2017-10-24, 21:42
Medlem
Erik Östs avatar
Kalenderbitare!

Hur många bo-kriser har vi haft genom åren egentligen, låt oss säga senaste 200 åren ?

Under min livstid en! Inte så många , eller hur !?

Vad oroar ni er för?
Citera
2017-10-24, 21:53
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Kalenderbitare!

Hur många bo-kriser har vi haft genom åren egentligen, låt oss säga senaste 200 åren ?

Vad oroar ni er för?

Din lilla optimist där 😛 lämna tråden till oss andra som ser mörka moln på himlen 😏
Citera
2017-10-24, 22:02
Avslutad
Citat:
Kalenderbitare!

Vad oroar ni er för?
Fundera istället t ex på hur bostadspriserna i Göteborg kunde vara 100% högre sommaren 2017 än sommaren 2012. Sedan inser du att det funnits krafter mellan 2012 och 2017 som drivit detta, och att dessa krafter mycket väl kunnat finnas där på kort sikt, men inte kan förbli där på lång sikt. På lång sikt kommer göteborgarnas bostäders reala pris va hyfsat konstant, dvs korrelera med göteborgarnas löner. På kort sikt däremot kan priserna istället korrelera med göteborgarnas psyke, spekulationsvilja, deras bankers utlåningsvilja, riksbankens styrränta eller demografiska händelser (snabb invandring, stora barnkullar). Så kraschen är inget extremt, kraschen är återgången till det långsiktigt normala.

Ökar du lufttrycket i en cykelpump, så svarar pumpen med att bli varm. Men för att den ska fortsätta va varm måste du fortsätta öka trycket. När trycket inte ökar mer svalnar pumpen till rumstemperatur. Om sedan t o m trycket minskar så sjunker pumpens temperatur t o m under rumstemperatur. På liknande sätt kan kostnaderna för bostäder på kort sikt avlägsna sig från kostnaderna för byggandet, men de återvänder ändå alltid tillbaka dit. En byggare har på lång sikt s a s alltid råd att bo i det hus han själv bygger, dvs hans lön korrelerar med kvadratmeterpriset.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-24 kl. 22:20.
Citera
2017-10-24, 22:15
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Kalenderbitare!

Vad oroar ni er för?
Kul att du är optimistisk! Även kul att du intresserar dig för historik. Här kommer en goding du har missat:
100% av alla gånger vi har haft en snabb uppgång - vilket vi befinner oss i just nu - i historien så har vi sett motsvarande snabba rörelse nedåt direkt efteråt. Detta gäller förövigt även åt andra hållet; 100% av alla gånger vi haft en snabb nedgång har den följts av motsvarande snabba uppgång.

Men visst, klart vi ska bryta de där 100% någon gång, nu ska det minsan bli historiens första "platå", heja heja!

Tyvärr handlar det inte om de 200 års historik du efterfrågade, men närmare 150.
Citera
2017-10-24, 22:37
Avslutad
"För Stockholms stads del har försäljningen av mark varit en bra affär. De senaste åren har intäktskurvan gått spikrakt uppåt. Bara under förra året gav markförsäljning intäkter på 4,2 miljarder kronor. Just nu jobbar 160 olika byggherrar med bostadsprojekt, i olika skeden i byggprocessen, i kommunen."
...
"Anette Frumerie {Besqabs VD} ser samtidigt en oroande trend att en del aktörer vill tanka ut så höga vinster från bostadsprojekt att de struntar i bostadsrättsföreningarnas långsiktiga ekonomi.
– Jag oroar mig för att nya aktörer inte skapar hållbara bostadsrättsföreningar. Att man inte tar hand om de nya kunderna som flyttar in, säger hon."

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/orolig-om-det-finns-pengar-bolagen/

=>
Blir ett gigantiskt hål i vissa kommuners budgetar när de inte kan fortsätta att sälja mark. Och kom ihåg, detta är också en del av kreditexpansionen. Konsumenten lånar->betalar utvecklare->betalar kommunen->kommunen konsumerar=anställer.
=>
När Svensson inte vill låna mer stannar HELA denna spiral.
=>
Så småningom faller även byggandet och kommunens intäkter faller än mer.

etc.

