2020-08-01, 13:18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Körde på Arlas Port Salut. Tyckte den var väldigt nära resturang pizzan Precis det jag ville ha.
Nja, just Port Salut är ju faktiskt ingen riktig höjdare att ha på vare sig en Pizza, eller något annat gratinerat (som tex en varm macka).

Och det eftersom att Port Salut har en tråkig tendens att, när man smälter den, bli seg och hård.
Inte mjuk och krämig, eller ens trådig, som den ju Bör bli.

Visst kan du alldeles säkert riva lite Port Salut och blanda in i en annan risen ost, om du verkligen gillar den smaken. Men det går lätt dåligt om man bara hyvlar Port Salut på sin maträtt.

Bättre med feta och krämiga ostar då.

Prästosten är mycket bra, och smälter riktigt gudomligt.
Om man vill ha så väljer man den långlagrade på 18 månader.

Greve är också en mycket bra ost, som ger bättre smak än Prästen.
Greve långlagrad har en fin nötliknande smak.
Citera
2020-08-01, 14:29
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, just Port Salut är ju faktiskt ingen riktig höjdare att ha på vare sig en Pizza, eller något annat gratinerat (som tex en varm macka).

Och det eftersom att Port Salut har en tråkig tendens att, när man smälter den, bli seg och hård.
Inte mjuk och krämig, eller ens trådig, som den ju Bör bli.

Visst kan du alldeles säkert riva lite Port Salut och blanda in i en annan risen ost, om du verkligen gillar den smaken. Men det går lätt dåligt om man bara hyvlar Port Salut på sin maträtt.

Bättre med feta och krämiga ostar då.

Prästosten är mycket bra, och smälter riktigt gudomligt.
Om man vill ha så väljer man den långlagrade på 18 månader.

Greve är också en mycket bra ost, som ger bättre smak än Prästen.
Greve långlagrad har en fin nötliknande smak.

Min upplevelse är att Port Salut blir både mjuk och "krämig" samt lätt trådig. Grevé däremot tenderar att bli seg vilket även osttillverkarna deklarerar om man kollar på deras hemsidor gällande smältegenskaper.

Vidare så är det stor skillnad om man river eller hyvlar osten på pizzan. Rivet ska det vara som du konstaterat. Frågeställaren var ju uppenbarligen nöjd med resultatet som Port Salut gav.
Citera
2020-08-01, 14:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag brukar blanda Boxholms gräddost med västerbottensost.
Blir grymt bra.
Citera
2020-08-01, 14:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Mozarella är alltid trevligt. Men blndar ofta ut den med lite mer smakrik riven och gärna lite riven parmesan på toppen när den kommer ut rykande het.
Citera
2020-08-01, 14:48
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Min upplevelse är att Port Salut blir både mjuk och "krämig" samt lätt trådig. Grevé däremot tenderar att bli seg vilket även osttillverkarna deklarerar om man kollar på deras hemsidor gällande smältegenskaper.

Vidare så är det stor skillnad om man river eller hyvlar osten på pizzan. Rivet ska det vara som du konstaterat. Frågeställaren var ju uppenbarligen nöjd med resultatet som Port Salut gav.
Port Salut kanske blir annorlunda om man river den.

Men jag har hyvlat den och då blir det som ett torrt "lock" eller "hinna" ovanför själva osten.
Inte aptitligt alls faktiskt.

Btw
Om man vill roa sig med att Smälta ost, så kan man ju inte bara ha maträtten inne i ugnen i evighet.
Utan man bör ju plocka ut den så snart osten har smält - beroende på vad det är för ost och vad man ska ha den till.

Och på så sätt har jag fått alldles utmärkt smält Greve.
Jag tar ut den så snart ostskivorna har smält, och aldrig låtit den stå kvar längre tid än så.

Men det funkar ju inte för alla maträtter ...
Citera
2020-08-01, 14:50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Mozarella är alltid trevligt. Men blndar ofta ut den med lite mer smakrik riven och gärna lite riven parmesan på toppen när den kommer ut rykande het.
Jag gillar inte hur det blir när man blandar Parmesan på vanlig ost om man ska smälta och ha sig.

Jag tycker det bara blir fel liksom.
Särskilt som Parmesanen har helt andra smältegenskaper (det är ju en mkt hård torr ost).

Bäst passar Parmesan som bara för sig själv, att strössla i rikliga mängder ovanpå tex nån tomatsås.
Men inte på en gratäng.
Citera
2020-08-01, 15:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag gillar inte hur det blir när man blandar Parmesan på vanlig ost om man ska smälta och ha sig.

Jag tycker det bara blir fel liksom.
Särskilt som Parmesanen har helt andra smältegenskaper (det är ju en mkt hård torr ost).

Bäst passar Parmesan som bara för sig själv, att strössla i rikliga mängder ovanpå tex nån tomatsås.
Men inte på en gratäng.

Parmesanen ska på när du tar ut pizzan och mest bidra med lite smak.
Citera
2020-08-01, 15:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Parmesanen ska på när du tar ut pizzan och mest bidra med lite smak.
Visst, alla har väl sin smak.

Men för mig är det iaf ingen större hit.
Jag tycker bara det blir ... konstigt.
Citera
2020-08-01, 15:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Visst, alla har väl sin smak.

Men för mig är det iaf ingen större hit.
Jag tycker bara det blir ... konstigt.

Det blir mer smakrikt. Men ja, du har rätt i att många har sina egna preferenser. Nästa pizza jag gör tänkte jag experimentera lite med olika ostar. Tänkte testa de hippa hamburgerostarna Pepper Jack och Monterey Jack. Kanske t.om. lägger på lite Stilton och rökt Gouda.
Citera
2020-08-01, 16:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det blir mer smakrikt. Men ja, du har rätt i att många har sina egna preferenser. Nästa pizza jag gör tänkte jag experimentera lite med olika ostar. Tänkte testa de hippa hamburgerostarna Pepper Jack och Monterey Jack. Kanske t.om. lägger på lite Stilton och rökt Gouda.
Gör som du vill.

Men, om du vill ha det Riktigt krämigt och smaskigt, så är det annat du behöver.
Dvs smaksatt Creme Fraische.
Du lägger ett generöst lager smaksatt förkokt Creme Fraische ovanpå tomatsåsen.
Och ovanpå cremen lägger du osten.

När du sen smälter allt i ugnen så kommer creme fraishen och osten att smälta samman.
Den blir som en enda tjock krämig läckerhet alltså.
Det går inte att få denna underbara krämighet med bara ost.

Testa det, bara för att veta hur det smakar.
Jag lovar dig att du kommer älska det.

Dessutom så riskerar ju ingredienserna inte att torka ut av värmen om du lägger den i creme fraischen. För den håller ju fuktigheten kvar.
Citera
2020-08-01, 16:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Gör som du vill.

Men, om du vill ha det Riktigt krämigt och smaskigt, så är det annat du behöver.
Dvs smaksatt Creme Fraische.
Du lägger ett generöst lager smaksatt förkokt Creme Fraische ovanpå tomatsåsen.
Och ovanpå cremen lägger du osten.

När du sen smälter allt i ugnen så kommer creme fraishen och osten att smälta samman.
Den blir som en enda tjock krämig läckerhet alltså.
Det går inte att få denna underbara krämighet med bara ost.

Testa det, bara för att veta hur det smakar.
Jag lovar dig att du kommer älska det.

Dessutom så riskerar ju ingredienserna inte att torka ut av värmen om du lägger den i creme fraischen. För den håller ju fuktigheten kvar.

Vänta lite nu. Du har opponerat dig mot mina ostval och börja häda med CF. Pizzagudarna vrider sig i himlen över dina tilltag.

Som tur är är jag öppen för förslag och en ivrig påhejare av bea på pizza, så jag kanske testar din version en dag.
Citera
2020-08-03, 00:34
Medlem
carminaburanas avatar
Mozzarella är fan världens mest överskattade ost imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in