Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-28, 11:28
  #97
Medlem
pponmms avatar
[1/2]

Citat:
Antalet män och pojkar som uppges som offren för hedersrelaterat våld är 14 procent. Jämställdhetsministern Åsa Regnér (S) menar att man inte får glömma bort männen som utsätts för hedersrelaterat våld – och också att män måste ta sitt ansvar.

Jag tror att mörkertalet för män som offer för hedersrelaterat våld är mycket mycket stort. Jag tror det samma när det kommer till de kvinnliga offren, men mörkertalet - inte att förväxla med det faktiska antalet - för män är större än för kvinnorna. Jag minns mycket väl när jag gick i grundskolan och man alltid var tvungen att försvara sig själv som pojke, det hjälpte aldrig att säga till någon vuxen, så man lärde sig att hålla tyst och slå tillbaka själv. Många av pojkarna/männen som blir slagna håller nog tyst då det är så man lär sig att livet fungerar som liten pojke. Stödet finns inte riktigt där på samma sätt som för kvinnor, inte förståelsen eller föraktet heller.

Vad som menas med att män måste ta sitt ansvar i praktiken är helt otydligt. Handlar det om att prata om det och sitta och tycka att det är fel så tar redan merparten av alla män sitt ansvar. Jag har aldrig hört någon annan man eller pojke heller för den delen försvara våld mot kvinnor. Varje gång det talas om det så är alla män emot det. Det är möjligt att det ser annorlunda ut bland andra grupper av män och människor.

Om det kommer till att faktiskt rycka in och göra något fysiskt så måste man ju för det första få chansen att göra det, vilket är svårt i dessa fall då det sker i hemmet. Personligen så har jag alltid ryckt in när jag sett en grupp av män, eller i ett enskilt annat fall när en ensam man, trakasserat en kvinna. Dock så har människorna i omgivningen inte brytt sig, vilket är väldigt oroande med tanke på att jag har fått stå upp mot flera män samtidigt på öppen gata utan att få hjälp. Lyckligtvis så har det alltid slutat bra tillslut. Men när någon skriker rakt ut efter hjälp så kunde man hoppas på att någon annan också ryckte in istället för att låtsas som att det inte sker.

Det vore intressant att få höra vad exakt som menas med att ta sitt ansvar som man mot det hedersrelaterade våldet. Vad gör kvinnorna för att förhindra det hedersrelaterade våldet? Kunde de dela med sig av vad de faktiskt gör i praktiken så kunde kanske fler män hjälpa till.

Män som grupp kan hur som helst inte ta ansvar för att andra män behandlar andra som skit lika lite som att kvinnor kan ta ansvar för att vissa kvinnor är "gold diggers".

Jag anser att Åsa har rätt i det hon säger i det citerade stycket, men den sista meningen är helt intetsägande och betyder ingenting. Det verkar vara ett populärt mantra. Jag tror att många av kvinnorna som säger liknande saker om att män måste ta sitt ansvar har en väldigt skev bild av män, de tror att män är onda. Den andra delen av kvinnorna som säger sådana saker upprepar bara vad andra säger för att det är populärt att säga så. Man kan bli en frihetskämpe - försvarare av mänskliga rättigheter - bara genom att upprepa något obetydligt utan substans som någon annan har sagt utan en tanke bakom.

Någon kanske borde skicka iväg ett mail till Åsa för att fråga vad hon egentligen menar med att ta sitt ansvar rent konkret. De flesta poliserna är ju trots allt män.

Men vi fortsätter:

Citat:
– Vi vet ju sedan tidigare att män och pojkar kan vara offer för hedersrelaterat våld och det tror jag kanske att vi talar för lite om. Det kan ju se ut på olika sätt, men jag och regeringen är säker på att män och pojkar måste stå på kvinnors sida när det gäller att bryta det här, säger Åsa Regnér och tillägger:

Hon börjar med att tala om män och pojkar som offer, för att sedan fortsätta med att insinuera att män inte står på "kvinnornas sida" när det kommer till att motverka hedersrelaterat våld - mot män? Som jag skrivit tidigare så är redan mer eller mindre alla män emot hedersrelaterat våld. Varför ska det då kallas "kvinnornas sida"? Det är inte så speciellt inkluderande och kan lätt tolkas som att hon beskyller män och pojkar för att inte vara emot hedersrelaterat våld.

