• 1
  • 2
2017-09-09, 04:37
Medlem
Nu har ytterligare ett bevis hittats för att vikingatida krigare kunde vara en kvinna:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/for...inna-1.4613605

Den vackra Birkagraven har visat sig innehålla kvarlevorna av en kvinnlig framstående krigare. Framgång och stridbarhet var alltså inte en fråga om kön, utan om personlig lämplighet. Vem kunde tro något sådant? Utmanar sannerligen bilden av en vrålande best av manligt kön som symbol för vikingen.

Nu vore det intressant att få se väldisponerade reaktioner på denna nyhet (ja, nyhet nu, men gammal nedärvd vetskap egentligen) ?
Citera
2017-09-09, 05:18
Medlem
Legenden säger att hon tjatade ihjäl sina fiender.

Nej skämt åsido. Det verkar inte vara så nytt egentligen, både vikings och norsemen har ju med stridande kvinnor och även om det är fiktion så bör de ju fått uppgifterna nånstans ifrån.

Men det kanske är ett uppvaknande för oss att se hur mycket uppväxten påverkar våra egenskaper.
Citera
2017-09-09, 05:48
Medlem
cacas avatar
Kan lika gärna handla om byns bästa hora som männen la i en krigargrav som hyllning till alla gånger hon mjölkat ur dem...
Citera
2017-09-09, 06:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv
Nu har ytterligare ett bevis hittats för att vikingatida krigare kunde vara en kvinna:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/for...inna-1.4613605

Den vackra Birkagraven har visat sig innehålla kvarlevorna av en kvinnlig framstående krigare. Framgång och stridbarhet var alltså inte en fråga om kön, utan om personlig lämplighet. Vem kunde tro något sådant? Utmanar sannerligen bilden av en vrålande best av manligt kön som symbol för vikingen.

Nu vore det intressant att få se väldisponerade reaktioner på denna nyhet (ja, nyhet nu, men gammal nedärvd vetskap egentligen) ?

Hur vågar de förutsätta vad denna varelse identifierade sig som? Kön är bara en konstruktion. Kanske denna människa var en vrålande best av manligt kön, enligt eget tycke?

För att vara lite mer seriös. Det är bra att man finner gravar som det här, vilka får en att fundera. Ett annat klassiskt fall handlar väl om högarna i Gamla Uppsala, där det diskuterats ifall man hittat lämningar av kvinnor, eller män.

Innan jag skulle vilja säga något om människans kön skulle jag vilja veta något om etnicitet. Det hade varit intressant om man kunde finna tydliga skillnader mellan Birka och omkringliggande land.

Hm, men jag skulle säga att gravgodsen inte nödvändigtvis måste peka på vad personen själv har gjort, även om det är det enklaste att tänka sig.

Det hade varit kul med utlåtanden om vad man kan säga om människans kroppsbyggnad och eventuella spår efter strider = skador.
Citera
2017-09-09, 08:26
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det hade varit kul med utlåtanden om vad man kan säga om människans kroppsbyggnad och eventuella spår efter strider = skador.
Ja, det måste väl synas på benen hur mycket muskulatur personen haft?

Frågan är om det varit en riktig kvinna eller snarare något i stil med Caster Semenya, det vill säga en "hen" som tekniskt sett är en kvinna
Citera
2017-09-09, 10:29
Medlem
Det förekommer väl i sagorna att en dotter fått ställa upp som krigare och försvara familjens heder när söner saknas. Frågan är hur vanligt det var i verkligheten. Att "personlig lämplighet" oavsett kön skulle ha varit norm känns väl lagom troligt. Men vem vet, intressant är det i alla fall.
Citera
2017-09-09, 10:36
Medlem
FarangDingDongs avatar
Enligt P1 vetenskap rör det sig troligtvis om en "officer" med icke stridande, strategiska uppgifter. Ledande befattningar hos kvinnor av god social klass finns belägg för sedan tidigare. Ordet "krigare" skall m.a.o. inte tolkas bokstavligt.
Citera
2017-09-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Enligt P1 vetenskap rör det sig troligtvis om en "officer" med icke stridande, strategiska uppgifter. Ledande befattningar hos kvinnor av god social klass finns belägg för sedan tidigare. Ordet "krigare" skall m.a.o. inte tolkas bokstavligt.
Officerssnacket baserar sig enbart på ett brädspel. Vilket är att sluta sig till att om någon snorgärs idag begravs med en gameboy så måste han varit vår tids Alexander den Store.

Det troliga scenariot är att det handlar om en kvinna som var gift med någon storman och därmed fick krigiska hedersbetygelser, eller något liknande. Att hon skulle haft vare sig stridande eller beslutande position i faktisk strid är enbart önsketänkande. Vilket vi vet eftersom vi kan se att kvinnor är värdelösa på den sortens uppgifter idag och alltid varit det så länge vi har någorlunda säkra uppgifter.

Vi vet också att kvinnliga stridande inte kan ha varit annat än ett extremt undantag eller ren fiktion, eftersom vi inte skulle fötts över huvud taget om inte våra anmödrars primära uppgift var att föda barn och ta med om hemmet. Ett folk som skickar ut sina unga kvinnor i krig får nämligen inga soldater alls nästa generation.

Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Legenden säger att hon tjatade ihjäl sina fiender.
Att nordmän fruktade sina kvinnors skarpa tungor finns det betydligt mer belägg för än att nämnda kvinnor var något att ha i strid eller deltog i sånt.

Citat:
Nej skämt åsido. Det verkar inte vara så nytt egentligen, både vikings och norsemen har ju med stridande kvinnor och även om det är fiktion så bör de ju fått uppgifterna nånstans ifrån.
De har fått det från annan fiktion. Antingen akademisk sådan eller filmer.

Citat:
Men det kanske är ett uppvaknande för oss att se hur mycket uppväxten påverkar våra egenskaper.
Vi vet hur mycket uppväxten påverkar våra egenskaper. Inte så pass mycket att det kan göra kvinnor till soldatmaterial.
Citera
2017-09-09, 11:25
Medlem
snarare en dotter till en rik hövding mer sannolikt.

ge en kvinna idag 20 kilo packning, ge henne en ringbrynja, sköld,yxa och spjut och se hur många timmar hon orkar att vandra i det- eller ens minuter.
precis.

de har funnit bäbisar begravda med vapen, jag antar att de var som Bambam (...i Flintstones) och kunde slå jättehårt....
har inget med "ceremoni" att göra, nej nej. på vikingatiden trodde man att vissa vapen hade magiska krafter och beskyddade individen- t om namngav vapena.

"- Det är intressant att vi är mindre villiga att tänka oss att krigare var kvinnor idag än vad vi var år 1910."

ja, det är för idag låtsas vi att det finns inga skillnader på könen, att män och kvinnor är lika starka. kroppsbyggnad och längd gör ingen skillnad......herregud.

T om i Japan, där man beväpnade kvinnor, så gav man dessa "naginatas" istället för en katana, varför? för att naginata kan kompensera styrka och räckvidd som de saknade- detta skedde under samurajtiden.

ps! naginata är som en lång stav med ett lite svärd på toppen. ordet betyder "långt svärd" så påminner om ett spjut, men istället för att enbart penetrera och "sticka" folk, så kan du även "hugga" med den.

ps! glömde tillägga att fyndet var i Birka, staden som var en handelsplats och troligen även förstördes av pirater.......... precis.
Senast redigerad av quezen 2017-09-09 kl. 11:35.
Citera
2017-09-09, 16:13
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Officerssnacket baserar sig enbart på ett brädspel. Vilket är att sluta sig till att om någon snorgärs idag begravs med en gameboy så måste han varit vår tids Alexander den Store.

Är detta bevisen? Helt seriöst?

Det låter mest som ett vattentätt cirkelresonemang: "om hon hade muskler var hon krigare, och om hon inte hade muskler var hon officer". Givetvis utan att ta hänsyn till att militära chefer knappast var aristokratiska sillmjölkar på den tiden (och inte senare heller).
Citera
2017-09-09, 22:34
Medlem
Vi vet från andra källor att människor i vissa fall förefaller ha dödats i samband med begravningar. Jag kan tänka mig att det förekom att vikingar som stupade utomlands begravdes genom ombud i hembygden.

Kvinnan skulle då ha kunnat vara en person som under andra omständigheter skulle ha begravts tillsammans med en man men istället begravdes i hans ställe. Föremålen skulle då inte tillhöra henne utan mannen vars begravning hon fick genomgå.

Men jag skulle inte heller utesluta att det faktiskt rör sig om en kvinnlig krigargrav. Även om det med största säkerhet var enormt ovanligt med kvinnliga krigare så bör det ha funnits ett par här och där. Så visst kan det vara en grav efter en sådan kvinna.

Däremot kopplar jag inte ihop Birka med krigare överlag. Är det någon som vet om det har hittats många krigargravar där?
Citera
2017-09-09, 22:38
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Vi vet från andra källor att människor i vissa fall förefaller ha dödats i samband med begravningar. Jag kan tänka mig att det förekom att vikingar som stupade utomlands begravdes genom ombud i hembygden.

Kvinnan skulle då ha kunnat vara en person som under andra omständigheter skulle ha begravts tillsammans med en man men istället begravdes i hans ställe. Föremålen skulle då inte tillhöra henne utan mannen vars begravning hon fick genomgå.

Men jag skulle inte heller utesluta att det faktiskt rör sig om en kvinnlig krigargrav. Även om det med största säkerhet var enormt ovanligt med kvinnliga krigare så bör det ha funnits ett par här och där. Så visst kan det vara en grav efter en sådan kvinna.

Däremot kopplar jag inte ihop Birka med krigare överlag. Är det någon som vet om det har hittats många krigargravar där?
Just krigare vet jag inte, men enligt "Vetenskapens värld" ska Birka i huvudsak ha varit en nekropol snarare än en handelsplats, så det känns inte omöjligt om du frågar mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in