2020-03-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartnatt666
Nej. Testa en person som tyngdtäcke. Lycka till.

Haha. Har tänkt samma sak, men tror den personen skulle vilja vara mer än bara tyngdtäcke dock.
Citera
2020-03-09, 19:29
Medlem
SergeantCortezs avatar
Nej, jag har märkt att jag varken känner obehag eller ro oavsett om jag har tyngdtäcke eller inte. Bortslösade pengar i min mening. Men prova om du vill. Alla är olika.
Citera
2020-03-09, 19:33
Medlem
JustZlatans avatar
Tyngdtäcke är bara dyrt och "inne" just nu. En viktväst när man ligger i sängen borde funka minst lika bra. Blir mycket billigare också. Har själv tänkt i banorna att sova med en viktväst.
Citera
2020-03-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAidKit1
Var idag på psykiatrin för diverse psykiska problem. Ett av dem är att jag har svårt med sömnen. Jag har svårt att slappna av och somna.

Jag berättade om mina problem för läkaren och frågade om jag kunde få sömnmedel. Läkaren ville skriva ut Propavan, vilket är ren skit. Har testat det förr. Det fungerar inte. Det enda jag ville ha var Imovane, men det ville inte läkaren skriva ut, för att det är beroendeframkallande. Jag sa att det är det enda som fungerar för mig.

Hon sa att hon skulle skriva ut ett litet paket Imovane, men att hon inte gillar det. Sedan började hon prata om tyngdtäcken för bättre sömnen. Jag tyckte det lät flummigt. Frågade om det verkligen hjälper. Enligt läkaren hjälper det väldigt många, så vi kom överens om att jag ska få testa tyngdtäcke.

Senare under dagen märkte jag att jag inte alls hade fått recpet på Imovane. Känner mig lurad. Trodde jag skulle få både och 🤦‍♀️

Hur som helst. Det jag undrar över är om tyngdtäcken verkligen fungerar? Någon som testat? Sover ni bättre?

Känns som detta med tyngdtäcke är något som läkarna drar till med, istället för att skriva ut beroendeframkallande mediciner, men vad vet jag. Vore ju toppen om tyngdtäcke verkligen fungerar, men jag är skeptisk...

Prova. Ofarligt minst sagt och vid stressperioder så somnar jag betydligt bättre med tyngdtäcke.
Citera
2020-03-09, 19:37
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Ja många får hjälp av tyngdtäcke men inte alla!
Citera
2020-03-09, 19:38
Medlem
Rodjas avatar
Man blir inte beroende av ett paket Imovane.

Och vad jag vet finns inga jättestudier av att tyngdtäcken
skulle hjälpa. Tyvärr, för jag tror själv på tyngdtäcken.
Men ändå bra av läkaren att denne gav rådet.

Kedjetäcken är bättre än bolltäcken då de senare är varmare.

Skulle gärna vilja ha ett tyngdtäcke men de är för dyra.
Citera
2020-03-09, 19:41
Medlem
Tunnt med undersökningar och därmed bevis.

https://www.health.harvard.edu/mind-...ket-might-help

Men om du inte har ont om pengar är det ju en sak att prova.

Själv sover jag bäst helt utan täcke (sparkar av det om det används).
Citera
2020-03-09, 19:43
Bannlyst
Jag vet inte faktiskt då jag aldrig har ägt ett. Men jag kan tänka mig att det skulle vara nice som fan då jag själv tycker om o sova som en inpackad sill. Varmt och skönt ska det va. Gärna med fötterna utanför täcket så att det kyler.

Men det finns andra saker man kan göra också om man vill förbättra sömnen och har lite pengar. Du kan se till att stänga av skärmar cirka två timmar innan du ska sova. Köpa gardiner som inte släpper in något ljus. Och sen har jag för mig att den ultimata värmen när man ska sova ligger på cirka 17grader kallt.

Så någon form av termostat som du kan ställa in med timer så att värmen i rummet går ner innan du ska sova hade ju kunnat vara en idé. Och sen ett gosigt och varmt tyngdtäcke på det.

Hade sovit som en gud tror jag.
Citera
2020-03-09, 19:43
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Det brukar ju vara annonser ute för att prova gratis, så det är väl bara att testa?

Jag har ett kedjetäcke sen många år och upplever att jag får bättre kvalité på sömnen. Känner mig mer utvilad på morgonen helt enkelt.
Citera
2020-03-09, 19:47
Medlem
Dofternas avatar
Visst funkar det, är man otrygg och rädd för spöken som Börje Salming då är det tydligen toppen.
Citera
2020-03-09, 19:52
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Synd att du träffat på en skitnödig läkare som har lärt sig att Imovane är "jättefarligt". Imovane har högst troligt räddat mitt liv.
Citera
2020-03-09, 20:00
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Synd att du träffat på en skitnödig läkare som har lärt sig att Imovane är "jättefarligt". Imovane har högst troligt räddat mitt liv.

Ja, det är verkligen skittöntigt, ett litet paket så man får ordning på sömnen under ca 2 veckor, finns ingen historik kring missbruk, så spela roll liksom. Nä, bättre att folk i panik sveper i sig ett par bärs och en dubbel whiskey för att däcka, det är lagligt minsann.

Edit: TS, klart du ska testa tyngdtäcke om vården hjälper med det, hjälper vissa helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in