Citat:
Ursprungligen postat av
DamienJonson
Bara för att jag inte köper att ni jämställer kratom med tramadol betyder inte att jag förnekar att det är beroendeframkallande för endel eller att jag tonar ner det.
Jag personligen har aldrig känt att jag blivit beroende av kratom. Jag känner många som kan lägga av när dem vill. Och jag känner folk som har svårt när dem ska lägga av. Dock är det personer som har svårt att lägga av med allt när de tagit grejer en längre tid.
Tramadol däremot är ju en helt annan femma. Där bland annat effekten är betydligt starkare och därmed per automatik mer beroendeframkallande. Och jag känner några som förstört sina liv pga tram. Så jag tycker ni ska tagga ner för att folk ska kunna ta er seriöst, om ni verkligen vill vara trovärdiga och hjälpa folk.
Bra skrivet är helt på din sida själv använt en del kratom och som max känt mig lite orkeslös och lite låg med det sagt så förnekar jag inte att det har beroendepotensial vid långtidsanvändning. Dock betydligt mindre än Tramadol
Men för min del är Tramadol mycket mer fysisk beroendeframkallande använde 20st 200mg under utsprit över 2 månader och började utveckla fysisk at dom dagarna jag inte tog Tramadol i slutet av den perioden. Tog kanske 100-250mg 3 dagar veckan under den perioden. + Att om man vill du å sig ett rus går det att pressa upp doserna ganska mycket. Dock med risk för krampanfall mm
För min del är kratom avtänig Inget jag oroar mig för är mer skeptisk hur det påverkar mina organ däremot. Tycker inte kratom har någon någon enorm beroendepotensial då där är ett "tak" så man mest mår dåligt om man tar för mycket vilket jag gjorde i början av mitt användande 20g tex kunde det bli och blev illamående och kräkningar gick ner i vikt och såg inte frisk ut i ögonen( leverpåverkan?). Nu tar jag max hälften och uppehåll för att hålla resistansen nere.
Sen ska man inte använda saker som binder till opioida receptorern dagligen oavsett om det är kratom tram eller oxy och förvänta sig att det inte blir någon form av konsikvenser. Allt som påverkar dom opioida receptorerna gör en fysisk beroende med tiden i någon utsträckning.
Finns det några studier på kratom och organ påverka så få ni gärna länka dom då jag med flera tror att det inte är helt snällt på den biten iaf inte vid lite större doser. Men finns väl inte så mycket forskning på det tyvärr