• 5
  • 6
2020-08-03, 05:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vänta lite nu. Du har opponerat dig mot mina ostval och börja häda med CF. Pizzagudarna vrider sig i himlen över dina tilltag.

Som tur är är jag öppen för förslag och en ivrig påhejare av bea på pizza, så jag kanske testar din version en dag.
Men att ha bearnaise till pizzan är ju inte samma sak.

Jag har själv alltid extra sås till pizza, ibland bearnaise men nästan alltid min egen Aioli+Harissa.
Men jag vet inte om du vet vad Harissa är för något.
Harissa är en chili-pasta, nordafrikanskt ursprung. Den finns att köpa i många varuhus numera, både i burk och på tub. Enklast är ju att ha på tub.
Jag tar enkelt nog bara en färdig burk Aioli från affären, och eftersom jag slukar hela burkens innhåll så gör jag blandningen rakt i burken.
Dvs jag trycker i en oförsvarlig mängd Harissa från tuben - ungefär lika mycket som det blir om man skriver två Stora "E" på toppen av Aiolin i burken, och kanske några tryck till bara för sakens skull.
Sen tar jag lite - aldrig mycket - vanligt salt, lite svartpeppar och lite chili flakes, samt lite Aromat.
Sen rör jag om ordentligt och slickar alltid av gaffeln.

Jag vet faktiskt inte exakt varför just detta är så vansinnigt gott.
Men det är närmast beroendeframkallade. Det räcker att slicka på gaffeln för att mina tår ska börja fladdra av glädje, och sen slukar jag som sagt hela burken tillsammans med min pizza.

Det passar kanske inte till allt, men till pizza passar det iaf perfekt.

Creme Fraischen däremot, det är ju något helt, helt annat.
Det är ingen sås.
Creme Fraische binder sig med osten när man gratinerar den i ugnen, och resultatet blir som om det Bara vore smält ost - men i ett enda onaturligt tjockt och krämigt lager.

Det är alltså inte sås med ost ovanpå, som du tycks tro.
Utan det man gör är ju att man förstorar osten.
På detta sätt blir inte osten bara det lilla lager som ligger längst nere på pizzan, som man har de olika ingredienserna ovanpå - utan det blir som en gratäng, typ.

Har du aldrig sett det, eller smakat det, så förstår jag att du blir förvirrad.
Men ...
Om du bara testar så kommer du förstå vad det är och varför det är så fantastiskt.
Citera
2020-08-03, 14:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men att ha bearnaise till pizzan är ju inte samma sak.

Jag har själv alltid extra sås till pizza, ibland bearnaise men nästan alltid min egen Aioli+Harissa.
Men jag vet inte om du vet vad Harissa är för något.
Harissa är en chili-pasta, nordafrikanskt ursprung. Den finns att köpa i många varuhus numera, både i burk och på tub. Enklast är ju att ha på tub.
Jag tar enkelt nog bara en färdig burk Aioli från affären, och eftersom jag slukar hela burkens innhåll så gör jag blandningen rakt i burken.
Dvs jag trycker i en oförsvarlig mängd Harissa från tuben - ungefär lika mycket som det blir om man skriver två Stora "E" på toppen av Aiolin i burken, och kanske några tryck till bara för sakens skull.
Sen tar jag lite - aldrig mycket - vanligt salt, lite svartpeppar och lite chili flakes, samt lite Aromat.
Sen rör jag om ordentligt och slickar alltid av gaffeln.

Jag vet faktiskt inte exakt varför just detta är så vansinnigt gott.
Men det är närmast beroendeframkallade. Det räcker att slicka på gaffeln för att mina tår ska börja fladdra av glädje, och sen slukar jag som sagt hela burken tillsammans med min pizza.

Det passar kanske inte till allt, men till pizza passar det iaf perfekt.

Creme Fraischen däremot, det är ju något helt, helt annat.
Det är ingen sås.
Creme Fraische binder sig med osten när man gratinerar den i ugnen, och resultatet blir som om det Bara vore smält ost - men i ett enda onaturligt tjockt och krämigt lager.

Det är alltså inte sås med ost ovanpå, som du tycks tro.
Utan det man gör är ju att man förstorar osten.
På detta sätt blir inte osten bara det lilla lager som ligger längst nere på pizzan, som man har de olika ingredienserna ovanpå - utan det blir som en gratäng, typ.

Har du aldrig sett det, eller smakat det, så förstår jag att du blir förvirrad.
Men ...
Om du bara testar så kommer du förstå vad det är och varför det är så fantastiskt.

Får väl testa. Har en neapolitansk deg i frysen.

Harissa är gott. Den marockanska chilipastan funkar till mycket. Inte lika salt som sambal. Har det sällan hemma dock, vi har mest koreansk chilipasta, piri piri sås och färsk samt torkad chili.
Citera
2020-08-03, 14:36
Medlem
Tjocka bitar mozzarella och valfri mögel (blå, Zola, Castello black) efter humör på en bädd av riven gouda.

Ett dundertips är att blanda lite mjukädelost och rödvinsvinäger och pensla tunt på degen innan man lägger på resten.
Citera
2020-08-05, 06:14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Får väl testa. Har en neapolitansk deg i frysen.

Harissa är gott. Den marockanska chilipastan funkar till mycket. Inte lika salt som sambal. Har det sällan hemma dock, vi har mest koreansk chilipasta, piri piri sås och färsk samt torkad chili.
Ja, Harissa är en av de bästa faktiskt.
Men det passar såklart inte till allt, och det finns andra sorters chilipasta som funkar bra till annat.
Citera
2020-08-07, 14:18
Medlem
Vem0ths avatar
Favoriten är Emmentaler typ Valios rödpack på ca 400g. Den har det bästa av två världar, trådig smälttextur likt mozzarella och olikt mozzarella smakar det faktiskt ost. Finns "hårdost" mozzarella bara hos restuaranggrossister som jag prövat vilket ger en riktigt bra munkänsla men smakar totalt ingenting, måste toppas med parmesan efter gräddning för att ge det lite ostsmak.
Citera
2020-11-22, 04:37
Medlem
Allt funkar för mig, men topp 3 är Mozzarella, cheddarslices samt parmeasan ost på pizza
Citera
2020-11-22, 11:20
Medlem
Sladdarens avatar
Bästa sättet är nog att prova själv med margherita modellen, eller smälta i micron

Googla : 3 cheese pizza eller 2 cheese pizza

cheddar, brie, blåmögel ost blandat är gott
Citera
2020-11-23, 10:57
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Bästa sättet är nog att prova själv med margherita modellen, eller smälta i micron

Googla : 3 cheese pizza eller 2 cheese pizza

cheddar, brie, blåmögel ost blandat är gott
Man kan ju göra en experimentpizza, för att se vilken man gillar mest och bäst.

Då lägger man en deg på en stor bakplåt eller så, rektangulär i ugnen.
Och så häller man sin tomatsås på som vanligt.

Sen har man ett fyrkantsmönstern över hela pizzabotten, som man har olika sorters ost på.

Det gäller bara att man har skrivit upp vilken ost som är på vilken liten kvadrat, så man vet sen.

Man kan ju prova med att ha olika tillbehör också, samma på varje fyrkant.
Tex lägga en bit paprika, en svamp och en broccoli, tex, på varje fyrkant.

Sen smakar man av, varje fyrkant för sig och får då lov att smaka hur kombinationen med tillbehören smakar för varje ostsort.

Jag hade rekommenderat chili-flakes.
Spegelstekt gul paprika, tillsammans med sotad röd paprika.
Smörstekt champinjon.
Smörstekt broccoli.

Fast, som jag förklarat innan, så finns det ett särskilt knep för den som vill få fram en Extra krämig ost.
Dvs man brer ett generöst lager smaksatt Creme Fraische över tomatsåsen.
Ovanpå Creme Frasichen monterar man osten.
Sen ska det gratineras i ugnen.

Det som då händer är att Creme Fraischen och osten smälter samman, och bildar liksom en ny helhet.
Ovanpå blir det samma yta som för all smält, ostgratinerad ost.
Men nedanför blir det ett krämigt lager av läckerhet, som smakar av både smält ost liksom det man smaksatt creme frasichen med.
Tex svamp (man kan koka upp creme frasiche och hälla i stekflottet som blivit över från när man stekt svamparna i salt och peppar).
Så rör man om, så smaken av stekt svamp kommer ut i creme fraischen ordentligt.
Bäst smak av stekt svamp får man ju hårdare man stekt svamparna - det ska karamelliseras ordentligt alltså. Det är där den goa smaken kommer från.

Salta med havssalt så det smakar gott, och inte är för friskt.
Citera
2020-11-23, 11:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Man kan ju göra en experimentpizza, för att se vilken man gillar mest och bäst.

Då lägger man en deg på en stor bakplåt eller så, rektangulär i ugnen.
Och så häller man sin tomatsås på som vanligt.

Sen har man ett fyrkantsmönstern över hela pizzabotten, som man har olika sorters ost på.

Det gäller bara att man har skrivit upp vilken ost som är på vilken liten kvadrat, så man vet sen.

Man kan ju prova med att ha olika tillbehör också, samma på varje fyrkant.
Tex lägga en bit paprika, en svamp och en broccoli, tex, på varje fyrkant.

Sen smakar man av, varje fyrkant för sig och får då lov att smaka hur kombinationen med tillbehören smakar för varje ostsort.

Jag hade rekommenderat chili-flakes.
Spegelstekt gul paprika, tillsammans med sotad röd paprika.
Smörstekt champinjon.
Smörstekt broccoli.

Fast, som jag förklarat innan, så finns det ett särskilt knep för den som vill få fram en Extra krämig ost.
Dvs man brer ett generöst lager smaksatt Creme Fraische över tomatsåsen.
Ovanpå Creme Frasichen monterar man osten.
Sen ska det gratineras i ugnen.

Det som då händer är att Creme Fraischen och osten smälter samman, och bildar liksom en ny helhet.
Ovanpå blir det samma yta som för all smält, ostgratinerad ost.
Men nedanför blir det ett krämigt lager av läckerhet, som smakar av både smält ost liksom det man smaksatt creme frasichen med.
Tex svamp (man kan koka upp creme frasiche och hälla i stekflottet som blivit över från när man stekt svamparna i salt och peppar).
Så rör man om, så smaken av stekt svamp kommer ut i creme fraischen ordentligt.
Bäst smak av stekt svamp får man ju hårdare man stekt svamparna - det ska karamelliseras ordentligt alltså. Det är där den goa smaken kommer från.

Salta med havssalt så det smakar gott, och inte är för friskt.

Mycket bra idé och förslag. Egentligen finns det oändliga möjligheter med fantastisk god pizza, men som vi oftast får hitta på själv. Man kan inte påstå att det växer unika skräddarsydda pizzerior med unika smaker ur flödet av pizzerior som verkar. Som oftast är det bara att degen kan skilja sig lite eller såsen men i övrigt same same om man nu inte bor i nån storstad med exklusiva pizzerior

Diskussionen om pizzapålägg och ev degar är oändliga. Man kanske tom kan mixa svampen slät efter stekning och sen riva ner ost och göra en ostsås- svampsås och sen mixa ner även paprikan som en pasta.. ?

Innovationer finns hur mycket som helst att prova och önska i sverige iaf om man avser att köpa en nygräddad pizza iaf. Men det fina i det hela är att man själv kan göra det precis som man vill och bättre istället för "hawaii och kebabpizza med 2 såser" som jaha

Jag är faktiskt ganska förvånad över att dessa 1000 tals vanliga pizzerior i sverige alldrig har en eller ett par tema pizzor som dom provar kundunderlaget på en gång i månaden med ganska ovanliga toppings. Intresset för att testa kan ju knappast inte bli svalare med annonseringen, eller så gör man det själv, det blir alltid bäst så och billigast. Senaste man hörde nåt ifrån "standard" pizzerior var gäddpizza och skrovmålspizza typ, knappast imponerande iaf :-) dvs standrad pizzerior hur jag nu ska betona på just standard

Takkar för dina kunskaper i detta
Senast redigerad av Sladdaren 2020-11-23 kl. 11:42.
Citera
2020-11-23, 11:53
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mycket bra idé och förslag. Egentligen finns det oändliga möjligheter med fantastisk god pizza, men som vi oftast får hitta på själv. Man kan inte påstå att det växer unika skräddarsydda pizzerior med unika smaker ur flödet av pizzerior som verkar. Som oftast är det bara att degen kan skilja sig lite eller såsen men i övrigt same same om man nu inte bor i nån storstad med exklusiva pizzerior

Diskussionen om pizzapålägg och ev degar är oändliga. Man kanske tom kan mixa svampen slät efter stekning och sen riva ner ost och göra en ostsås- svampsås och sen mixa ner även paprikan som en pasta.. ?

Innovationer finns hur mycket som helst att prova och önska i sverige iaf om man avser att köpa en nygräddad pizza iaf. Men det fina i det hela är att man själv kan göra det precis som man vill och bättre istället för "hawaii och kebabpizza med 2 såser" som jaha

Jag är faktiskt ganska förvånad över att dessa 1000 tals vanliga pizzerior i sverige alldrig har en eller ett par tema pizzor som dom provar kundunderlaget på en gång i månaden med ganska ovanliga toppings. Intresset för att testa kan ju knappast inte bli svalare med annonseringen, eller så gör man det själv, det blir alltid bäst så och billigast. Senaste man hörde nåt ifrån "standard" pizzerior var gäddpizza och skrovmålspizza typ, knappast imponerande iaf :-) dvs standrad pizzerior hur jag nu ska betona på just standard

Takkar för dina kunskaper i detta
Alltså, egentligen är det svårt att förstå varför praktiskt taget samtliga pizzerior alltid kör så hårt på samma gamla vanlliga med råa ingredienser som läggs ovanpå.

För det hade ju gått hur lätt som helst att steka upp det först.
Och då hade det blivit en Helt annan - bättre - slutprodukt.

Prova själv nästa gång.
Gör en vanlig pizza.

Men ha smörstekta svampar på.
Ha stekt paprika på.
Vill du ha nån skinka eller sånt, så stek upp det först också.

Du ska se hur mycket bättre och godare pizzan blir då.
Det går inte att jämföra med det gamla vanliga efter att du väl provat detta.

Du kommer nog inte ens att vilja ha kvar det gamla efter att du provat såhär ...
Citera
2020-11-23, 12:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Alltså, egentligen är det svårt att förstå varför praktiskt taget samtliga pizzerior alltid kör så hårt på samma gamla vanlliga med råa ingredienser som läggs ovanpå.

För det hade ju gått hur lätt som helst att steka upp det först.
Och då hade det blivit en Helt annan - bättre - slutprodukt.

Prova själv nästa gång.
Gör en vanlig pizza.

Men ha smörstekta svampar på.
Ha stekt paprika på.
Vill du ha nån skinka eller sånt, så stek upp det först också.

Du ska se hur mycket bättre och godare pizzan blir då.
Det går inte att jämföra med det gamla vanliga efter att du väl provat detta.

Du kommer nog inte ens att vilja ha kvar det gamla efter att du provat såhär ...

Intressant på många sätt, men att smakerna växer iaf när det får lite uppvärmning och stekyta så det är fullkomligt sant. Det ska jag prova .. Sen, inte för att det har med tråden att göra.

Men såg Filip Poon senast han gjorde en klassisk rätt som köttfärslimpa. Apropå att få råvarorna att växa i smak genom att låta dom vila och emulgera sig längre med alla smaker i färsen, inkl köra på lägre temp i ugnen på ca 80 grader istället för emellan 160-200 grader .(Ej stressa maten) kemi kunskaper. Köttfärslimpa på pizza ? hehe :-)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in