Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-28, 06:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä nä nä, det går inte att kalibrera vid kall motor med en cykelpump eller något annat. Värmen formligen käkar ju upp motorns hölje från insidan, bara det ger större töjning vid verklig drift då det inte längre finns lika mycket material kvar.

Dessutom har vi termisk expansion och det stämmer inte att motorns hölje kyls nämnvärt av fartvinden. Motorn sitter ju normalt inne i röret som bildar själva raketen och dessutom har du ingen fartvind på insidan av motorhöljet. Motorns insida blir betydligt varmare än utsidan och hur mycket varmare kommer att variera med bränslet vilket gör jämförelser från en bränsleblandning till en annan i princip oanvändbara.

Sen ska du fästa trådtöjningsgivare på något av papper utan att det glider i infästningen, kompensera för uppvärmning av givaren och räkna om töjningen till tryck.

Det är att introducera så många, stora, varierande och svårberäknade felkällor så det liknar ingenting. När en manometer funkar fint så tycker jag trådtöjning är att pissa i motvind.

Jag kan inte hindra någon men i mina ögon är det ingen bra mätmetod.
TS vill mäta upp till 25 bar. Tror du att en papphylsa klarar det trycket? Det blir nog i så fall en kinapuff magnum.
Citera
2017-09-28, 07:35
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
TS vill mäta upp till 25 bar. Tror du att en papphylsa klarar det trycket? Det blir nog i så fall en kinapuff magnum.
TS har inte svarat på frågan om han har kollat vad liknande motorer brukar ligga på för tryck. Manometern han länkade till gick till 500 psi/34 bar men det behöver inte betyda att det är så högt tryck i motorn, mätområdet bör ju överstiga förväntat värde.

Eftersom TS ska mäta på en raketmotor med salpeter och socker och sådana alltid brukar tillverkas i just papprullar eller plaströr (vilket även används till svartkrutsraketer) så är jag tämligen övertygad om att pappen pallar trycket, det är ganska tjockt.

Vid tillverkningsfel hos bränslet kan det explodera och då är det mycket trevligare med papper än metall, splittret flyger inte så långt och är inte så tungt.

Sen tycker jag inte idén med trådtöjning som surrogat för direkt tryckmätning låter särskilt bra ens om hylsan hade varit av metall. Man har fortfarande en termisk expansion som är hart när omöjlig att kompensera för då uppvärmningen är ojämn både i längdled och radiellt och kommer att variera med bränslesammansättningen.
Citera
2017-09-28, 08:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Tack, ska se vad jag kan göra!
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sen tycker jag inte idén med trådtöjning som surrogat för direkt tryckmätning låter särskilt bra ens om hylsan hade varit av metall. Man har fortfarande en termisk expansion som är hart när omöjlig att kompensera för då uppvärmningen är ojämn både i längdled och radiellt och kommer att variera med bränslesammansättningen.
Istället för att mäta förbränningsgasens tryck, så tycker jag att det skulle vara lättare och intressantare att mäta hela pjäsens dragkraft (och genom loggning då även impulsen med hyfsad noggrannhet) :

Fäst motorn/hylsan på en ledad "hävarm" som hålls stilla av ett stag där man mäter kraften. Antingen direkt med trådtöjningsgivare, eller genom att staget är en pneumatisk/hydraulisk cylinder som kopplas till en manometer.

Vid digital mätning/loggning måste man också se upp med "samplingsfrekvens" vid så här snabba förlopp. Många standardinstrument samplar sina mätningar bara varannan sekund eller något annat ganska lågfrekvent intervall.

Edit: Om TS kan komma över - eller få låna - en barograf, så är det ju ganska lätt att mäta och kalibrera sina hävarmar och membranstorlekar för detta experiment.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-09-28 kl. 08:56.
Citera
2017-09-28, 23:33
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Istället för att mäta förbränningsgasens tryck, så tycker jag att det skulle vara lättare och intressantare att mäta hela pjäsens dragkraft (och genom loggning då även impulsen med hyfsad noggrannhet) :

Fäst motorn/hylsan på en ledad "hävarm" som hålls stilla av ett stag där man mäter kraften. Antingen direkt med trådtöjningsgivare, eller genom att staget är en pneumatisk/hydraulisk cylinder som kopplas till en manometer.

Vid digital mätning/loggning måste man också se upp med "samplingsfrekvens" vid så här snabba förlopp. Många standardinstrument samplar sina mätningar bara varannan sekund eller något annat ganska lågfrekvent intervall.

Edit: Om TS kan komma över - eller få låna - en barograf, så är det ju ganska lätt att mäta och kalibrera sina hävarmar och membranstorlekar för detta experiment.
Sådana här motorer brukar ha dragkraft som håller sig inom mätområdet för en vanlig hushållsvåg. Man kan helt enkelt ställa motorn med dysan riktad uppåt på en våg och få dragkraften den vägen.

Med digitala vågar kan det möjligen gå för långsamt för den att ändra siffrorna. Mekaniska vågar kanske kan få en översvängning i mätvärde om kraften ökar väldigt snabbt och mycket. Sådana översvängningar är nog snabbt övergående och ser man en kurva med en kort topp så kan man ju bara skita i den och glo på där kurvan ser lite mer ut som förväntat. Registrering kan i enklaste fallet ske genom att filma vågen med någon hyfsat snabb kamera men det vore ju proffsigare med riktig loggning så klart.
Citera
2017-09-29, 03:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sådana här motorer brukar ha dragkraft som håller sig inom mätområdet för en vanlig hushållsvåg. Man kan helt enkelt ställa motorn med dysan riktad uppåt på en våg och få dragkraften den vägen.
"Don't try this a̶t̶ ̶h̶o̶m̶e̶" under brandvarnaren...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback