsalas läkarprogram. Däremot brukar man kunna kolla på gamla tentor från tidigare studenter och se deras svar på frågorna. I annat fall får man själv klura ut vad som är ett passande svar för gamla tentafrågor. Och i enlighet med grundlagen får man hämta ut kopior av gamla tentor då de är offentliga handlingar. Denna verklighet gäller även på alla andra läkarprogram (och andra universitetsprogram) i Sverige.

Till skillnad från dig har jag läst på Läkarprogrammet och jag vet vilka förutsättningarna är för studenterna innan och under en tentamen. När man läser dina resonemang verkar du helt ärligt vara väldigt isolerad (eller bara jävligt okunnig) i hur t.ex. tentamen genomförs eller hur tentafrågor återanvänds.

Om du nu inte är en komplett hycklare kommer du inom sinom tid tycka att alla läkarprogram och universitetsprogram i Sverige är "värdelösa" med tanke på att tentafrågor återkommer med jämna mellanrum. Det är så det ser ut. Plocka ut gamla tentor och se likheterna mellan dem över tid.

Och visst kan man, som du, anse att en del av svaren i pdf:en är tvivelaktiga eftersom de liknar svaren på nästkommande sida (det som du kallar "facit" i den här diskussionen) väldigt mycket. Om man dock ser till hela tentamen så kan man inte helt säkert säga att studenten har fuskat och skrivit av "facit" på fråga efter fråga och papper efter papper, som du och prefekterna påstår. Dessutom skulle detta i så fall ha skett när inte en enda av provvakterna lyckades upptäcka det under en ganska lång tid, trots att de bevakade bl.a. studenten som skrev tentan. Det är helt enkelt osannolikt.

För övrigt är prefekterna på Läkarprogrammen ofta personer som inte direkt är de vassaste knivarna i lådan. Jag har själv sett exempel på det gång på gång - och troligen köpte inte heller domstolen deras ogenomtänka resonerande.
Varför undviker du att bemöta mina argument? Dina motargument är alltså: 1. jag läser inte läkarprogrammet och 2. prefekter är dumma i huvudet och du är smartare än de.

För det första fattar du vad jag menade med "facit". Att du ens ödslar tid på att peka ut något så jävla dumt visar att du har förlorat diskussionen.

För det andra är jag medveten om att tentafrågor återanvänds, sluta misstolka mina påståenden. Tentafrågor återanvänds men om man kan klara en tenta på läkarprogrammet enbart genom att memorera svar är det en dålig tenta.

Sen sa jag inte att jag syftade på Uppsalas tentor. Ännu en gång försöker du bortförklara dig, kommer det annat än skit ur din mun? Min poäng var att jag aldrig sett en elevskriven tenta som liknar examinatorns svar så pass mycket.

Du bemöter fortfarande inte hur osannolikt det är att studenten ena dagen ska få alla rätt och ge svar som är som tagna ur facit men andra dagen tror att patientens huvudvärk beror på ett synfel.

Jag gillar för övrigt att du anger osannolikhet som ett motargument men vägrar kommentera på hur sannolikt det är att studenten ena dagen får 90+% på en T6-tenta och nästa dag glömmer hela läkarprogrammet.

Som sagt, det enda du kommit med hittills är personangrepp, och det säger väl tillräckligt om dina skitargument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in