(Sedan kan man som grädde på moset göra som moderaterna i Nacka och också själva ge sig in och efterfråga bostadsrätter på bubblans topp. Då har man skapat den perfekta stormen.)
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-24 kl. 22:53.
Citera
2017-10-24, 22:57
Medlem
ja det blir ju så här när bostadspriserna ökar mer än vad lönerna gör

en bubbla

"säger Bonnesen, och tilläger att Sveriges problem är att det är alldeles för lite bostäder som är tillgängliga för människor med en vanlig inkomst."

https://www.svd.se/swedbanks-rorelseresultat-battre-an-vantat

men det kommer nog att rätta till sig framöver som alla bubblor gör förr eller senare
Citera
2017-10-24, 22:59
Avslutad
Uppdaterar

Av mig manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,7
1-24 okt: 88,9

Kungsholmen
jun: 91,9
jul: 96,9
aug: 95,4
sep: 91,4
1-24 okt: 89,0

Vasastan+Östermalm
jun: 103,9
jul: 97,2 (bara 37 objekt, objektet närmast över median: 100,0)
aug: 104,6
sep: 101,5
1-24 okt: 98,8

Solna
jun: 62,5
jul: 62,8
aug: 63,7
sep: 63,1
1-24 okt: 60,9

*Det är oklart i vad mån visade slutbud också blivit slutpris.

24-25 oktobers inkomna annonser för Vasastan(+Östermalm, ingen inkommen) ligger märkbart under redovisade slutbud i oktober:
85,5, 83,1 83,3, 84,6, 90,8

gäller även Solna:
48,2, 49,2, 49,0, 49,9, 56,4, 55,4, 48,5

En titt också på Uppsala kommun med definitionerna ovan:

maj: 43,2 (förra året: 39,3)
jun: 41,7
jul: 50,9
aug: 48,8 (förra året: 45,5)
sep: 44,9
1-24 okt: 42,6 (okt, förra året: 43,4)
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-24 kl. 23:30.
Citera
2017-10-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Jag tror helt enkelt att byggkostnaderna sjönk helt plötsligt, så priset måste ju ner och matcha, eller hur Alpha101?
Har byggnads strejkat för lägre löner?
Måste ha missat det.
Om de nu inte har det så tvivlar jag på att byggnadskostnaden fallit. Men om det nu är en liten nedgång (vilket de flesta i tråden verkar iaf emotionellt övertygade om) så kan det som sagt betyda att bostadsproduktionen haltas och byggjobbarna får börja med kontor igen.

Och ökar sedan kontorsytan relativt bostadsytan, vad kan tänkas hända då?
Citera
2017-10-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooca
Fastighetsbaroner som dig sitter på de riktigt stora pistolerna, du kan väl putta in cashen i fastighetsutvecklarna istället, dem har backat med över 50%.
Fast dom vet ju inte hur man bygger till 30% av dagens produktionskostnad.
Det är ju den satsningen jag är intresserad av.
Citera
2017-10-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
BNP är inte ett skuldmått, lika lite som att hambo är en nationalekonomisk grundkurs.
Och jag skriver inte det heller.

Varför kommer du med ett goddag yxskaft-påstående istället för att kommentera det jag skriver?
Citera
2017-10-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Södermalm
jun: 96,3
jul: 100,0
aug: 96,3
sep: 93,7
1-24 okt: 88,9
[...]
En titt också på Uppsala kommun med definitionerna ovan:

maj: 43,2 (förra året: 39,3)
jun: 41,7
jul: 50,9
aug: 48,8 (förra året: 45,5)
sep: 44,9
1-24 okt: 42,6 (okt, förra året: 43,4)

Så en lgh på 40m2 köpt i juli för 4 000k respektive 2 036k har kostat 4 484 kr respektive 3 353 kr om dagen hittills. Pengar, som om priserna inte återhämtar sig justerat för inflation, kommer att få betalas tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
24-25 oktobers inkomna annonser för Vasastan(+Östermalm, ingen inkommen) ligger märkbart under redovisade slutbud i oktober:
85,5, 83,1 83,3, 84,6, 90,8

gäller även Solna:
48,2, 49,2, 49,0, 49,9, 56,4, 55,4, 48,5
Jag tror många paniksäljer innan stora massan förstått att priserna är på väg ner. Fortfarande har inte MSM gått ut med prisraset. Men de är ju snabba att skriva om toppar ...
Citera
2017-10-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Eftersom detta var ett svar till en sådan förklaring påstår du just nu att det inte är marknadspåverkande att köpare betalar mer för ett objekt än de själva tycker att objektet är värt.

Fy fan vad bra du är Alpha, så jävla unik i huvudet. Eftersom du aldrig lär dig något lyckas du heller aldrig skämmas för någon av dumheterna du skrivit, vilket gör att det är vi andra runt omkring som skäms å dina vägnar. Klassisk svensk skämskudde.
Eh? Nej. Där finns inte ens ett spår till redogörelse.
Du får väldigt gärna visa hur du räknar ut hur priset påverkas, av först ett köp och sedan en försäljning av en icke existerande vara.
Varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in