Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 16:41
  #61
Medlem
Klopeks avatar
daezz
Bra poäng där, bästa jag läst i tråden ang det med biltvätt. Varför betala för tjänster oftare när det inte behövs. Spelar liksom ingen roll om det blir billigare.

Åker man hem på morgonvisten efter ett krogbesök så är sopmaskiner igång och tvättar rent gator i centrala delarna i städer. Jag vet inte men ska vi betala ännu en lön för att det ska göras 2 ggr per dygn. Bara för att skapa jobb. Utan någon tanke bakom. Svaret är det behövs inte.

Om man tänker efter lite. Är det några enkla jobb som vi inte gör i dagens läge som det behövs mer av. Jag kan inte komma på ett endaste sådant jobb. Nu snackar jag jobb som inte är kommunala som bara kostar pengar för skattebetalarna utan jag menar jobb inom det privata som är riktiga jobb som förbättrar välfärden.
Citera
2017-10-12, 16:57
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, det kan man väl tycka dvs det kan alltid blir renare, snyggare och finnas ett bättre utbud.

Men det besvarar ju inte frågan, dvs vilken arbetsgivare är beredd att ta overheadkostnaden för att anställa fler (om man så får dem gratis), givet att de som köper tjänsterna inte efterfrågar att få den kommunala gräsmattan klippt tre gånger i månaden när det räcker med två utan att folk klagar och det ser snyggt ut?

Varför ska jag vilja få bilen handtvättad 8 gånger varje år i stället för 5, bara för att biltvätten anställt en till snubbe som tvättar? Även om det blir 20 kr billigare pga sänkt lönekostnad eller vad det nu kan handla om?

Samma arbetsgivare som idag, sannolikt kommunen. Arbetslös X får inte längre kravlöat bidrag, de pengarna går till kommunen som får uopdraget att anställa mer städpersonal där arbetslös x får börja jobba.

Att allt skulle vara "rent och snyggt" idag i Sverige är det absolut dummaste jag hört på länge. Det är skräp oxh fimpar ÖVERALLT vilket alla som är en SMULA beresta och kan jämföra med andra delar av världen kan intyga. Men om man aldrig varit utanför Sverige annat än en svettig resa till Kanarieöarna och Åland kanske man inte förstå bättre.

Alla som varit i riktigt RENA länder slås av hur skitigt det faktiskt är i Sverige idag.

Att folk inte skulle efterfråga mer service vid lägre kostnader är bullshit. Det är ENBART en kostnadsfråga där efterfrågan möter utbudet vid en given punkt.

Nu har vi tagit in några miljoner extremt lågproduktiva individer som inte går att göra produktiva. Alternativen är låglönejobb eller bidrag. Vad väljer du?
Citera
2017-10-12, 16:59
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
daezz
Bra poäng där, bästa jag läst i tråden ang det med biltvätt. Varför betala för tjänster oftare när det inte behövs. Spelar liksom ingen roll om det blir billigare.

Åker man hem på morgonvisten efter ett krogbesök så är sopmaskiner igång och tvättar rent gator i centrala delarna i städer. Jag vet inte men ska vi betala ännu en lön för att det ska göras 2 ggr per dygn. Bara för att skapa jobb. Utan någon tanke bakom. Svaret är det behövs inte.

Om man tänker efter lite. Är det några enkla jobb som vi inte gör i dagens läge som det behövs mer av. Jag kan inte komma på ett endaste sådant jobb. Nu snackar jag jobb som inte är kommunala som bara kostar pengar för skattebetalarna utan jag menar jobb inom det privata som är riktiga jobb som förbättrar välfärden.

Har du rest utanför Sverige någon gång?
Citera
2017-10-12, 19:24
  #64
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En läkare tjänar väl i alla fall dubbelt så mycket som en kassörska? En läkare har dessutom ett betydligt mer behagligt och intressant jobb, han kan jobba längre upp i åren och få en betydligt bättre pension, jobbet ger högre social status. En kassörska har antagligen för ont i rygg, armar och axlar för att jobba längre än till 60.
Läkarprogrammet är drygt 5 år, sen är det nåt års AT-tjänst men då har man ju lön.

Vi har alltså olika åsikt om hur mycket det ska löna sig med högre utbildning. Det finns inget rätt eller fel på den, det är bara att konstatera att vi tycker olika.
Citera
2017-10-12, 19:29
  #65
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Eller så kan man vända på det en gång till. Ska butikskassörskan som betalar skatt i många fler år finansiera gratis utbildning av läkare som kan dra härifrån när som helst? Man måste komma ihåg att i Sverige får man utbildningen gratis. Studielån är i huvudsak till för levnadsomkostnader inte för undervisning. Om läkaren fick betala vad hans utbildning kostar då vore det rimligt att få högre lön men nu får han utbildningen gratis. Som till en del betalas just av den stackars butikskassörskan.

Antag att läkaren och kassörskan lever lika länge. Vem av dem tror du betalat in mest under sin livstid, sett netto med läkarens utbildningskostnad respektive stat/värnskatt samt skatt på tjänstepensionen inräknad?
Citera
2017-10-12, 19:36
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malarendolme
Varför vill alliansen att lönerna ska bli 30% lägre än en person som har gått gymnasiet?

Varför räcker det inte med 80-90% av lönen? Känns som att de mer vill ha ett större klass-samhälle, likt USA...

Alla som vill ha jobb idag, får jobb... Bara lata invandrare/svenskar som inte får jobb.
Alliansen vill tvärtom att reallönerna skall stiga.

Däremot vill inte Alliansen att facket och staten skall få skapa arbetslöshet.
Facket genom att driva upp kraven för högt så att folk inte blir anställda.
Och staten genom att plundra produktiva och dela ut bidrag till folk som inget gör. Och därigenom hämma tillväxten.


Den som hittar något om att Alliansen kräver att folk som har en anställning skulle få en lönesänkning kan få länka det.
Citera
2017-10-12, 21:26
  #67
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej, det är säljsnack. Tror du lönerna kommer gå upp igen?

Ja? Lagstiftningen skulle i så fall se ut som en trappa, och efter tre år är man på 100 %.
Citera
2017-10-12, 21:27
  #68
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Teknikavtalet är ett ex, då det är det största inom IF metall.... sid 12 ....Lägsta lön per månad
För arbetstagare som fyllt 18 år är lägsta månadslön 19 397 kr fr.o.m. den 1 april 2017,,,,

Länk.... http://verkstadsklubben.se/wp-conten...talet_2017.pdf

Sen kan du ju själv prova Google och se vad andra avtal ligger på för lägsta lön, du kommer nog bli rätt så förvånad hur låga löner det finns i Sverige....

19 397 kr gäller okvalificerade arbeten för 18-åringar och är en minimilön. 603 kr är inte en bra bit under 20 000 kr... 19 397 är nästan 20 000 kr vilket tvärtom är en mycket bra lön för en outbildad, okvalificerad 18-åring.
Citera
2017-10-12, 21:29
  #69
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Om man tänker efter lite. Är det några enkla jobb som vi inte gör i dagens läge som det behövs mer av. Jag kan inte komma på ett endaste sådant jobb. Nu snackar jag jobb som inte är kommunala som bara kostar pengar för skattebetalarna utan jag menar jobb inom det privata som är riktiga jobb som förbättrar välfärden.

Mängder av enklare jobb inom ex tillverkningsindustrin har försvunnit från Sverige till låglöneländer eftersom vi har så otroligt höga lönekostnader här (höga löner i kombination med höga arbetsgivaravgifter) för okvalificerad arbetskraft. Dessa jobb skulle behövas för att sänka statens kostnader för arbetslösa samt öka skatteintäkterna.
Citera
2017-10-12, 21:51
  #70
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vi har ett extremt högt löneläge för outbildad arbetskraft...
Om du sänker en redan låg lön med 30% så lär personen behöva månatliga bidrag för att gå runt. Ett form av socialbidrag.
Citera
2017-10-12, 21:55
  #71
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Mängder av enklare jobb inom ex tillverkningsindustrin har försvunnit från Sverige till låglöneländer eftersom vi har så otroligt höga lönekostnader här (höga löner i kombination med höga arbetsgivaravgifter) för okvalificerad arbetskraft. Dessa jobb skulle behövas för att sänka statens kostnader för arbetslösa samt öka skatteintäkterna.
Vad är då en skälig lön enligt dig? Tillverkningsindustrin hamnar oftast i Asien. Ska vi i Sverige erbjuda löner på 75 kr/(10-timmars arbetspass) ?
Citera
2017-10-12, 22:10
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Valde du medvetet just Jönköping för att det var lägst där? Lonestatistik.se är självrapporterat och med lägre trovärdighet än wikipedia. Att du slår dig för bröstet och kallar mig okunnig och sedan använder det som källa säger mer om dig än mig.

Sen "glömmer" du givetvis att räkna med dricks som är en del av lönen och lyckas därför framställa yrket som mer lågavlönad än det är. Retoriska fulknep deluxe. Ska du inte dra till med något provisionsbaserat jobb också och "glömma" provisionen?

En något mer seriös sida visar att löneläget för en servitris ligger runt 23 000.

http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/5047-servitris/
Hela södra Sverige ligger lågt i restaurangbranschen så du vet fortfarande inte vad du talar när det gäller löner.
Jag har varit facklig förtroendevald i 40 år, och vet vad jag talar om när det gäller ingångslöner och lönesättning i de flesta branscher. Min dotter har jobbat inom flera låglöneyrken och har visat vad hon och hennes kamrater tjänar/mån.
Du har heller inte visat hur många år i yrket ditt exempel har, så siffran är utan värde eftersom vi talar om ingångslöner.

Dricks är ingen lön, inte övertidsersättning heller, samma gäller skiftersättningar, lön är den ersättning som gäller stadigvarande för ett yrke eller tjänst.
Lär dig att sådant är 2 skilda saker, om jag har 3000 kronor i skiftersättningar per månad, och sedan går ner på dagtid får jag en lönesänkning på 3000 kronor, men lön räknas inte på det sättet.
Jag har tillgång till fackens lönestatistik, vilken är betydligt mer seriös än din sida.
Här är ingångslöner för ett första jobb inom hotell &restaurang:
http://www.hrf.net/lon-och-villkor/d...g-under-20-ar/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback