Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
En Porsche för 1 MSEK är klart dyrare än en Dacia för 90 KSEK. Finns väl inget konstigt i det.
En 1:a för 5 MSEK är dyrare än en 1:a för 1.4 MSEK. Ser inget chockerande i det heller. (Båda ser jag säljas i Stockholms kommun. Så båda verkar ha sina kunder. Precis som en Dacia och en Porsche). Vad är problemet?
Såg lite data om att snittskulden i Stockholm var drygt 5 KSEK/kvm för BRF. Låter väl inte som det skulle ligga bakom någon chockhöjning.
Eller hur tänkte du?
Jag tror inte riktigt att du förstod min anekdot gällande Porschen och miljonlånen.
För att ge dig ett annat exempel...
Folk lägger ner tiotals timmar på undersökning när dom skall köpa en mobiltelefon för ca 8000kr, men när man köper en BR för 2 miljoner eller mer finns det folk som inte ens bemödar sig att gå igenom stadgarna.
Gällande skuld per kvadratmeter.
5000kr per kvadratmeter kanske inte låter så mycket, men kolla på denna uträkning så kanske du förstår att det drar iväg snabbt vid en eventuell räntehöjning:
För en förening med lån på 5 000 kronor/kvadratmeter:
Månadsavgift vid 2 % ränta: 4 250 kr
Månadsavgift vid 5 % ränta: 5 188 kr
Höjning: 938 kr
För en förening med lån på 10 000 kronor/kvadratmeter:
Månadsavgift vid 2 % ränta: 4 875 kr
Månadsavgift vid 5 % ränta: 6 750 kr
Höjning: 1 875 kr
För en förening med lån på 15 000 kronor/kvadratmeter:
Månadsavgift vid 2 % ränta: 5 500 kr
Månadsavgift vid 5 % ränta: 8 313 kr
För vissa kommer det handla om att en hel nettolön kommer gå åt till att bara betala den höjda föreningsavgiften.