Citat:
Ursprungligen postat av
Sjokort
Jag varken jobbar eller har srskilt mycket erfarenhet av vrden, men stmmer det verkligen att sjukvrden r s godtycklig och att man frbiser lagstiftningen s till den grad och utstrckning att man kan inbegripa det i "munchausen by proxy"?
Jag har under senare r som nrstende i ett flertal fall kommit i nra kontakt med ett mrkligt beteende inom vrden. Vnner, bekanta och patient- och nrstendefreningar ger samma bild. Dr finns uppenbara problem och jag frsker frst vad det kan bero p. (Sjlv jobbar jag inom nringslivet och har vldigt liten egen erfarenhet av vrden.)
Bakgrund
Det gller patienter som har mer eller mindre omfattande behov av hjlp fr att f vardagen att fungera. Exempel r multisjuka, ldre och patienter inom psykiatrin.
Det kan vara mnga olika professionella aktrer inblandade fr denna typ av patienter. Det kan vara hemtjnst eller srskilt boende, lkare, sjukskterskor, terapeuter, bistndshandlggare och s vidare. Fr att allt det hr ska fungera finns det ett omfattande regelverk med lagar och bestmmelser. Kort sagt ska man enligt lagkraven arbeta som en projektgrupp kring patienten och skerstlla att denne fr sina behov av vrd och omsorg tillgodosedda.
Problemet
Problemet r att personalen inte alls fljer det regelverk som finns. Olika aktrer kommunicerar inte med varandra. Dokumentation saknas eller r bristfllig och undermlig. Kommunikation med patient och nrstende saknas. Det hr gr att ingen knner patienten och det r vldigt ofta ny personal.
Det hr leder till att de sakliga frutsttningarna fr att kunna bedma patientens behov saknas.
Och det r nu det mrkliga intrffar: Vrdpersonal som inte alls knner patienten skapar sig en egen godtycklig bild av patienten och dennes behov och det gr vldigt fort. Sedan r det personalens bild som gller oavsett hur verkligheten ser ut. Olika personal har olika bilder eftersom de uppenbart baseras p personalens personliga erfarenheter.
Jag har sett detta upprepas gng p gng. Olika personal har sina egna bilder av patienten och tycks ofrmgna att frst att verkligheten kan se annorlunda ut. Personalen har ocks hela tiden s brttom s det finns ingen egentlig tid fr kommunikation och avstmning. Bedmningar, insatser, mediciner, uppfljningar och s vidare blir godtyckliga och slumpmssiga.
Trots att detta uppenbart brister mot avsikten med det regelverk som finns s tycks personalen tycka att de gr ett bra jobb. De sger sig inte frst problemet eller att det r avvikelser mot de bestmmelser som gller.
HUR kan detta vara mjligt?
Hr ser jag vissa likheter med Mnchhausen by proxy (som jag tolkar det). Personalen bryr sig egentligen inte om den mnniska som r patienten utan man ser sig som en hjlpare av den bild som man har skapat av patienten. Man tillskriver patienten godtyckliga behov som man sedan hjlper. Drmed anser man att man gr ett bra jobb och hjlper patienten, som i sjlva verket kan fara illa av behandlingen eller bemtandet.
Det r mycket mrkligt och irrationellt, speciellt eftersom personal och chefer inte alls tycks frst problemen i de aktuella fallen.
Jag har sett detta pfallande ofta p kommunala boende och inom landstingspsykiatrin.