2011-08-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTI power
Nämen du är likväl så jävla stupid så att du sitter och vomerar ut en massa skit som du egentligen inte har en aning om och samtidigt hackar på mig.

Jag är själv en regelbunden kratom-brukare och tänker inte sitta och med som du, skitnödig självsäkerhet baserat på dina egna förhoppningar om att du inte kommer att få något straff om det beslagtas, och rekommendera att andra kan göra samma sak utan att det händer något. Jag önskar inte att någon kratom-användare åker fast i onödan. Att bli fälld för olaga kratom-innehav vore ju rent av bedrövligt. Och varför tror du att alla Svenska internetleverantörer har slutat att sälja kratom om det nu inte enligt dina egna förhoppningar är olagligt? Du borde kanske själv starta upp en Svensk säljarsida eftersom du är så jäkla säker på din tro, du torde då bli rik med tanke på att du är den enda shop som säljer kratom inrikes efter den 1:sep.

Visst klart som fan att risken må vara liten att ditt kratom ska beslagtas men det finns ju andra som klarat sig bra med att beställa t.ex gräs via nätet från utlandet också utan problem men det innebär inte för den saken skull att det är riskfritt när en vara är narkotikaklassad. Visst det är mitragynin som är klassat men det är just det ämnet som stora delar av det torkade kratom består av. Kanske därför du inte hittar någon butik som säljer kratom inrikes längre!

Skärp dig för fan. Jag tar det som självklart att ingen med säkerhet kan spå framtiden, trodde inte att jag var tvungen att klargöra det. FHI kan inte veta hur lagen kommer att tolkas, inte heller Beatrice Ask, Maria Larson eller Dali fucking Lama kan det. Precis som i alla andra situationer är det dock möjligt att med hjälp av faktisk information från dagens situation ställa prognoser för framtiden, prognoser som kan vara mer eller mindre tillförlitliga beroende på den nuvarande informationens kvalitet och tillförlitlighet. Informationen vi kan basera ett troligt framtidsscenario är: Hur nuvarande lagstiftning tolkas, samt hur lagtexten formulerats. Jag skulle säga att kvalitén på underlaget i det här fallet är så pass god att prognosen inte kan bli så mycket starkare, och att jag har svårt att tänka mig hur någon med någon som helst kunskaper rörande juridik skulle kunna komma till en annan slutsats än vad jag har (dvs personer som inte tror att lagar stiftas av läkemedelsverket, felaktigt tror att de har en aning om anledningen till att en substans hamnar klass 1 eller 2, och främst av allt inte stöder sin hypotes på hittepå-paragrafer framförda på bebisspråk.) Du har inte på något sätt visat på något som stödjer din hypotes, trots att du anser dig kapabel att i "klartext klargöra för alla som inte fattar" vad den nya lagen kommer att innebära. Jag tycker själv att jag har argumenterat för min tolkning så tydligt det bara går, och presenterat ett prognosunderlag som jag åtminstone själv tycker är jävligt starkt. Du å andra sidan har inte presenterat någonting av minsta relevans för att styrka din hypotes. Visa vad du baserar dina antaganden på så vi andra kan förstå hur du resonerar och vi kan ta ställning till om du är full av skit eller ej. Förstår du inte skillnaden mellan tillförlitligheten rörande våra respektive hypoteser finns det inte mycket jag kan göra, är du så pass gammal att du gått ut grundskolan har skolsystemet på ett sorgligt sätt misslyckats att ge dig de basala kunskaper som krävs för att överhuvudtaget kunna yttra sig i frågor rörande samhället.

Vad försökte du förresten visa med Wikipediatexten (hahahaha)

Sen förstår jag inte vad du vill säga med att du är en regelbunden kratomkonsument, skulle det göra dig till en auktoritet på området? Ska vi mäta kuk så kan jag ju bara säga att jag troligen var den första som någonsin utvecklade ett fysiskt beroende av kratom inom Sveriges gränser. Jag var delägare i den andra leveransen av kratom som någonsin hamnat på den öppna internationella marknaden. Den första gick uteslutande till Australiensarna, den andra gick till USA, med undantag för min del som levererades hit. Sedan hade jag under några år fri tillgång till gratis kratom, allt jag behövde göra var att säga att det började ta slut så försågs jag genast med ett nytt kilo. Helt irrelevant, jag vet, men det var du som började.
Citera
2011-08-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Klass 1?! hahaha.

Går det ens bli hög på kratom? Någon som lyckats?
men för i helvete läs tråden!!!
Citera
2011-08-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-B.Alle
Tänker då fan ALDRIG mer dricka 10g kratom blandat i dricka iallfall... det började ta emot mot slutet.
Tipps på bättre sätt skulle jättegärna uppskattas
youghurt med din favoritsmak är ett tips !!
Citera
2011-08-31, 20:22
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Någon som vet om man kan ta en överdos på Kratom?
Har just nu ätit 15g och undrar om det är särskilt farligt
Citera
2011-08-31, 22:44
Medlem
DoomSowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
Okej!
Tack för svaret!
Men jag tror jag lägger en beställning på 6g nu i veckan endå.
Det är ju inte någon jätte summa pengar ändå.
Men när jag fått det och prövat det återkommer jag med resultat om effekten.
Jag får hoppas på det bästa!

Nå, har du beställt och fått något ännu?
Citera
2011-08-31, 23:57
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoomSower
Nå, har du beställt och fått något ännu?

Det undrar jag också, odt är ju klassat numera men fick du igenom ditt?
Citera
2011-09-01, 00:20
Medlem
Berberines avatar
om du snackar om kratom som bara innehåller kratom och inte är i någon extrakt-form eller liknande så Nej, det kan du inte. Om du inte räknar Spy som en överdos, vilket kan ske..

Dock låter det som ett slöseri med Kratom, de som är mer insatta i kemin bakom plantan har länge snackat om samarbetet mellan Agonister och Antagonister som finns i plantan. Så i dess råa form når man ett tak, där om du konsumerar mer inte får mer effekt, men blir mer tolerant och har lättare för att råka ut för "bakis" i form av huvudvärk och allmänt illamående. Men det finns många med hög tolerans som käkar 20g+ om dagen, dock får de ut mindre och mindre av plantan. "less IS more" har blivit ett populärt uttryck i förhållande till Kratom i USA.

Att använda kratom "rätt" är en konst som kräver att man dels har tålamod, inte förväntar sig att det man ska få är en "Opiat/opioid" i stil med Tramadol eller liknande, dock en planta som kan hjälpa vid just abstinensbesvär utan att ställa till några problem att tala om..
Citera
2011-09-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTI power
"Narkotika är ett samlingsnamn för illegala rusmedel av olika art. Den medicinska termen narkotika innefattar endast sövande och smärtstillande medel - framför allt opioider som morfin och heroin. Inom juridiken syftar narkotika på de substanser som narkotikaklassats av de olika ländernas myndigheter, till exempel Läkemedelsverket i Sverige och därmed kan narkotikabegreppet skilja sig från land till land. I dagligt tal innefattar narkotika oftast alla icke socialt accepterade rusmedel, oavsett legal status eller medicinsk effekt (såvida de inte används som läkemedel), och då används ofta istället det besläktade slanguttrycket knark. Ibland talar man dock om att den som missbrukar tyngre droger, till exempel genom sprutor, är narkoman/knarkare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika

Haha, jag var trött och stenad när jag svarade på ditt inlägg i natt, nu ser jag så klart varför du kom dragande med den där icke-referensen som inte på något sätt stödjer vad du har att säga. Detta är själva anledningen till att varje normalbegåvad människa vet att man inte kan styrka något genom att hänvisa till Wikipedia. Det är riksdagen som stiftar Svenska lagar din nöt. Läkemedelsverket är de som först kommer med förslaget till regeringen. Vad gäller läkemedel dvs, FHI står för yttrandet här eftersom kratom inte är ett registrerat läkemedel. Läkemedelsverket har överhuvudtaget inte varit inblandade vid någon tidpunkt under smidandet av detta lagförslag. Regeringen tar ställning för om de vill stödja förslaget eller inte. Vill dem det skriver de under, då är det upp till riksdagen att stifta lagen. Du kan visst använda dig av wikipedia i din research, men vill du säga någonting får du fan gå till ursprungskällan, du kan inte lita på att wiki-författaren ens förstått innebörden av det han presenterar, här har han ju exempelvis helt fel. Läkemedelsverket ansvarar för tillsynen av läkemedel, börjar ett läkemedel allt mer att användas som rusmedel kan de göra ett yttrande till regeringen att de anser att medicinen bör klassas som narkotika i framtiden. Någon rätt att stifta lagar har de fan inte. Du kan fan inte sluta att skjuta dig själv i fötterna

Fatta att det är upp till dig om du ska bli dömd eller inte, detta är den gråaste av gråzoner, jag lovar dig att om du är påläst, spelar dina kort rätt och kan argumentera för att du inte gjort dig skyldig till något narkotikabrott, så har du all världens chanser att frias. Klantar du till det kan du sannolikt komma att fällas för narkotikabrott. Skulle det nu vara så att de första kullarna av personer åtalade för narkotikabrott enbart baserat på kratominnehav tillhörde den förstnämnda gruppen skulle åtalen snabbt minska. Därmed också risken åtalas. Skulle det visa sig ingen någonsin blir dömd för kratom, kommer all praxis att vara till vår fördel och det ska mer till för att kunna väcka åtal, kratom blir "lagligare". Skulle merparten av de åtalade vara lite mer som dig hade kratom varit "olagligare". Detta är gråzonen, men jag menar att precis alla som sköter sina kort rätt har förutsättningarna att frias från åtal för narkotikabrott baserat endast på kratominnehav.

Så som lagtexten är formulerad menar jag att alla teoretiskt sett kan komma undan, men så blir det förstås inte, för precis som att alla har förutsättningarna att vinna, så har alla också förutsättningarna för att fucka upp rejält och sätta dit sig själva. Så du har ju på sätt och vis rätt, skulle du åtalas för kratominnehav så skulle du förmodligen även dömas, men det gäller ju inte för alla av oss.
Senast redigerad av Rofflez 2011-09-01 kl. 13:19.
Citera
2011-09-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rofflez
Varför skulle tillämpningen av denna lag skilja sig från tillämpningen av all annan motsvarande lagstiftning?
Det är substansen mitragynin som klassats, ej växten.
Detta stämmer ju inte. Visst finns det vissa saker som är klassade så t.ex. meskalinkaktusar och opiumvallmo men psilocybinsvampar t.ex. är inte klassade så, de är helt enkelt alltid olagliga.
Citera
2011-09-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Detta stämmer ju inte. Visst finns det vissa saker som är klassade så t.ex. meskalinkaktusar och opiumvallmo men psilocybinsvampar t.ex. är inte klassade så, de är helt enkelt alltid olagliga.

Vet inte vad du menar riktigt, tror att du menar tvärt om?
Men det är precis vad jag säger, detta lagförslag nämner inte ens orden kratom, blad, mitragyna speciosa eller whtever, de syftar hela tiden enbart till "substansen mitragynin" Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att kratom kommer att placeras i samma fack som mimosa hostilis, peyote och opiumvallmo, dvs enbart innehav utgör inte ett narkotikabrott. Finns det övrig komprometterande bevisning mot dig, kan vara att du försäger dig eller förvarar ditt kratom i kapslar, så kan du mycket väl komma att dömas. Skulle det varit växten kratom som klassats så hade ju för sjutton yttrandet åtminstone nämnt vilken växt det kommer ifrån när alla andra växter som regleras av narkotikalagstiftningen får sin anatomi dissekerad och man till och med klargör vilka växtdelar som är förbjudna och vilka som inte är det.Utifrån detta kan jag verkligen inte förstå hur man kan få det till att "substansen mitragynin" kommer att hamna i Cannabis- och Khat-facket, och inte bland "substansen DMT" och "substansen meskalin".
Det jag känner mig mest osäker på vad gäller den nya situationen är om folk faktiskt kommer att åtalas för exempelvis en utlandssändelse med kratom eller inte. Jag tror inte det, vi har ju goda erfarenheter av tolkningen av lagen vad gäller övriga oklassade växter som innehåller klassade substanser, kanske har någon dömts för exempelvis mimosa hostilis, men jag har aldrig hört talas om det. Öppnar tullen ett brev med mimosa hostilis klistrar de igen det igen och skickar det vidare till dig trots att tullåklagaren teoretiskt sätt skulle kunna åtala dig för narkotikabrott. Inte för att vara schysst utan för att han bedömer att chanserna att få dig dömd är så minimala att det är meningslöst att väcka åtal. Vad jag däremot känner mig väldigt säker på är att om du väl skulle hamna i rätten så är det helt beroende på ditt agerande om du frias eller ej. Spela korten rätt.
Samtidigt är kratom en mycket bredare produkt än mimosa hostilis och åklagare kanske tycker att det är värt att försöka fälla några för att på det sättet påverka att kratom puttas över på den mörkare sidan av gråskalan. Men nä, jag har svårt att tro att det kommer att bli så många åtal, men här finns det ändå så många variabler att jag inte kan känna mig så säker på hur åklagarna kommer att agera.
Senast redigerad av Rofflez 2011-09-01 kl. 14:43.
Citera
2011-09-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rofflez
Vet inte vad du menar riktigt, tror att du menar tvärt om?
Nej jag menade precis vad jag skrev. Men har nu kommit underfund med att kratom kommer antagligen klassas som meskalin osv, svampar står det specifikt om svamparna i lagen, inte bara att ämnet är olagligt. Så vi får väl se hur detta blir skrivet. Står det bara att mitr. är olagligt så är kratom fortfarande lagligt, dock inte om man förbereder det för intag, utan främst växten då.
Citera
2011-09-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Nej jag menade precis vad jag skrev. Men har nu kommit underfund med att kratom kommer antagligen klassas som meskalin osv, svampar står det specifikt om svamparna i lagen, inte bara att ämnet är olagligt. Så vi får väl se hur detta blir skrivet. Står det bara att mitr. är olagligt så är kratom fortfarande lagligt, dock inte om man förbereder det för intag, utan främst växten då.

Jag hoppas innerligt att det är så.. Det tror jag alla gör. Har dock Kratom i postgången som ej har kommit fram, när det egentligen borde ha gjort det.. Ett dåligt & jävligt knäppt sammanträffande? Kanske. Men jag har Inga hopp. Känns som att antingen tull el polis var väldigt engagerade dagen innan klassningen. När det förmodligen fanns en miljard brev/paket med kratom och andra substanser i rullning! Ibland blir man fan fundersam över hur Fan de som klassar tänker! Lite Research från Sveriges sida så hade Kratom garanterat varit lagligt fortf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in