Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-24, 17:03
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar hur man kopplar en tryckmätare (såsom denna http://www.ebay.com/itm/Pressure-Gau...oAAOSw3ntZkC55) för att mäta trycket. Alltså hur kopplar jag den, och vilka delar behöver jag (förutom tryckmätare).

Det ska se ungefär såhär:
https://imgur.com/gallery/ZL3GN

Tack så mycket!

Mvh,
MrCuteGoat
Citera
2017-09-24, 17:17
  #2
Medlem
Bara-Robins avatar
Borra ett hål i lämplig atorlek in i utrymmet som du ska mäta. Gänga hålet med gängtapp som motsvarar gängningen på mätaren. Ha på lite vad det nu heter, sån där vit gängtätningstejp och skruva i så det sitter.
Alternativt, borra hål, tätningsringar på in och utsidan på mätarens fästpunkt och sätt bricka och mutter om tätningen pallar trycket så slipper du gänga.
Kort sagt så länge den sitter och inte läcker så gör den vad den ska.
Citera
2017-09-24, 17:58
  #3
Medlem
Tack, men jag ska inte mäta vattentryck eller liknande. Jag ska mäta trycket från en socker-KNO3 motor. Jag vill placera motorn, tända på raketmotor, och sedan mäta trycket från den. Hur ska jag göra då?
Citera
2017-09-24, 18:42
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Tack, men jag ska inte mäta vattentryck eller liknande. Jag ska mäta trycket från en socker-KNO3 motor. Jag vill placera motorn, tända på raketmotor, och sedan mäta trycket från den. Hur ska jag göra då?

Då är det där helt fel utrustning. Men visst, kapslar in hela motorn i ett utrymme som innehåller tillräckligt med oxideringsmedel alternativt luft för komplett förbränning och mät tryckförändringen i rummet.

Man brukar mäta dragkraft, och räkna om det till tryck.
Citera
2017-09-24, 19:38
  #5
Medlem
Kan man inte göra det med ett s.k. oil buffer system?
Citera
2017-09-24, 19:53
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Tack, men jag ska inte mäta vattentryck eller liknande. Jag ska mäta trycket från en socker-KNO3 motor. Jag vill placera motorn, tända på raketmotor, och sedan mäta trycket från den. Hur ska jag göra då?
Du kan dra ut ett tunt stålrör från förbränningsutrymmet och sedan gå över till en muff med rätt gänga, 1/4" BSP-gänga i det exempel du länkade vilket är en vanlig dimension för manometrar. Fråga inte hur du gör det för det måste du lista ut själv om du ska ha en chans att klara någonting här i livet, t ex att bygga raketmotorer.

Ett rör på någon halvmeter gör att manometern slipper få eld och helvete på sig utan förbränningsgaserna kan åka ut där de ska bara. Var ska du mäta trycket? Om du gör själva bränslekutsen ihålig (brukar kallas core burner) så kan du ju göra ett mätuttag mittemot dysan i andra änden av kutsen alltså. Kör du med massiv kuts får du väl göra något uttag precis ovanför dysan men där brukar man ju normalt ha bränsle ända fram till dysan så då är det lite värre att mäta.

Har du kollat vilket mätområde som kan vara lämpligt? Vilket tryck brukar andra sådana motorer ligga på?
Citera
2017-09-24, 19:58
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Kan man inte göra det med ett s.k. oil buffer system?
Du menar en tryckförmedlare som gör att man kan ha ett aggressivt medium på ena sidan och överföra trycket via exempelvis olja eller glycerin som manometern sedan får mäta på för att skonas från det farliga mediet.

Problemet är att du behöver ett membran som skiljer tryckförmedlingsvätskan från det farliga mediet och sådana membran är tunna och ömtåliga. Jag tror inte du behöver det utan dra bara ut ett tunt rör en halvmeter ungefär så blir det ju som en återvändsgränd för gaserna och inte mycket skräp kommer fram till manometern.

Jag antar att du tänker filma manometern för motorerna brukar ju brinna ut så fort så man knappt hinner se.

