Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-09-28, 13:26
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Det vore intressant att få höra vad exakt som menas med att ta sitt ansvar som man mot det hedersrelaterade våldet. Vad gör kvinnorna för att förhindra det hedersrelaterade våldet? Kunde de dela med sig av vad de faktiskt gör i praktiken så kunde kanske fler män hjälpa till.

Min ytterst begränsade, och tyvärr även fördomsfulla, erfarenhet av kvinnor säger mig att de gärna diskuterar problem men ogärna kommer med konkreta förslag på hur de skall lösas. De är ofta nöjda efter att ha vädrat sitt missnöje om vad det nu än må vara.

Män vill (i min fördomsfulla värld igen) gärna hitta konkreta lösningar på problem men i detta fallet kanske det är så enkelt att kvinnorna vill att vi bara skall lyssna och hålla med. Problemet kommer inte att lösas av det men det verkar inte ha varit målsättningen heller.
Citera
2017-09-28, 13:50
  #110
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
[...] Utgår jag från min tidigare slutsats, att det handlar om en minoritetsgrupp i samhället som har en avvikande syn på kvinnor som i huvudsak står för det hedersrelaterade våldet, så tycker jag att Åsa borde ha varit mer specifik när hon sa att män måste ta sitt ansvar. Hon borde specificera vilka män det handlar om istället för att dra alla män utför samma kam. Personer som är så otroligt ospecifika och generaliserar så grovt som Åsa kan inte förvänta sig att få stöd från människor som mig. Jag står bakom och stödjer kampen mot hedersrelaterat våld, men jag stödjer inte Åsa i hennes kamp mot hedersrelaterat våld.
Precis. De ansvariga måste bli konkreta. Men jag tror att de inte har en aning om vad de håller på med. Det är en avgrundslik dumhet hos politiker, medier och offentliga verksamheter som lett oss hit. Vad ska vi göra nu?
__________________
Senast redigerad av Totius 2017-09-28 kl. 13:53.
Citera
2024-03-27, 10:42
  #111
Avstängd
Full-Retards avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...g-vacktes-atal

Sagas död väckte starka reaktioner i Örebro och en vecka efteråt hölls en stor manifestationen i staden mot mäns våld mot kvinnor.

Hedersrelaterat våld har en starkare koppling till islam än att det är mäns våld mot kvinnor.
Även kvinnor utför handlingar för att rädda ”hedern”.

Kan man tänka sig att gm:s föräldrar är glada nu då deras ”heder” är ”återupprättad”?
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback