Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
I USA har man en helt annan koppling till lån/fastighet. Jag har bekanta som bara lämnat över en belånad fastighet till banken. Det gjorde att prisranen blev högre.
För det första kanske du ska uppdatera dina amerikanska vänner eftersom det inte stämmer, däremot stämde det under den perioden. För det andra förflyttar det bara problemet, dvs bankerna får problemet i knät, och problemet hamnar indirekt på samhället och individer när bankerna sedan får problem. Ptjah, förutom då att privatpersonen kanske står där utan pengar och utan bostad redan.
Det som händer i Sverige är att den som köpt får problemet i sitt eget knä. De enstaka personer som idag misslyckats med affärer i nyproduktion visar hur det ser ut. Idag har vi dock inte haft någon krasch, men kraschar marknaden får alltså väldigt, väldigt många människor den situationen.
Det är absolut inte trivialt att avgöra vilken av situationerna som har värst påverkan på samhället. Banker (och hela samhället) får ändå skuld-problemet, i förhållande till USA har vi bara förflyttat vart det landar först. Vi har inte förändrat själva problemet.
Citat:
Jag har inte sätt riktigt den spekulativa fastighetsmarknaden i Sverige mer att man köper för att bo
Det finns en och annan som poppat upp och tror som du, så du är inte ensam om missuppfattning. Men för alla med många vänner och kollegor i städer som Stockholm, Göteborg, Linköping m.m. låter det som att ni bott under en sten sedan 90-talet. En tid då Sverige fortfarande var stöpt i någon rätt unik svensk kultur, och man skulle ha förståelse för meningar som "i Sverige köper folk för att bo".
Och jag förstår den responsen, dels för att det faktiskt är jättemärkligt att ni inte sett spekulationen, dels för att man inte riktigt vet hur det ska besvaras eftersom det är som att någon mitt på dagen påstår att månen nog inte finns för att de inte har sett den. Har man då sett månen ett flertal gånger blir det svårt att hålla sig ifrån elaka kommentarer.
---------
I grund och botten håller jag dock med om att Sveriges situationen är mer lik Islands än USA och Spanien. Men i grund och botten är det missriktat att försöka dra direkta paralleller överhuvudtaget. Vi delar ett grundproblem som dessa länder, med flera, fått se baksidan av. Precis hur det sedan går till är att missa läxan fullständigt. Det är som att tro att man stoppar framtida världskrig om ingen får döpa sitt barn till Hitler.