Citat:
Men att ha bearnaise till pizzan är ju inte samma sak.Jag har själv alltid extra sås till pizza, ibland bearnaise men nästan alltid min egen Aioli+Harissa.
Men jag vet inte om du vet vad Harissa är för något.
Harissa är en chili-pasta, nordafrikanskt ursprung. Den finns att köpa i många varuhus numera, både i burk och på tub. Enklast är ju att ha på tub.
Jag tar enkelt nog bara en färdig burk Aioli från affären, och eftersom jag slukar hela burkens innhåll så gör jag blandningen rakt i burken.
Dvs jag trycker i en oförsvarlig mängd Harissa från tuben - ungefär lika mycket som det blir om man skriver två Stora "E" på toppen av Aiolin i burken, och kanske några tryck till bara för sakens skull.
Sen tar jag lite - aldrig mycket - vanligt salt, lite svartpeppar och lite chili flakes, samt lite Aromat.
Sen rör jag om ordentligt och slickar alltid av gaffeln.
Jag vet faktiskt inte exakt varför just detta är så vansinnigt gott.
Men det är närmast beroendeframkallade. Det räcker att slicka på gaffeln för att mina tår ska börja fladdra av glädje, och sen slukar jag som sagt hela burken tillsammans med min pizza.
Det passar kanske inte till allt, men till pizza passar det iaf perfekt.
Creme Fraischen däremot, det är ju något helt, helt annat.
Det är ingen sås.
Creme Fraische binder sig med osten när man gratinerar den i ugnen, och resultatet blir som om det Bara vore smält ost - men i ett enda onaturligt tjockt och krämigt lager.
Det är alltså inte sås med ost ovanpå, som du tycks tro.
Utan det man gör är ju att man förstorar osten.
På detta sätt blir inte osten bara det lilla lager som ligger längst nere på pizzan, som man har de olika ingredienserna ovanpå - utan det blir som en gratäng, typ.
Har du aldrig sett det, eller smakat det, så förstår jag att du blir förvirrad.
Men ...
Om du bara testar så kommer du förstå vad det är och varför det är så fantastiskt.