Citat:
Ursprungligen postat av
Fina Gubben
Jag skulle gärna vilja ha ett svar här Herr Alpha.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/norrbottens-lan/lulea/#/bostadsratter/36m
Här har vi BR-priser i Luleå. Som man ser i diagrammet har det just svängt upp och ned i 2 års tid.
Här möter nyproduktion ökad efterfrågan. Men inte på månadsbasis. Utan över tiden. Därav att det varierar i pris från månad till månad.
Här bestäms inte priset av en leverantör (som t ex IKEA för sina möbler) utan av många oberoende köpare och säljare. Då blir det prisvariationer. Dessutom då varan som säljs inte heller är identisk. Utan bara har liknande funktion. (Beräknade man ett snitt för alla bilar som säljs i Luleå, så skulle det antagligen variera mellan månaderna också).
Det här får mig att tänka på en kines som kom till Sverige på 80-talet för att doktorera. Han frågade mig hur det kunde komma sig att bensinpriset varierade mellan bensinstationerna. Kommer man från ett kommunistland med statligt bestämda priser så lär ju vanlig konkurrens och marknadsekonomi vara obegriplig.
En annan historia från 80-talet var de som kom till Sverige på besök från Estland. Där en besökare efter att ha tittat runt i affärerna bekymrat kommenterade att Sverige uppenbarligen inte alls var så rikt land som hon hade trott. På en fråga hur hon kommit fram till det svarade hon att varorna låg ju kvar på hyllorna i butiken.
Här har vi också obefintlig förståelse för marknadsekonomi. Folk förstår inte att marknaden förser kunderna med oändlig med varor så länge kunden betalar. Och säljaren måste ha en buffert för att möta variationer i efterfrågan.
Det är inte sällan jag kan uppleva att folk i tråden är som om de växt upp i Sovjet (och kanske tom bor i ett kommunistland med av överheten bestämda priser). Kunskaperna om marknadsekonomi är närmas obefintliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fina Gubben
Samtidigt undrar jag varför jag var och varannan dag får erbjudande från olika aktörer om att skuldsättning mig. Nu senast idag fick jag ett mail om att låna 100'000 (upp till 350'000).
Det ska du inte fråga mig om. Jag får inte det. Antagligen har du figurerat i ett sammanhang som där blancolånare är vanliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fina Gubben
Jag har inga lån (nåja har ett CSN lån som snart är avbetalt) och jag vill inte skuldsätta mig för konsumtion. Så varför pressar dessa aktörer mig till att hamna i skuld? Känns som att dom är desperata. Var inte så för något år sen.
Jag får en bunt reklam i lådan varje vecka. Och så har det varit de senaste 40 åren.
Jag ser dock detta som just information från försäljare om deras produkter. Och jag förstår inte riktigt hur någon kan se detta som vara desperat eller att man kan uppleva sig pressad.
Om du på allvar upplever produktinformation och erbjudanden som pressande kan det vara en bra ide att se om det finns någon terapi eller liknande för det. Det låter inte hälsosamt.