Citat:
Ursprungligen postat av Glorbon
Så Rofflez säg att man köper in ett x antal kilo kratom för att koka ner det med bivax och skapa en sårsalva, då kratom innehåller en stor mängd tanniner, mineraler, antioxidanter, och immunförsvarsboostande ämnen? Skulle dem då kunna ta kratomet ifrån en? Om man lägger fram denna idén alltså?
Skulle tro att det är bedömningsfråga, ditt utgångsläge är betydligt sämre eftersom man skulle kunna se det som att att du framställt narkotika i det ögonblick som du löste ut mitragyninet ur växtmaterialet, åklagaren skulle väl säga "utvann narkotikan ur dessa blad". Bladen från den oklassade växten har använts till att framställa en narkotikaberedning, bladen i sig är ju inte nödvändigtvis narkotika, men om man utvinner Mitragynin ur dem, även om det bara är ett av ämnena som samtidigt extraherats, så sitter du plötsligt på en narkotikalösning, precis som en termos med San pedro-slem eller som ayahuasca är en dmt-lösning. Ditt syfte är nog inte relevant längre, du har extraherat narkotika ur dina blad, det får du inte under några omständigheter. Bladen räknas med "rätt bakomliggande syfte" som blad och inget annat. Men när du har genom aktivt handlande extraherat narkotikan, så spelar förmodligen inte syftet in längre, man kan inte som med obearbetade blad hävda ett legitimt användningsområde eftersom du nu sitter på ett, visserligen förorenat, mitragyninpreparat, mitragynpreparat är solklart narkotika hur du än väljer att legitimera det.
Sen tror jag att det vore ett stort misstag att lansera någon produkt i gråzonen som en sårsalva, då är den ju dessutom ämnad för mänsklig konsumtion. Att smörja in sig med en sådan salva är att konsumera narkotika, skit samma om du skulle få effekt av det eller inte. Narkotikabruk är det vare sig du injicerar det, snortar det, trycker upp det i prutten, eller smörjer in din hud med den.
Att det skulle gå till på det här viset anser jag vara det mest sannolika, men samtidigt är det ju upp till rätten att bedöma. Beroende på vilka domare och nämndemän du kommer att ställas inför, samt hur mycket förtroende du och din advokat kan ingjuta dem i, så är det vill inte 100% omöjligt att frias, men jag tror att den sannolikheten är rätt åg
Ständigt värt att påpeka är att jag verkligen inte är jurist och inte sysslar med juridisk rådgivning, jag bara ventilerar mina tankar här. Jag tror att det jag säger är någorlunda rätt och riktigt, men samtidigt så är det ju också spekulationer från en lekman på området.