[IRONI]
Jag står på sidan som är emot hedersrelaterat våld, jag är tacksam för att jag får vara med på "kvinnornas sida".
[/IRONI]

Citat:
– Att män och pojkar engagerar sig och att vi också ifrågasätter den här synen på maskulinitet och mäns rätt till kontroll, mäns rätt till våld, mäns rätt till kvinnors sexualitet om vi inte ifrågasätter det på riktigt och om vi inte involverar män så kommer vi inte kunna lösa problemet tror jag.
Hur ska man göra för att få män att engagera sig mer?

Vart kan jag läsa om hur männens rätt om kontroll, våld och kvinnors sexualitet är utformad? Min erfarenhet av tidigare domar och reaktioner om våld mot just kvinnor talar för att män absolut inte har rätt att utöva det mot kvinnor. Det är snarare mer olagligt att bruka våld mot kvinnor än mot män. Det finns en lag som kallas för grov kvinnofridskränkning.

Notera att det enda som avgör om en person ska dömas för antingen grov fridskränkning eller grov kvinnofridskränkning är könen på de båda personerna i fallet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grov_fridskr%C3%A4nkning
Citat:
Har gärningarna begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till fängelse, lägst nio månader och högst sex år enligt 4 kap 4a § andra st brottsbalken.

Nu tänker jag inte gå in på likhet inför lagen i detta inlägg, men det är ett faktum att det anses vara ett grövre brott att ge sig på en kvinna än en man - om man är man. Av denna anledning så förstår jag inte vart männen har fått sin rätt till våld mot kvinnor ifrån.

Vidare så undrar jag vad denna syn på maskulinitet innebär? I början av mitt inlägg påstod jag att man som en liten pojke lär sig att man måste försvara sig själv, är det kanske där vi måste börja i såna fall? Eller har jag inte rätten att spekulera om detta då jag själv är man? Jag kanske behöver en kvinna som förklarar för mig att det är jag som är problemet, utan närmare specificering av vad problemet faktiskt är.

Våld föder våld. Därför anser jag att problemet med våldsamma män börjar redan under de första åren i skolan. Om lärarna kunde ha lite mer uppsyn och ta hårdare tag mot våld pojkar emellan redan i unga år så kanske vi kunde förhindra en och annan manlig våldsmakare i framtiden. Jag vet inte om problemet enligt Åsa kanske har med den manliga biologin att göra, men jag tvivlar på att hon tror det då män och kvinnor är exakt likadana enligt de flesta politiker. Utgår man då från att barnen är helt oskyldiga som små så måste problemet börja med att de vuxna inte uppfostrar unga pojkar på rätt sätt, eller snarare som jag tror; att de inte får någon egentlig hjälp när de utsätts för våld av andra pojkar och tvingas lära sig att våld är det enda medlet som funkar när man hamnar i en svår situation.

Källa: SCB "Den manliga könsrollen både gynna och missgynnar män (statistik från 2010-2012, publicerad 2015)
Citat:
Kön | Bostad | Arbete/skola | Allmän plats | Annan plats | Misshandel totalt

Förövare/offer
Kvinna förövare, man offer
9 | 3 | 2 | 2 | 3
Man förövare, man offer
26 | 46 | 77 | 67 | 60
Kvinna förövare, kvinna offer
6 | 18 | 7 | 15 | 10
Man förövare, kvinna offer
59 | 33 | 15 | 15 | 27
Totalt
100 | 100 | 100 | 100 | 100

Notera i statistiken ovan att 37% av alla som blir misshandlade är kvinnor. Man måste vara mer specifik och prata om hedersrelaterat våld för att kvinnorna ska bli så grovt överrepresenterade som offer för våld som det står i artikeln (86%). Det gör självklart inte det hedersrelaterade våldet mot kvinnor mindre allvarligt, men man ska inte förväxla det med våld generellt - det är väldigt specifikt att prata om hedersrelaterat våld.

