2017-09-29, 22:25
Medlem
Sjokorts avatar
Jag hller just nu p att ta mig igenom den mycket spnningsfyllda och gedigna luntan "IT" av Stephen King. Jag behver inte g in mer p det, men i boken frekommer ett uppenbart fall av "Munchausen by proxy".

Jag undrar om ngon hr (frhoppningsvis kanske det finns ngon hjrnskrynklare) r mer insatt i orsaken till detta beteende. Finns det ett medvetet motiv till att tillskriva en annan mnniska ett sjukdomstillstnd i syfte att f uppmrksamhet eller frska visa att man r en "god" mnniska och sledes utt framst som en barmhrtig samarit? Eller r det snarare s att det hela sker undermedvetet - det vill sga att vederbrande p fullaste allvar tror att en viss mnniska (oftast vederbrandes barn) r sjuk, och det hela grundar sig i ngon slags frsvarsmekanism?
Citera
2017-09-30, 00:01
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Oj r du 19 r och kommit ver en ny term som du vill diskutera(skryta med att du "kan ngot om")?

Det r nog bst att du frtydligar vad du menar och vad du vill diskutera eftersom 99% av alla mnniskor inte har lst It.

Ja, gud s hemskt att vilja lra sig om saker och ting.

Ngot du kanske borde frdjupa dig i r lsfrstelse. Tycker nmligen TS formulerat sin frgestllning vldigt tydligt. TS undrar om personen lidandes av Munchausen sjlv tror att den anhrige verkligen r sjuk, eller om den r medveten om att den ljugit ihop ett sjukdomsfall.
Citera
2017-09-30, 00:39
Medlem
Totiuss avatar
Jag tycker att frgestllningen r intressant, speciellt i sken av det tilltagande kaos som rder i Sverige. Men jag har nnu inte hunnit kommentera. Ngon annan som ser ett samband mellan detta och Sveriges strvan efter att hjlpa hela vrlden? Sjlv ser jag en mjlig frklaring hr...
Citera
2017-09-30, 09:10
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Enligt vad jag har frsttt s handlar Mnchhausen by proxy om att en person skapar skador och sjukdomar hos en annan, vanligen deras barn, fr att f uppmrksamhet och beundras som en god mnniska som tar hand om barnet.

Jag brukade trffa p en vldigt mrklig person nr jag var ute med mina hundar p frra stllet jag bodde p. I brjan var hon hundls men ville grna hlsa p mina hundar eftersom hon saknade att ha hund, och hon underhll mig med lnga historier om en tidigare schfer hon haft. Denna hund hade tydligen drabbats av en mrklig sjukdom som hade kostat skjortan, och jag fick hra lnga berttelser om hon hon hade ftt kasta sig i taxin mitt i natten fr att ta hunden till akutveterinr och allt mjligt. Nr hunden var nio mnader och hade kostat ngonstans under astronomiska summor i veterinrkostnader s hade hunden avlivats.

Senare skaffade denna smtt besynnerlig dam en ny schfervalp. Vid mitt andra mte med valpen var ena benet gipsat och valpen hade krage. Damen berttade en hisnande berttelse om hur hon hade svimmat och ramlat ver valpen s att den hade brutit benet. Med inlevelse berttade hon om allt tumult som hade uppsttt, och hur dyr vrden blivit d hon inte hunnit frskra valpen. Senare fick jag hra av andra hundgare i omrdet att de hade ftt hra en helt annan version av hur valpens ben brutits. "Jaha" tnkte man och tyckte att det hela var konstigt nd. Valpens olyckor upphrde dock inte. Var och varannan gng man trffade p denna kvinna hade hon ngon ny berttelse att bertta om hunden. En gng hade hon varit i skogen med sin skadade valp d en stor hund hade kommit fram och ryckt loss ngon sorts spjla som valpen hade p det brutna benet. Detta hade kostat tiotusentals kronor att tgrda, ngot hon berttade med skrck i blick. En annan gng hade ngon bussat sin stora hund p henne och valpen s de hade tvingats fly. Det finns fler historier som jag inte minns men jag och mina hundar levde mycket stillsammare och utan liknande hndelser. Parat med de mrkliga vibbar den hr kvinnan snde ut s fick jag tanken att detta handlade om Mnchhausen by proxy. Hon levde liksom upp nr hon kunde bertta sina berttelser och efter ett antal sdana brjade man tycka att det helt enkelt blev orimligt och konstigt. Hur det gick fr hunden till slut r oklart eftersom hon flyttade.
Senast redigerad av CoralinesGhost 2017-09-30 kl. 09:18.
Citera
2017-09-30, 11:22
Medlem
Tycker ocks frgestllningen r tydlig och intressant ts!

