Citat:
Ursprungligen postat av
Arkhamist
Precis.
Jag betvivlar inte att kvinnor kan vara seriösa maktspelare på den världspolitiska arenan. Ett exempel är Madame Ching Shih (1775–1844) som var en seriös kinesisk piratdrottning. Hon ärvde en armada av piratskepp från sin framlidne make och utökade hans domäner, hon var med andra ord ett rejält fruntimmer.
Att däremot tro att fru Shih själv var ute med papegojan och kroksabeln är att demonstrera dumhet. Givetvis sköt fru Shih aldrig själv ett enda skott. Hon var en härförare och som sådan hade hon folk som skötte krigargörat åt henne. Att påstå att en kvinna slåss med svärd, likt man gör i exempelvis den historiskt vansinniga Vikings, är att göra narr av kvinnor. Undantag finns självfallet men det handlar just om undantag. Det är lite som att uppmärksamma skytteligaledaren i goalball och hävda att detta mongo är bättre än Maradona.
Man borde på allvar skämmas...
Det finns dock Medeltida berättelser om sköldmör, d.v.s. kvinnor som verkligen ska ha burit svärd m.m. Frågan är om dessa berättelser är helt fiktiva, eller om det kan ha funnits sådana sköldmör i verkligheten. Det är ju trots allt skrivna många århundraden senare än när de ska ha funnits, samt deras existens i litteraturen kan ju helt enkelt bero på vad som efterfrågades av publiken (ungefär som i den nämnda tv-serien
Vikings, i den mån sådana PK-inslag/försöken att locka kvinnliga tittare verkligen är efterfrågade av den potentiella publiken). För samtiden gällde dock de höviska idealen, där kvinnor knappast skulle delta i strid (eller ens förvilla sig alltför mycket utanför hemmets väggar om de tillhörde det högre ståndet).
Jag kan på rak arm endast komma på en endaste kvinna (i Europa, vill säga, då jag har ett vagt minne om enskilda fall med kvinnor annorstädes, t.ex. japanskor, som har stridit med svärd i försvarskrig) som verkligen hyggligt dokumenterat ska ha gått i regelrätt strid med svärd i handen, nämligen Jeanne D'arc. I vilken mån hon verkligen sedan deltog i handgemäng vet jag inte, men hon var ju inte där för att hon skulle ha varit kompetent att strida (någon kompetent soldat lär hon ju inte ha varit), utan som ett slags religiöst-ideologiskt-alibi för franska kungen (och möjligen som en maskot för trupperna).