Nu kan man ställa frågan varför det hedersrelaterade våldet mot kvinnor är större än det generella våldet mot kvinnor. En självklar tolkning är att det är gärningsmännen som är den styrande parametern. Därför drar jag slutsatsen att det handlar om gärningsmän med en avvikande syn på kvinnor i relation till vanliga våldsmakare i samhället. Personerna som står för det hedersrelaterade våldet har alltså en helt annan syn på kvinnor än personerna som står för våld generellt. Delar man in våran population i grupper utefter någon okänd aspekt som påverkar synen på kvinnor och män så hade vi troligen sett att det är en av minoritetsgrupperna som står för det hedersrelaterade våldet.

Vilken denna minoritetsgrupp av människor är har jag inte tid att spekulera om här, men någon annan får gärna fortsätta härifrån åt mig.

För att förtydliga så menar jag alltså en grupp av människor med en avvikande kultur och syn på kvinnor/män jämfört med majoriteten av befolkningen. Om det hedersrelaterade våldet i huvudsak inte kom från någon specifik grupp av människor i samhället så hade könsfördelningen av offren för hedersrelaterat våld varit mer lik könsfördelningen för våldsoffer generellt.

Fortsättningen av detta inlägg finner du på sidan innan.
__________________
Senast redigerad av pponmm 2017-09-28 kl. 11:30.
Citera
2017-09-28, 11:43
  #98
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Så det är alltså semantiken du vänder dig emot, inte hennes ståndpunkt?
Allt handlar givetvis om semantik. Ståndpunkterna är bara tomma ord. Det gäller för alla sakfrågor i samhället nuförtiden.

Åsa Regnér har givetvis inte en aning om vad hon pratar om. Nu börjar folk upptäcka alla problem som är kopplade till mångkulturen. Eftersom problemen är olösliga återstår bara semantik. Eller tystnad. Det är så j-a tröttsamt att uppleva detta.
Citera
2017-09-28, 12:11
  #99
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kul att ytterligare en har lärt sig skriva men du borde kanske jobba på din läsförståelse innan du ger dig in i diskussionen. Jag har aldrig sagt att religion inte påverkar och har påverkat kultur genom historien. Kultur är dock så mycket mer än bara religion oavsett var i världen du befinner dig vilket någon med lite begåvning lätt förstår.
Tagga ner lite.
Din argumentation separerade religion och kultur med nästintill vattentäta skott. Att du halvt om halvt nyanserar det hela nu är väl bra, men med din aggressiva stil lär vi inte ta dig seriöst ändå.
Citera
2017-09-28, 12:30
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Allt handlar givetvis om semantik. Ståndpunkterna är bara tomma ord. Det gäller för alla sakfrågor i samhället nuförtiden.

Åsa Regnér har givetvis inte en aning om vad hon pratar om. Nu börjar folk upptäcka alla problem som är kopplade till mångkulturen. Eftersom problemen är olösliga återstår bara semantik. Eller tystnad. Det är så j-a tröttsamt att uppleva detta.

Hederskultur finns inte bara inom det du kallar mångkultur utan även inom svensk frikyrka och svensk överklass. Jag tror inte det blir poppis om pingstpastorns dotter kommer hem med en muslimsk pojkvän eller om fröken Wallenberg har ihop det med en snickare.
Citera
2017-09-28, 12:40
  #101
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hederskultur finns inte bara inom det du kallar mångkultur utan även inom svensk frikyrka och svensk överklass. Jag tror inte det blir poppis om pingstpastorns dotter kommer hem med en muslimsk pojkvän eller om fröken Wallenberg har ihop det med en snickare.
Självklart, vilket bara gör allt ÄNNU värre!

Och hur förhåller det sig till den heliga Värdegrunden om Allas Lika Värde som har skapat detta kaos?

Förtydligande:
Svensk frikyrka och svensk överklass är givetvis en del av mångkulturen. Svensk mångkultur innebär att inkompatibla tankemönster blandas på ett okontrollerat sätt. Svårt att hitta en säkrare väg till kaos.
__________________
Senast redigerad av Totius 2017-09-28 kl. 12:46. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-09-28, 12:49
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Självklart, vilket bara gör allt ÄNNU värre!

Och hur förhåller det sig till den heliga Värdegrunden om Allas Lika Värde som har skapat detta kaos?

Förtydligande:
Svensk frikyrka och svensk överklass är givetvis en del av mångkulturen. Svensk mångkultur innebär att inkompatibla tankemönster blandas på ett okontrollerat sätt. Svårt att hitta en säkrare väg till kaos.

Det står givetvis helt utanför den värdegrunden. Gör man skillnad på folk utifrån religion eller inkomst/familjeband så bryter man helt klart mot den samhälleliga värdegrunden.
Citera
2017-09-28, 12:57
  #103
Medlem
Män ska skydda kvinnor, vill femenisterna ha tillbaka patriarkatet nu? Det här blir en rejäl rundgång. Det är just dessa ideer som leder fram till hedersförtryck i längden.
Citera
2017-09-28, 12:58
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Förtydligande:
Svensk frikyrka och svensk överklass är givetvis en del av mångkulturen. Svensk mångkultur innebär att inkompatibla tankemönster blandas på ett okontrollerat sätt. Svårt att hitta en säkrare väg till kaos.

Är du då beredd att avskaffa svensk frikyrka och svensk överklass? Eftersom du är emot "mångkulturen"? Det kallas att sopa framför egen dörr.
Citera
2017-09-28, 12:58
  #105
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det står givetvis helt utanför den värdegrunden. Gör man skillnad på folk utifrån religion eller inkomst/familjeband så bryter man helt klart mot den samhälleliga värdegrunden.
Touche. Förstår du nu varför det här aldrig kommer att fungera? PK-värdegrunden är en svensk skrivbordsprodukt som aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera. En omöjlig utopi. Olika kulturer har olika värdegrund. Vilken värdegrund är rätt? Vem ska definiera vad som är rätt?

Hedersvåld kanske försvinner om några generationer. Eller så ökar det. Vem vet?

Tillägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Är du då beredd att avskaffa svensk frikyrka och svensk överklass? Eftersom du är emot "mångkulturen"? Det kallas att sopa framför egen dörr.
Nej, svensk frikyrka och svensk överklass ska inte avskaffas. Vi behöver bara inte öppna samhället för inkompatibla kulturer.
__________________
Senast redigerad av Totius 2017-09-28 kl. 13:03. Anledning: Tillägg
Citera
2017-09-28, 13:04
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Touche. Förstår du nu varför det här aldrig kommer att fungera? PK-värdegrunden är en svensk skrivbordsprodukt som aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera. En omöjlig utopi. Olika kulturer har olika värdegrund. Vilken värdegrund är rätt? Vem ska definiera vad som är rätt?

Hedersvåld kanske försvinner om några generationer. Eller så ökar det. Vem vet?

Frikyrkan har funnits i 5-6 generationer. Nu har den nästan försvunnit, men inte hederskulturen inom den. När jag var barn fanns det några barn till frikyrkliga som inte fick gå på disco m.m. Så visst är hederskulturen högst levande även bland svenskar.
Citera
2017-09-28, 13:08
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, svensk frikyrka och svensk överklass ska inte avskaffas. Vi behöver bara inte öppna samhället för inkompatibla kulturer.

Om man är emot abort, homosexuella och samboförhållanden, hur kompatibel är man då?
Citera
2017-09-28, 13:19
  #108
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Om man är emot abort, homosexuella och samboförhållanden, hur kompatibel är man då?
Hur långt är ett snöre? Ja, det beror på snöret.

Din fråga är så allmän så den kan inte besvaras. I vissa länder är det dödsstraff för homosexualitet. Det är helt inkompatibelt med svensk kultur. Att leva och fungera i det svenska samhället men tycka illa om homosexuella är helt kompatibelt. Däremellan finns ett stort spann. Motsvarande resonemang behövs för övriga tillämpliga frågor. Och det finns väldigt många sådana frågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback