Citat:
Ursprungligen postat av
Sjokort
Jag varken jobbar eller har särskilt mycket erfarenhet av vården, men stämmer det verkligen att sjukvården är så godtycklig och att man förbiser lagstiftningen så till den grad och utsträckning att man kan inbegripa det i "munchausen by proxy"?
Jag har under senare år som närstående i ett flertal fall kommit i nära kontakt med ett märkligt beteende inom vården. Vänner, bekanta och patient- och närståendeföreningar ger samma bild. Där finns uppenbara problem och jag försöker förstå vad det kan bero på. (Själv jobbar jag inom näringslivet och har väldigt liten egen erfarenhet av vården.)
Bakgrund
Det gäller patienter som har mer eller mindre omfattande behov av hjälp för att få vardagen att fungera. Exempel är multisjuka, äldre och patienter inom psykiatrin.
Det kan vara många olika professionella aktörer inblandade för denna typ av patienter. Det kan vara hemtjänst eller särskilt boende, läkare, sjuksköterskor, terapeuter, biståndshandläggare och så vidare. För att allt det här ska fungera finns det ett omfattande regelverk med lagar och bestämmelser. Kort sagt ska man enligt lagkraven arbeta som en projektgrupp kring patienten och säkerställa att denne får sina behov av vård och omsorg tillgodosedda.
Problemet
Problemet är att personalen inte alls följer det regelverk som finns. Olika aktörer kommunicerar inte med varandra. Dokumentation saknas eller är bristfällig och undermålig. Kommunikation med patient och närstående saknas. Det här gör att ingen känner patienten och det är väldigt ofta ny personal.
Det här leder till att de sakliga förutsättningarna för att kunna bedöma patientens behov saknas.
Och det är nu det märkliga inträffar: Vårdpersonal som inte alls känner patienten skapar sig en egen godtycklig bild av patienten och dennes behov och det går väldigt fort. Sedan är det personalens bild som gäller oavsett hur verkligheten ser ut. Olika personal har olika bilder eftersom de uppenbart baseras på personalens personliga erfarenheter.
Jag har sett detta upprepas gång på gång. Olika personal har sina egna bilder av patienten och tycks oförmögna att förstå att verkligheten kan se annorlunda ut. Personalen har också hela tiden så bråttom så det finns ingen egentlig tid för kommunikation och avstämning. Bedömningar, insatser, mediciner, uppföljningar och så vidare blir godtyckliga och slumpmässiga.
Trots att detta uppenbart brister mot avsikten med det regelverk som finns så tycks personalen tycka att de gör ett bra jobb. De säger sig inte förstå problemet eller att det är avvikelser mot de bestämmelser som gäller.
HUR kan detta vara möjligt?
Här ser jag vissa likheter med Münchhausen by proxy (som jag tolkar det). Personalen bryr sig egentligen inte om den människa som är patienten utan man ser sig som en hjälpare av den ”bild” som man har skapat av patienten. Man tillskriver patienten godtyckliga behov som man sedan hjälper. Därmed anser man att man gör ett bra jobb och hjälper patienten, som i själva verket kan fara illa av behandlingen eller bemötandet.
Det är mycket märkligt och irrationellt, speciellt eftersom personal och chefer inte alls tycks förstå problemen i de aktuella fallen.
Jag har sett detta påfallande ofta på kommunala boende och inom landstingspsykiatrin.