Hr kommer ngot betydligt mindre tydligt:
Jag tnker mig ngon form av mellanting. Frvaren har medvetenhet kring sina handlingar, d det r s gott som omjligt att inte ha det ht. Samtidigt r personen ocks extremt motiverad att ljuga, inte bara fr andra, utan ocks infr sig sjlv. Jag tnker att sjlvbilden r boven i dramat. Personen nskar vara en hjlte. Hen vill f bilden av sig sjlv som hjlte bekrftad av omgivningen och gra det lttare fr sig sjlv att identifiera sig med samma egenskap. Medvetenheten kring handlingarna stlls i kognitiv dissonans till det hr och vad som borde vara det svraste att blunda fr (aktiv handling som gr ngon sjuk) blir med de premisserna fr den kognitiva dissonansen samtidigt ocks det lttaste att blunda fr.
Citera
2017-09-30, 15:07
Medlem
Totiuss avatar
Jag har inga svar och hoppas likt TS att det finns ngon som r mer insatt i frgan.

Dremot inser jag att Mnchhausen by proxy skulle kunna vara en (del)frklaring till det mrkliga beteende som jag har funnit hos mnga mnniskor inom offentliga verksamheter, politik och medier. Det r ett beteende som har frbryllat mig lnge.

Exempel. Lt mig ta ett exempel inom vrd och omsorg. Dessa verksamheter gr givetvis ut p att hjlpa patienten. Det finns mngder av lagar och bestmmelser som reglerar hur det hr ska g till. Nu r problemet att man inte alls fljer det regelverk som finns. Mngder av personal gr istllet som de sjlva vill. Patienten bollas runt och blir bara smre och smre p grund av utebliven vrd och mediciner som inte hjlper och har svra biverkningar. Vrden frsmrar allts patienten.

Det mrkliga som nu hnder r att personal inom verksamheterna mot allt frnuft, och faktiska frhllanden, tycks vara vertygade om att de hjlper patienten TROTS att det INTE stmmer med verkligheten.

Det hr leder till de mest bisarra samtal med vrdpersonal som bestmt hvdar att patienten fr hjlp och mr bra TROTS att patienten i verkligheten mr jttedligt och inte alls fr ngon hjlp med sina verkliga besvr.

Det r precis som att personalen har skapat en egen godtycklig bild av patienten och agerar utifrn denna bild. Man gr en slags halmgubbe av patienten och resonerar och agerar sedan utifrn denna halmgubbe. Det kan bli hur tokigt som helst.

Hr kanske Mnchhausen by proxy skulle kunna tjna som skyddsmekanism fr personalen. De lurar sig sjlva att tro att de hjlper patienten som i sjlva verket far mycket illa. Inte vet jag, men det lter som en mjlig frklaring.

Fljdfrgan blir ju givetvis HUR man ska kunna bryta detta destruktiva beteende.

Nr det gller medierna har jag skrivit ett kort inlgg hr:
(FB) Brjan p ett mediakrig om mngkulturen?
Citera
2017-10-01, 07:23
Medlem
Totiuss avatar
Fortsttning p mitt frra inlgg. Enligt Wikipedia r syndromets karaktr att en frlder eller vrdare hittar p eller framkallar sjukdom hos ett barn eller en vrdtagare.

