Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 12:46
  #1
Medlem
DarkOceans avatar
Har så länge jag kan minnas haft sömnproblem, men kom in på en sida efter lite googlande om sömnproblem som säljde täcken med tyngd i, nån som provat? Kan det funka, är nyfiken men lite dyrt om det inte funkar att prova
Citera
2017-10-16, 12:48
  #2
Avstängd
eminent-dietists avatar
Beror väl lite på vad för typ av sömnproblem du har? Tror tyngdtäcke är bra för människor med t ex ångest och oro.
Citera
2017-10-16, 12:59
  #3
Medlem
DarkOceans avatar
Precis det som är mitt problem, varför tror du det hjälper?
Citera
2017-10-16, 13:15
  #4
Avstängd
eminent-dietists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOcean
Precis det som är mitt problem, varför tror du det hjälper?

Tyngden inger en känsla av att omslutas ordentligt och studier har visat att det hjälper personer med just ångest och oro att sova bättre. Det finns olika vikter osv att beställa så du får helt enkelt prova dig fram lite. Jag har själv provat ett en gång och jag tyckte det kändes skönt trots att jag inte lider av oro eller ångest.
Citera
2017-10-16, 19:50
  #5
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag har ett tyngdtäcke (kedjetäcke på 8 kilo). Mitt tips är att du pratar med vårdcentralen. Man kan få det som hjälpmedel och då är det gratis, istället för de där tusenlapparna det kostar att köpa själv.

Jag upplever inte så mycket att det hjälper med ångesten, men jag upplever att jag somnar lättare och sover djupare med kedjetäcket på. Jag sover normalt 3 timmar åt gången, sen vaknar jag av drömmar, smärta i kroppen osv. När jag inte har kedjetäcket är det svårt att somna om och var gång jg vaknar känner jag mig skittrött. Med täcket upplever jag att jag somnar om mycket snabbare, samt sover djupare så jag är mindre trött även om jag vaknar efter 3 timmar.
Citera
2017-10-17, 12:42
  #6
Medlem
DarkOceans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag har ett tyngdtäcke (kedjetäcke på 8 kilo). Mitt tips är att du pratar med vårdcentralen. Man kan få det som hjälpmedel och då är det gratis, istället för de där tusenlapparna det kostar att köpa själv.

Jag upplever inte så mycket att det hjälper med ångesten, men jag upplever att jag somnar lättare och sover djupare med kedjetäcket på. Jag sover normalt 3 timmar åt gången, sen vaknar jag av drömmar, smärta i kroppen osv. När jag inte har kedjetäcket är det svårt att somna om och var gång jg vaknar känner jag mig skittrött. Med täcket upplever jag att jag somnar om mycket snabbare, samt sover djupare så jag är mindre trött även om jag vaknar efter 3 timmar.
Tack för tipset, det hade jag inte en aning om att vårdcentralen kunde hjälpa till med
Citera
2017-10-17, 13:48
  #7
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOcean
Tack för tipset, det hade jag inte en aning om att vårdcentralen kunde hjälpa till med

Det brukar vara genom Arbetsterapeut man kan få tyngdtäcke som ett hjälpmedel, och det brukar de kunna hjälpa till med på VC.
Citera
2017-10-17, 13:56
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Även patienter med autism kan väl använda liknande hjälpmedel tror jag mig ha läst någonstans.
Citera
2018-04-27, 17:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag har ett tyngdtäcke (kedjetäcke på 8 kilo). Mitt tips är att du pratar med vårdcentralen. Man kan få det som hjälpmedel och då är det gratis, istället för de där tusenlapparna det kostar att köpa själv.

Jag upplever inte så mycket att det hjälper med ångesten, men jag upplever att jag somnar lättare och sover djupare med kedjetäcket på. Jag sover normalt 3 timmar åt gången, sen vaknar jag av drömmar, smärta i kroppen osv. När jag inte har kedjetäcket är det svårt att somna om och var gång jg vaknar känner jag mig skittrött. Med täcket upplever jag att jag somnar om mycket snabbare, samt sover djupare så jag är mindre trött även om jag vaknar efter 3 timmar.
Var köpte du det? Jag tittade runt lite, men de var ju snordyra.
Citera
2018-04-29, 23:03
  #10
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Var köpte du det? Jag tittade runt lite, men de var ju snordyra.


Jag fick det via en arbetsterapeut genom psykiatrin. Helt gratis.
Citera
2020-03-09, 19:20
  #11
Medlem
Hjälper tyngdtäcke för bättre sömn?

Var idag på psykiatrin för diverse psykiska problem. Ett av dem är att jag har svårt med sömnen. Jag har svårt att slappna av och somna.

Jag berättade om mina problem för läkaren och frågade om jag kunde få sömnmedel. Läkaren ville skriva ut Propavan, vilket är ren skit. Har testat det förr. Det fungerar inte. Det enda jag ville ha var Imovane, men det ville inte läkaren skriva ut, för att det är beroendeframkallande. Jag sa att det är det enda som fungerar för mig.

Hon sa att hon skulle skriva ut ett litet paket Imovane, men att hon inte gillar det. Sedan började hon prata om tyngdtäcken för bättre sömnen. Jag tyckte det lät flummigt. Frågade om det verkligen hjälper. Enligt läkaren hjälper det väldigt många, så vi kom överens om att jag ska få testa tyngdtäcke.

Senare under dagen märkte jag att jag inte alls hade fått recpet på Imovane. Känner mig lurad. Trodde jag skulle få både och 🤦‍♀️

Hur som helst. Det jag undrar över är om tyngdtäcken verkligen fungerar? Någon som testat? Sover ni bättre?

Känns som detta med tyngdtäcke är något som läkarna drar till med, istället för att skriva ut beroendeframkallande mediciner, men vad vet jag. Vore ju toppen om tyngdtäcke verkligen fungerar, men jag är skeptisk...
__________________
Senast redigerad av FirstAidKit1 2020-03-09 kl. 19:23.
Citera
2020-03-09, 19:25
  #12
Medlem
svartnatt666s avatar
Nej. Testa en person som tyngdtäcke. Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback