2018-08-15, 19:39
Medlem
jsa86-xs avatar
Då var det dags att sammanfatta Yakuza.

Filmen börjar riktigt fint med bra musik och fint foto. Tänker fem minuter in att det här är nog en kvalitetsfilm. Men det är en snarkfest av rang, händer absolut ingenting som inte kan räkna ut efter att ha läst på filmens baksida.

Betyg ? = 2/5
Citera
2018-08-15, 19:44
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för Pedro Almodóvar vecka

Har tidigare sett : Tala med henne, Att återvända, The skin i live in, Dålig uppfostran.

Rekommendation = The skin i live in som är en riktigt galen och bizarr film. Jag blev så djupt berörd för att den var så knäpp och annorlunda, deprimerande och sjuk. Lätt en av 2010-talets bästa filmer.

Vald film = Höga klackar som verkar vara ett slags mor/dotter relationsdrama som jag tror att jag kommer passa mig i smaken.
Citera
2018-08-15, 22:15
Medlem
Julieta

Det här på många sätt en välbekant Almodovar film. Mycket fokus kring förlust, sorg, kärlek, sex och kanske skillnaden mellan kärlek och sex. Nästan alla Almodovars är enligt mig väldigt banala, ytliga, och ointressanta. Men, väldigt, väldigt snygga. Han har vanligtvis en otrolig känsla för färger och bildkompositioner och det är därför jag fortsätter intressera mig för honom (detta är sjätte filmen som jag ser). Tyvärr lyser även denna kvalitet med sin frånvaro i denna film. Karaktärerna är lika tråkiga som vanligt, och något ögongodis bjuds vi inte heller på.

4 / 10 blir mitt betyg. Antagligen hans sämsta film.

Det ska sägas att Skin I live in, som jsa rekommenderar, står ut en del från hans övriga filmografi och är mer intressant. För mig personligen går den inte hem då jag tycker att den fokuserar för mycket på chock, och tappar lite i slutet, men helt klart en av hans intressantare.
Citera
2018-08-16, 08:03
Medlem
KingStanniss avatar
Film 50: Vecka 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar

Vald Film: Talk to Her
Betyg: 3,5/5
Kommentar: På många sätt en fascinerande historia om två män som blir vänner genom att två olika kvinnor de bryr sig om ligger i koma, filmen behandlar ett flertal ämnen som är intressanta angående relationer osv. Stundtals rätt berörande men ibland så blev det något för mycket kring det hela för min smak. Ska försöka se några fler av Almodóvar när tillfället ges.
Citera
2018-08-16, 22:07
Medlem
jsa86-xs avatar
Veckans film = Höga klackar

Sammanfattning = En dotter/mor - relations film. Det refereras till Höstsonaten i filmen och visst ser man likheter i tema och handling utan att den kopierar Ingmar Bergmans gamla klassiker. Dottern har gift sig hennes mammas tidigare älskare. Dottern känner att hon alltid varit i skymundan och att hon äntligen vunnet över sin mor i något avseende. Filmen är väldigt fin med mycket starka och klara färger. Riktigt bra var den också trots det vanliga spanska "drama-deluxe-gestikulings-skådespeleriet" men det får man bara gilla istället

Betyg ? = 4/5
Citera
2018-08-17, 11:27
Medlem
KingStanniss avatar
Ska iväg en vecka inatt så blir en tidig rekommendation från mig nu angående nästa vecka.

Film 51: Vecka 34. "Old Master" - Charlie Chaplin

Tidigare sedda: 9 Styck. The Kid, A Woman of Paris, The Gold Rush, The Circus, City Lights, Modern Times, The Great Dictator, Monsieur Verdoux & Limelight.
Rekommenderade filmer: Mina två favoriter av Chaplin är The Great Dictator och City Lights, gillade även Monsieur Verdoux skarpt.
Vald Film: A King in New York
Citera
2018-08-17, 22:15
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags att presentera nästa veckas projekt. Charlie Chaplin-vecka

Sedda filmer = Diktatorn, Rampljus, Moderna tider, Monsieur Verdoux, Cirkus, Chaplins pojke, Stadens ljus, Guldfeber + massa tidiga kortfilmer.

Rekomenderade filmer = 1. Cirkus som är min favoritkomedi. 2. The dictator som är en parodi på Hitler mitt under andra världskriget, snacka om vågat.

Vald film = En kung i New York https://www.imdb.com/title/tt0050598/?ref_=nm_flmg_act_2
Senast redigerad av jsa86-x 2018-08-17 kl. 22:18.
Citera
2018-08-19, 12:04
Medlem
Tjena boys!

Inga tidigare sedda Charlie Chaplin. Vald film är Diktatorn.
Citera
2018-08-23, 22:18
Medlem
jsa86-xs avatar
Vald film = A king in new york.

Sammanfattning = Kung Shahdov flyr en revolution i sitt hemland och kommer till New York i stort sett utan pengar. Anklagad för att bli kommunist och blahiblaha. Ingen komedi att rekommendera då den var skitttråkig. Betyg ? = 2/5
Citera
2018-08-26, 20:10
Medlem
Orkade inte se Diktatorn, min DVD subade inte tyskan, djävla as.

För musikalveckan rekommenderar jag Dancer in the Dark, Umbrellas of Cherbourg samt Singin' in the Rain.

Jag tänker se Young Girls of Rochenfort av Jacques Demy (Om dom subbar franskan )
Citera
2018-08-27, 10:08
Medlem
KingStanniss avatar
Film 51: Vecka 34. "Old Master" - Charlie Chaplin

Vald Film: A King in New York
Betyg: 2,5/5
Kommentar jsa86-x sa det rätt bra, den film av Chaplin jag gillat minst hittills. Chaplin tar i sina politiska åsikter på tok för mycket och misslyckas med det som han gjort så bra i tidigare filmer.
Citera
2018-08-27, 10:21
Medlem
KingStanniss avatar
Film 52: Vecka 35. Genre - Musical

Tidigare sedda: Inte allt för mycket.
Rekommenderade filmer: Singin’ in the Rain, Cabaret, Chicago.
Vald Film: The Sound of Music.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in