Det mesta som jag lst handlar om mor-barn-relationen. Fljande artikel i Psykologtidningen nr 3 2014 ger ett visst resonemang kring de bakomliggande mekanismerna:
http://www.psykologforbundet.se/Docu...by%20Proxy.pdf
Tidigare litteratur beskriver ofta enstaka fall och det r sparsamt med forskningsresultat som bygger p ett strre material.
[...]
Vl p sjukhuset r de svra att objektivt verifiera och kontrasten mellan de symtom modern beskriver och det barn vrdpersonalen mter r slende. Samtidigt r symtomen svra att avfrda, d de kan tyda p allvarlig sjukdom.
[...]
Klart r att MBP har med modersrollen att gra (14). Spnningen mellan mdrarnas nskan att framst som supermammor och deras ibland mycket medvetna missbruk av barnet r frvirrande.
[...]
Det mrkliga r att man, i de fall man verkligen kunnat utreda frvarens psykiska hlsa, sllan har kunnat faststlla ngon diagnos. De ter sig psykiskt friska. Hr avser man frnvaron av psykisk sjukdom. Dock har man funnit symtom p olika typer av personlighetsstrning hos mdrarna (10).
[...]
Det paradoxala r att MBP-mdrar ytligt sett ofta framstr som good enough eller bttre.
Nu kommer det speciellt intressanta p sidan 2:
Synar man mor-barn relationen nrmare, kan flera utmrkande drag upptckas hos frvaren men man ser inte konsekvenserna fr barnen. Det finns ver lag mycket lite forskning kring hur det gr fr barnen. Mdrarna beskrivs som uppmrksamhetsskande, krvande, lttkrnkta och manipulativa. Ibland noteras att mdrarna verkar mer intresserade av kontakt med personal och medpatienter n av barnet. De intar en neutral hllning nr barnet utstts fr obehag, och snarare stttar personalen n barnet vid svra underskningsprocedurer. De beskrivs ocks reagera annorlunda nr man kan utesluta sjukdomsmisstankar. Deras lttnad, om den alls uttrycks, gr snabbt ver i krav p att g vidare med ytterligare utredning eller hot om att bryta behandlingsalliansen och gra anmlan. Mdrarna ter sig personlighetsstrda (10).
Om man nu knyter ihop detta med en allmn relation mellan vrdare och vrdtagare kan man formulera en mer generell frklaringsmodell:
Uppmrksamhetsskande, krvande, lttkrnkta och manipulativa vrdare hittar p eller framkallar sjukdom hos vrdtagare. De intar en neutral hllning nr vrdtagaren utstts fr obehag. Vrdarna ter sig personlighetsstrda.
En motsvarande frklaringsmodell fr medierna kan d bli:
Uppmrksamhetsskande, krvande, lttkrnkta och manipulativa journalister hittar p eller framkallar problem i samhllet. De intar en neutral hllning nr samhllet utstts fr obehag. Journalisterna ter sig personlighetsstrda.
Tillgg:
Nrbeslktad med medier och journalister r Facebook-gruppen #jagrhr som diskuteras i fljande trd:
(FB) Facebook-grupp mot nthat - #jagrhr
Senast redigerad av Totius 2017-10-01 kl. 07:34. Anledning: Tillgg
Citera
2018-02-06, 19:53
Medlem
Sjokorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Exempel. Lt mig ta ett exempel inom vrd och omsorg. Dessa verksamheter gr givetvis ut p att hjlpa patienten. Det finns mngder av lagar och bestmmelser som reglerar hur det hr ska g till. Nu r problemet att man inte alls fljer det regelverk som finns. Mngder av personal gr istllet som de sjlva vill. Patienten bollas runt och blir bara smre och smre p grund av utebliven vrd och mediciner som inte hjlper och har svra biverkningar. Vrden frsmrar allts patienten.

Jag varken jobbar eller har srskilt mycket erfarenhet av vrden, men stmmer det verkligen att sjukvrden r s godtycklig och att man frbiser lagstiftningen s till den grad och utstrckning att man kan inbegripa det i "munchausen by proxy"?
Citera
2018-02-06, 23:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Jag varken jobbar eller har srskilt mycket erfarenhet av vrden, men stmmer det verkligen att sjukvrden r s godtycklig och att man frbiser lagstiftningen s till den grad och utstrckning att man kan inbegripa det i "munchausen by proxy"?
Jag har under senare r som nrstende i ett flertal fall kommit i nra kontakt med ett mrkligt beteende inom vrden. Vnner, bekanta och patient- och nrstendefreningar ger samma bild. Dr finns uppenbara problem och jag frsker frst vad det kan bero p. (Sjlv jobbar jag inom nringslivet och har vldigt liten egen erfarenhet av vrden.)

Bakgrund
Det gller patienter som har mer eller mindre omfattande behov av hjlp fr att f vardagen att fungera. Exempel r multisjuka, ldre och patienter inom psykiatrin.

Det kan vara mnga olika professionella aktrer inblandade fr denna typ av patienter. Det kan vara hemtjnst eller srskilt boende, lkare, sjukskterskor, terapeuter, bistndshandlggare och s vidare. Fr att allt det hr ska fungera finns det ett omfattande regelverk med lagar och bestmmelser. Kort sagt ska man enligt lagkraven arbeta som en projektgrupp kring patienten och skerstlla att denne fr sina behov av vrd och omsorg tillgodosedda.

Problemet
Problemet r att personalen inte alls fljer det regelverk som finns. Olika aktrer kommunicerar inte med varandra. Dokumentation saknas eller r bristfllig och undermlig. Kommunikation med patient och nrstende saknas. Det hr gr att ingen knner patienten och det r vldigt ofta ny personal.

Det hr leder till att de sakliga frutsttningarna fr att kunna bedma patientens behov saknas. Och det r nu det mrkliga intrffar: Vrdpersonal som inte alls knner patienten skapar sig en egen godtycklig bild av patienten och dennes behov och det gr vldigt fort. Sedan r det personalens bild som gller oavsett hur verkligheten ser ut. Olika personal har olika bilder eftersom de uppenbart baseras p personalens personliga erfarenheter.

Jag har sett detta upprepas gng p gng. Olika personal har sina egna bilder av patienten och tycks ofrmgna att frst att verkligheten kan se annorlunda ut. Personalen har ocks hela tiden s brttom s det finns ingen egentlig tid fr kommunikation och avstmning. Bedmningar, insatser, mediciner, uppfljningar och s vidare blir godtyckliga och slumpmssiga.

Trots att detta uppenbart brister mot avsikten med det regelverk som finns s tycks personalen tycka att de gr ett bra jobb. De sger sig inte frst problemet eller att det r avvikelser mot de bestmmelser som gller. HUR kan detta vara mjligt?

Hr ser jag vissa likheter med Mnchhausen by proxy (som jag tolkar det). Personalen bryr sig egentligen inte om den mnniska som r patienten utan man ser sig som en hjlpare av den bild som man har skapat av patienten. Man tillskriver patienten godtyckliga behov som man sedan hjlper. Drmed anser man att man gr ett bra jobb och hjlper patienten, som i sjlva verket kan fara illa av behandlingen eller bemtandet.

Det r mycket mrkligt och irrationellt, speciellt eftersom personal och chefer inte alls tycks frst problemen i de aktuella fallen. Jag har sett detta pfallande ofta p kommunala boende och inom landstingspsykiatrin.
Citera
2023-11-02, 19:45
Medlem
Hur vet man om nn har mnchhausen by proxy? Hur mkt sjukdom p kort tid hos hur mnga i omgivningen r rimligt hos ngn som gr det till sitt liv att vara alla dessa sjuka personers hjlpare o advokat hos vrden? Nr ska man verge tanken om att all sjukdom e slumpen? Kan lkare identifiera de som tar med anhriga "sjuka" dit fr de lider av mnchhausen by proxy?
Citera
2023-11-03, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annahilda
Hur vet man om nn har mnchhausen by proxy? Hur mkt sjukdom p kort tid hos hur mnga i omgivningen r rimligt hos ngn som gr det till sitt liv att vara alla dessa sjuka personers hjlpare o advokat hos vrden? Nr ska man verge tanken om att all sjukdom e slumpen? Kan lkare identifiera de som tar med anhriga "sjuka" dit fr de lider av mnchhausen by proxy?
Det finns nog ingen sdan grns. Deras reaktioner skiljer sig frn vrigas genom att de p frhand har bestmt sig fr att deras barn ska vara sjukt i ngot specifikt, och nr utredningar inte kan bekrfta detta s blir de inte som vanliga frldrar lttade ver det beskedet. Det r ett knnetecken.

Sedan att de verkar vara nrmast maniska i att f gra underskningar och sdant. De vill grna att deras barn ska spendera s mycket tid som mjligt p sjukhus och mycket provtagningar och sdant.

Sedan att barnet blir bra igen s fort de r ifrn sin mamma. Hon mste ju aktivt vara dr fr att orsaka symtomen.

Du kan ju lsa om det svenska knda fallet frn 2016 fr att f en uppfattning. FUP finns hr p FB.
Senast redigerad av Roxic 2023-11-03 kl. 10:38.
Citera
2023-11-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det finns nog ingen sdan grns. Deras reaktioner skiljer sig frn vrigas genom att de p frhand har bestmt sig fr att deras barn ska vara sjukt i ngot specifikt, och nr utredningar inte kan bekrfta detta s blir de inte som vanliga frldrar lttade ver det beskedet. Det r ett knnetecken.

Sedan att de verkar vara nrmast maniska i att f gra underskningar och sdant. De vill grna att deras barn ska spendera s mycket tid som mjligt p sjukhus och mycket provtagningar och sdant.

Sedan att barnet blir bra igen s fort de r ifrn sin mamma. Hon mste ju aktivt vara dr fr att orsaka symtomen.

Du kan ju lsa om det svenska knda fallet frn 2016 fr att f en uppfattning. FUP finns hr p FB.
Bra info med reaktionerna. Knner nn som har ett barn som var mkt p sjukhus. Nr barnet flytta hemifrn blev nn annan familjemedlem sjuk o hamna p sjukhus. Innan barnet fddes samma visa ytterligare nn familjemedlem sjuk p sjukhus. Knns som personen vill man ska tycka synd om den o sga o du e s duktig som tar p dig hjlparrollen fr de sjuka. Den kanske ljuger el kryddar sanningen men fan s mrkligt beteende. Ska lsa domen det var ett bra bidrag tackar s mkt.
Senast redigerad av annahilda 2023-11-03 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in