Vill du göra det mer high-tech så finns det förstås elektroniska tryckmätare men en sådan kostar några tusen spänn och uppåt.
Citera
2017-09-25, 16:32
  #8
Medlem
Tack, ska se vad jag kan göra!
Citera
2017-09-25, 21:20
  #9
Medlem
Det kanske skulle funka med trådtöjningsgivare påklistrat på motorn. Då kan du med lite elektronik se trycket då den far iväg.
Citera
2017-09-25, 22:28
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Tack, ska se vad jag kan göra!
Tråkig tråd det blir när du skriver så kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det kanske skulle funka med trådtöjningsgivare påklistrat på motorn. Då kan du med lite elektronik se trycket då den far iväg.
Hade det inte varit för att motorns hölje blir varmt som fan, särskilt på insidan och därmed får en jäkligt svårförutsedd töjning till följd av trycket (värmen påverkar även trådtöjningsgivaren men det hinner nog inte bli så himla varmt på utsidan) så kunde det väl funkat men det kan aldrig bli bra nu när det är som det är med värmen. Med papp- eller plasthölje som är vanligt på sådana här motorer kan en del av höljet förbrukas också så... nä usch, det är bättre med en direkt tryckmätning här.
Citera
2017-09-25, 22:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tråkig tråd det blir när du skriver så kort.

Hade det inte varit för att motorns hölje blir varmt som fan, särskilt på insidan och därmed får en jäkligt svårförutsedd töjning till följd av trycket (värmen påverkar även trådtöjningsgivaren men det hinner nog inte bli så himla varmt på utsidan) så kunde det väl funkat men det kan aldrig bli bra nu när det är som det är med värmen. Med papp- eller plasthölje som är vanligt på sådana här motorer kan en del av höljet förbrukas också så... nä usch, det är bättre med en direkt tryckmätning här.
Mja, om jag minns rätt med sådana raketmotorer är att man vill optimera vid vilket tryck plåten till dysan exploderar. Det är visst viktigt för prestandan. Bränslet och pappret kommer att isolera ganska mycket så det hinner inte bli så varmt under den tiden som är intressant. Man kan nog kalibrera givaren med hjälp av en cykelpump. Dessutom kyls motorn rejält av fartvinden. Den kommer aldrig upp i "Blackbirds" Mach 3+ fart så att luftfriktionen börjar värma raketen.

Sedan är man nog inte intresserad av att få ett absolutvärde på trycket utan om det blev mer eller mindre beroende på olika utformningar av dysan och så.
__________________
Senast redigerad av Oscar111 2017-09-25 kl. 22:47.
Citera
2017-09-26, 10:13
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Mja, om jag minns rätt med sådana raketmotorer är att man vill optimera vid vilket tryck plåten till dysan exploderar. Det är visst viktigt för prestandan. Bränslet och pappret kommer att isolera ganska mycket så det hinner inte bli så varmt under den tiden som är intressant. Man kan nog kalibrera givaren med hjälp av en cykelpump. Dessutom kyls motorn rejält av fartvinden. Den kommer aldrig upp i "Blackbirds" Mach 3+ fart så att luftfriktionen börjar värma raketen.

Sedan är man nog inte intresserad av att få ett absolutvärde på trycket utan om det blev mer eller mindre beroende på olika utformningar av dysan och så.
Nä nä nä, det går inte att kalibrera vid kall motor med en cykelpump eller något annat. Värmen formligen käkar ju upp motorns hölje från insidan, bara det ger större töjning vid verklig drift då det inte längre finns lika mycket material kvar.

Dessutom har vi termisk expansion och det stämmer inte att motorns hölje kyls nämnvärt av fartvinden. Motorn sitter ju normalt inne i röret som bildar själva raketen och dessutom har du ingen fartvind på insidan av motorhöljet. Motorns insida blir betydligt varmare än utsidan och hur mycket varmare kommer att variera med bränslet vilket gör jämförelser från en bränsleblandning till en annan i princip oanvändbara.

Sen ska du fästa trådtöjningsgivare på något av papper utan att det glider i infästningen, kompensera för uppvärmning av givaren och räkna om töjningen till tryck.

Det är att introducera så många, stora, varierande och svårberäknade felkällor så det liknar ingenting. När en manometer funkar fint så tycker jag trådtöjning är att pissa i motvind.

Jag kan inte hindra någon men i mina ögon är det ingen bra mätmetod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback