2017-10-24, 16:48
Avslutad
Folk i storstäderna har under de senaste 15 åren s a s "lärt sig" att vad för skit de än äger i form av bostäder, så blir de bara rikare. Så den som satt med en sketen Söderlägenhet år 2000 kanske sitter med samma, ännu mer sketna, Söderlägenhet idag. Skillnaden är bara att han i mellantiden kunnat belåna lägenheten med ett par miljoner och leva gott med de pengarna. Nu går det inte att belåna längre, och inte nog med det, på nåt sätt kommer lånet att behöva betalas tillbaka.

Man kan säga att hela bostadsbeståndet har "hypotekiserats", och det har uppstått en gigantisk bubbla av fordringar och skulder som nu ska clearas. Så länge bubblan expanderade, dvs man bara lånade mer, märkte ingen något, allt verkade va genuin köpkraft. Men nu helt plötsligt kommer en stor fet "squeeze" där alla samtidigt istället ska försöka dra ner på sina lån.

De allra senaste åren har bankernas nettoutlåning till hushållen varit ca 20 mdr per månad. Det motsvarar att varje arbetande svensk, varje månad, skulle gå till banken och kvittera ut 4-5 tusen kr netto för att använda till vad han vill (bara en liten del har finansierat nybyggande, det mesta är hypotekisering av det befintliga fastighetsbeståndet). Samma belopp har givetvis hamnat på någon annans bankkonto, och resultatet är alltså en stor bubbla av fordringar och skulder.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-24 kl. 16:56.
Citera
2017-10-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Jag fattar inte hur ett par som har närmare 100k brutto + nettointäkter från uthyrning på 12k i månaden "tangerar vattenytan hela tiden men ännu håller vi oss över." Är det vanligt att folk med så höga inkomster i Sverige lever precis på marginalen? Hur är det ens möjligt?

Men ja, risktagandet har utan tvekan skjutit i taket de senaste åren. Dessa fall lär flyta till ytan nu när marknaden viker.

Vanligare än man tror, har bekanta som utåt lever väldigt "exklusiva" liv, men som har svårt att casha familjens sportlov i sälen....
Citera
2017-10-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Man kan säga att hela bostadsbeståndet har "hypotekiserats", och det har uppstått en gigantisk bubbla av fordringar och skulder som nu ska clearas. Så länge bubblan expanderade, dvs man bara lånade mer, märkte ingen något, allt verkade va genuin konsumtionskraft. Men nu helt plötsligt kommer en stor fet "squeeze" där alla samtidigt istället ska försöka dra ner på sina lån.

En av dom bättre osminkade förklaringarna hittills i den här tråden.
Citera
2017-10-24, 16:54
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det gick innan och fram till 2012 någonting att låna sådär om du hade bra ekonomi och borgenärer med stora tillgångar, men därefter känner jag flera stycken som fick sina lånelöften indragna och sedan dög inte ens 2 personer med bra ekonomi för att köpa ett hus ens med delvis cash. Därefter hör man ju dessa historier rätt ofta. På bankdörren står det: Låna inte hos oss (såtillvida du inte har grym ekonomi och rika föräldrar). Och kraven verkar snarast hårdna. Dvs de rikas priskonkurrens minskar, när svagare hushåll inte får lån och kan tävla.

Om du har 2 föräldrar med avbetalt hus och som varit kund i banken i 40 år och de har en son som vill låna och föräldrar går i borgen, så kommer såklart banken titta extra noga på detta.

Att grabben "sitter i skiten" stämmer då inte riktigt. I princip är föräldrarnas tillgångar grabbens, det är bara en tidsfråga. Det kan låta cyniskt men är trots allt en krass realitet som banken ser på sin monitor när de tittar och lånedokumenten säkrar också upp lånen efter detta. Risken för banken blir noll.

Många myter här , vi får ut 35 och fick lånelöfte på 3 utan att ens prata med banken . Behövdes mera så ville dom ha ett möte . Inga tillgångar alls snarare lån här.

Topplån gick att få mycket senare än 2012, syrran vet jag har kvar på sitt från husköp 2014. Dom hade varken rika pengar eller tillgångar och bara en fast anställning.
Citera
2017-10-24, 17:01
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Många myter här , vi får ut 35 och fick lånelöfte på 3 utan att ens prata med banken . Behövdes mera så ville dom ha ett möte . Inga tillgångar alls snarare lån här.

Topplån gick att få mycket senare än 2012, syrran vet jag har kvar på sitt från husköp 2014. Dom hade varken rika pengar eller tillgångar och bara en fast anställning.

Ja, det har hänt mycket på banksidan senaste året.

En släkting fick lånelöfte på miljonen år 2014 utan fast anställning, dock med sparat kapital på ca 200k. Idag hade de skrattat åt henne.

Som många redan har påpekat är det bankernas utlåning som styr priserna i första hand. När de drar i bromsen så följer priserna per automatik med.
Citera
2017-10-24, 17:09
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
De allra senaste åren har bankernas nettoutlåning till hushållen varit ca 20 mdr per månad. Det motsvarar att varje arbetande svensk, varje månad, skulle gå till banken och kvittera ut 4-5 tusen kr netto för att använda till vad han vill (bara en liten del har finansierat nybyggande, det mesta är hypotekisering av det befintliga fastighetsbeståndet). Samma belopp har givetvis hamnat på någon annans bankkonto, och resultatet är alltså en stor bubbla av fordringar och skulder.

Mycket intressant inlägg!

Fetmarkerade, där har vi gigantiska problem sen när svensken slutar konsumera för dessa lånade +4-5k i månaden. Många jobb som går förlorade i ett stort svep.
Citera
2017-10-24, 18:04
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det gick innan och fram till 2012 någonting att låna sådär om du hade bra ekonomi och borgenärer med stora tillgångar, men därefter känner jag flera stycken som fick sina lånelöften indragna och sedan dög inte ens 2 personer med bra ekonomi för att köpa ett hus ens med delvis cash. Därefter hör man ju dessa historier rätt ofta. På bankdörren står det: Låna inte hos oss (såtillvida du inte har grym ekonomi och rika föräldrar). Och kraven verkar snarast hårdna. Dvs de rikas priskonkurrens minskar, när svagare hushåll inte får lån och kan tävla.

Om du har 2 föräldrar med avbetalt hus och som varit kund i banken i 40 år och de har en son som vill låna och föräldrar går i borgen, så kommer såklart banken titta extra noga på detta.

Att grabben "sitter i skiten" stämmer då inte riktigt. I princip är föräldrarnas tillgångar grabbens, det är bara en tidsfråga. Det kan låta cyniskt men är trots allt en krass realitet som banken ser på sin monitor när de tittar och lånedokumenten säkrar också upp lånen efter detta. Risken för banken blir noll.

Och ändå har vi haft en enorm prisrusning sedan dess....

Hur kan priserna stegra så ute i förorter där knappast en enda har rika föräldrar? Eller tror du på fullt allvar att varenda bostadsrättsköp har genomförts av barn med rika föräldrar senaste åren?

Rimligen borde lånetillväxten avtagit, eller varit negativ om det hade varit som du tror det är - i själva verket har utlåningen bara fortsatt.
Citera
2017-10-24, 18:11
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Som Harry Flam, så glömmer också du bort utbudssidan. Vi har en allt effektivare produktion av allting här i världen, inklusive bostäder. Om det kostar X arbetstimmar och Y material att bygga en bostad, så kommer bostadspriserna på marginalen kongruera mot X+Y samt alternativ markanvändning på marginalen.

Konkret så kommer vi ha enormt mycket byggnadsarbetare som vill jobba. Nu har vi dessutom en krasch i Norge vilket kommer att driva svenskar och östeuropeer därifrån till Sverige. Dessa människor, och deras företag, kommer inte att sluta jobba om så Stockholms bostadsrätter kraschar 30-50%. De effektivaste kommer att klara sig längre än så.
Fantasier.

Så effektivt fungerar inte byggmarknaden (jag vet eftersom jag investerar i den).

Hinner inte besvara alla tacksamma PM från er som gjort pengar på mina fastighetsmarknadråd. Säger bara grattis och att jag inte vill ta åt mig hela äran. Reinfeldts fenomenala bok Halvvägs har inspirerat mig till en del lyckosamma spekulationer. Ett tips.
Citera
2017-10-24, 18:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I USA har man en helt annan koppling till lån/fastighet. Jag har bekanta som bara lämnat över en belånad fastighet till banken. Det gjorde att prisranen blev högre.
För det första kanske du ska uppdatera dina amerikanska vänner eftersom det inte stämmer, däremot stämde det under den perioden. För det andra förflyttar det bara problemet, dvs bankerna får problemet i knät, och problemet hamnar indirekt på samhället och individer när bankerna sedan får problem. Ptjah, förutom då att privatpersonen kanske står där utan pengar och utan bostad redan.

Det som händer i Sverige är att den som köpt får problemet i sitt eget knä. De enstaka personer som idag misslyckats med affärer i nyproduktion visar hur det ser ut. Idag har vi dock inte haft någon krasch, men kraschar marknaden får alltså väldigt, väldigt många människor den situationen.

Det är absolut inte trivialt att avgöra vilken av situationerna som har värst påverkan på samhället. Banker (och hela samhället) får ändå skuld-problemet, i förhållande till USA har vi bara förflyttat vart det landar först. Vi har inte förändrat själva problemet.
Citat:
Jag har inte sätt riktigt den spekulativa fastighetsmarknaden i Sverige mer att man köper för att bo
Det finns en och annan som poppat upp och tror som du, så du är inte ensam om missuppfattning. Men för alla med många vänner och kollegor i städer som Stockholm, Göteborg, Linköping m.m. låter det som att ni bott under en sten sedan 90-talet. En tid då Sverige fortfarande var stöpt i någon rätt unik svensk kultur, och man skulle ha förståelse för meningar som "i Sverige köper folk för att bo".

Och jag förstår den responsen, dels för att det faktiskt är jättemärkligt att ni inte sett spekulationen, dels för att man inte riktigt vet hur det ska besvaras eftersom det är som att någon mitt på dagen påstår att månen nog inte finns för att de inte har sett den. Har man då sett månen ett flertal gånger blir det svårt att hålla sig ifrån elaka kommentarer.

---------

I grund och botten håller jag dock med om att Sveriges situationen är mer lik Islands än USA och Spanien. Men i grund och botten är det missriktat att försöka dra direkta paralleller överhuvudtaget. Vi delar ett grundproblem som dessa länder, med flera, fått se baksidan av. Precis hur det sedan går till är att missa läxan fullständigt. Det är som att tro att man stoppar framtida världskrig om ingen får döpa sitt barn till Hitler.
Senast redigerad av Trillske 2017-10-24 kl. 18:29.
Citera
2017-10-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Och ändå har vi haft en enorm prisrusning sedan dess....

Hur kan priserna stegra så ute i förorter där knappast en enda har rika föräldrar? Eller tror du på fullt allvar att varenda bostadsrättsköp har genomförts av barn med rika föräldrar senaste åren?

Rimligen borde lånetillväxten avtagit, eller varit negativ om det hade varit som du tror det är - i själva verket har utlåningen bara fortsatt.
Det beteende Hartarbete beskriver, att bankerna skulle ha blivit mer restriktiva med utlåning, skulle förklara varför mer "halvköpstarka" driver upp priserna i de nedsmutsade förorterna istället.

Ngn som tidigare skulle köpt en lgh i Hammarbysjöstad för 4 mille har inte råd med 5 mille och köper den i utkanten av ngt utanförskapsområde för 3 mille istället, etc.

EDIT:
Med lite eftertanke är det den naturliga förutsättningen på en bubbla. Nya bolånetorskar tar sig in på marknaden allt längre och längre ut medan toppen på pyramiden byter bostäder med varandra inåt centrum med långsam rörelse uppåt i pris så de släpper in några från utkanterna.
Senast redigerad av fittfittan 2017-10-24 kl. 20:41.
Citera
2017-10-24, 21:08
Medlem
Var kan jag följ bostadsprisernas procentuella nedgång?
Citera
2017-10-24, 21:15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar

Om du kliver in på en bank idag och de ser att din taxerade inkomst är 25.000 kr per månad och din flickväns inkomst är ännu lägre (efter skatt 35 kkr tillsammans) och ni redan idag har diverse lån för lite andra saker och ni tror att ni kan få ett lån på 3 miljoner, så hoppas du på för mycket.

Är ni 2 stycken som tjänar medelinkomst (inget märkvärdigt men bättre lön) på ca 30.000 kr/mån då är det en annan femma men annars kommer det krävas en stor kontantinsats eller borgenärer m.m.

Det finns rätt mycket berättelser i otaliga forum kring detta också långt bakåt, för den som föredrar det.

Struntsamma om bankerna blev nitiska 2012 eller 2013. Det är 2018 om 2 månader. Poängen är att bankerna bryr sig rätt mycket sedan ett antal år tillbaka och sedan dess har priserna fortsatt upp. Så de "svaga köpare" (i bankernas ögon) som lyckades köpa säg 2013 är idag rätt säkra ändå efter att priser fortsatt upp.

De höga priserna senaste åren är inte drivna av folk utan kreditvärdighet - det är tvärtom. Det är de förmögna som klivit in på marknaden nu och köpt upp priserna, helt enkelt av den anledningen att inga andra får låna.

(Jag minns hur det var på 90-talet. Bankerna brydde sig nästan ingenting om en boendekalkyl. Det var snarare tvärtom; banken förklarade för oss som kunder varför vi hade råd med lånet! Dvs, lite som under amerikanska subprime -krisen.)
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-24 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in