2017-09-23, 21:16
Medlem
Kebabfysikers avatar
Vitlökspress funkar oftast alldeles utmärkt.
Citera
2017-09-23, 21:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Själv "pressar" jag vitlök som Marco Pierre White! Du tärnar vitlöken i små små bitar, häller salt över och arbetar ut det med knivbladet till en "röra". Denna salt- och vitlöksröra gör sen underverk för det du lagar - tycker jag iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=77X-22B0QkQ

Exempel 1.35 in i klippet.
Citera
2017-09-23, 22:24
Medlem
tryggtochbras avatar
Vet inte vad gäller smaken men att göra rent en vitlökspress tar max 5-10 sekunder. Begriper inte hur någon kan tycka det är jobbigare än att stå och skiva eller hacka med kniv.

Pressa vitlöken. Öppna pressen. Stick ner skaftet på en tesked eller liknande i pressen och rör om för att lossa resterna av den pressade klyftan. Spola vatten från utsidan mot hålsidan av pressen och skrapa lätt med nagel eller sked så de sista bitarna som sitter i och utanför hålen lossnar. Klart. Hinner man inte på en gång, lägg i blöt direkt och gör när du hinner.
Citera
2017-09-23, 23:17
Medlem
Newfields avatar
Om jag vill ha stark brännande smak så river jag vitlöken på ett speciellt räfflat fat och låtet oljan/rivet stå och goa till sig med med lite salt i 30min.

Vitlök inhåller mycket olja. Fett = smakhöjande/bärande.

Hackar gör jag när jag vill ha en sötare/mildare smak. Angående med besk, det blir vitlöken om man bränner den eller lagar länge på för hög värme. Tipset är att alltid tillsätta den mot slutet när det kommer till stek/grill. Samma med svartpeppar.
Citera
2017-09-24, 00:06
Medlem
Hassan13371s avatar
Jag tänker rätt mycket på hur mycket plats jag har. När man leker masterchef liksom så lirkar man fram pressen, det skramlar och skvätter, laddar om.
NOt
Då lirkar jag fram stora kniven, gör det cleant och det blir ändå 10/10

THo
Citera
2017-09-24, 01:42
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Skulle du klara ett blindtest tror du? Jag har själv inte testat, men misstänker starkt att det inte är nån betydande skillnad på pressad, knivmosad och mixad.

Men jag kan ha fel.
Inte mig du skrev till, men bidrar med mitt svar.

Jag tycker att smaken är likadan, iaf kan inte jag skilja dem åt. Däremot blir det mycket mer smak när man pressar. Om jag skulle smakat på något där jag kände till volymen så kanske det känns som om en vitlöksklyfta pressats. För att uppnå samma med skivning/hackning/lösning hade säkerligen fyra klyftor behövts.
Citera
2017-09-24, 08:59
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Intressant blogg som jämför olika vanliga metoder och hävdar att det finns viktiga skillnader: http://www.seriouseats.com/2015/01/h...lic-press.html
...

Det som saknas i de flesta sådana här tester och allmänna åsikter är en diskussion om det verkligen är någon kvalitativ smakförändring i slutändan.

Det kan det mycket väl tänkas vara men det är också möjligt att det huvudsakligen räcker att ta lite mindre mängd om den är pressad/puréad så att varje vitlök frisätter större mängd smakämen.

Behöver man riktigt puréead vitlök så funkar tekniken med att mosa den finhackade vitlöken med sidan av knivbladet och salt som maler sönder bitarna på ett kick skitbra. Det är smidigare än att dra fram och sedan diska vitlökspressen. Det kräver dock en stadig skärbräda och en rejäl kniv.

Ibland är man ju hänvisad till en racklig plastskärbräda och en fruktkniv i någon annans kök.
Citera
2017-09-24, 12:13
Medlem
maxorrs avatar
Vet inte om smaken skulle göra skillnad mellan puré, mosad, pressad vitlök via press vs finhackad?
Ungefär som vilken grönsak som helst eller ägg som blir mixad eller pressad istället för hackad för det gör såklart otroligt stor skillnad på konsistens och smak pga av att det utblandas så mycket till övriga varor i en gryta tex. Jag föredrar att hacka vitlök iaf
Citera
2017-09-24, 12:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Vet inte vad gäller smaken men att göra rent en vitlökspress tar max 5-10 sekunder. Begriper inte hur någon kan tycka det är jobbigare än att stå och skiva eller hacka med kniv.

Pressa vitlöken. Öppna pressen. Stick ner skaftet på en tesked eller liknande i pressen och rör om för att lossa resterna av den pressade klyftan. Spola vatten från utsidan mot hålsidan av pressen och skrapa lätt med nagel eller sked så de sista bitarna som sitter i och utanför hålen lossnar. Klart. Hinner man inte på en gång, lägg i blöt direkt och gör när du hinner.
Men nu har jag såpass knivteknik så detta går snabbt, så det är rätt lika i tid det tar och fixa till vitlöken.
Göra rent kniven tar typ 1 sek på varje sida och spola vatten.
Citera
2017-09-24, 12:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Vet inte om smaken skulle göra skillnad mellan puré, mosad, pressad vitlök via press vs finhackad?
Ungefär som vilken grönsak som helst eller ägg som blir mixad eller pressad istället för hackad för det gör såklart otroligt stor skillnad på konsistens och smak pga av att det utblandas så mycket till övriga varor i en gryta tex. Jag föredrar att hacka vitlök iaf
Läste du testet i den bloggen?
Eftersom oxidation är orsaken till beskheten, så kan jag tänka mig tiden är av vikt.
Har man en metod som tar lång tid, så ökar väl risken för det blir beskt.
Så tolkar jag det i alla fall.
Citera
2017-09-24, 22:14
Medlem
volvo 240s avatar
Tyckerm an får ut mer smak av vitlöken när man pressar den. Och helt oumbärling när man gör vitlökssmör.
Citera
2017-09-24, 23:28
Medlem
Försöker använda färre och färre verktyg. Mindre disk så och därmed mindre efterarbete.
Tar max 30s att fixa till några vitlökar. Det tar längre tid att ta fram vitlökspressen, använda den, diska den och därefter lägga tillbka den på sin plats. Har vitlökspress hemma men har inte mvänt den på flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in