2017-09-09, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
À bout de souffle är regisserad av Jean-Luc Godard, inte Truffaut.

Att du inte kan författa ett enda inlägg utan att faktakolla och försöka åstadkomma någonting av kvalitet är fan helt otroligt. Kul för övrigt att du anser dig vara kompetent nog för att avfärda de två viktigaste hörnstenarna i franska nya vågen (och därmed hela filmhistorien), med motivationen att de var långtråkiga och sega.

Truffaut skrev båda (enligt imdb) därför räknar jag att han hade med ett finger i båda. Alla har vi olika filmsmak. Gillade helt enkelt inte dem
Citera
2017-09-09, 14:41
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Truffaut skrev båda (enligt imdb) därför räknar jag att han hade med ett finger i båda. Alla har vi olika filmsmak. Gillade helt enkelt inte dem
Det är "Director" du ska kolla på. Det vet du. Skärp dig.
Citera
2017-09-09, 14:44
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

Visst, han skrev originalstoryn som filmen är baserad på. Men det gör det inte till hans film. Ingen i hela världen skulle säga att À bout de souffle är en Truffaut-film.
Citera
2017-09-09, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det är "Director" du ska kolla på. Det vet du. Skärp dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Visst, han skrev originalstoryn som filmen är baserad på. Men det gör det inte till hans film. Ingen i hela världen skulle säga att À bout de souffle är en Truffaut-film.

Så redigerat nu kan ni ta en whisky och lugna ner er
Citera
2017-09-10, 14:03
Medlem
KingStanniss avatar
Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut

Tidigare sedda filmer av regissören: Har inte sett något alls här tidigare så har ingen aning om vad jag ska förvänta mig riktigt.
Rekommenderade filmer: -
Filmen jag valt: La nuit américaine aka Day for Night generellt brukar jag gilla filmer som handlar om film så jag ser fram emot att se vad denna kan erbjuda.
Citera
2017-09-10, 19:10
Medlem
Samizdats avatar
Film 1: Vecka 36. American New Wave - Martin Scorsese

Gangs of New York (2002)

DDL som alltid mästerlig, om än inte lika bra som i TWBB. Storslaget om en tid i stadens historia som inte var särskilt fridfull; i grund och botten en hämndhistoria, som tyvärr är alldeles för utdragen för sitt eget bästa. Det som står ut för mig är att man har misslyckats totalt med att få till atmosfären. Allting ser ut som kulisser och det är av förklarliga skäl inte särskilt positivt i ett historiskt drama. Kostymerna fungerar inte riktigt heller, allting skriker "film" eller hur man nu ska förklara det. DDL är dock så löjligt bra att den ändå får en femma.

5/10
Citera
2017-09-10, 21:38
Medlem
Fantastiskt initiativ denna tråd, jag ska delta så mycket som jag kan.

Jag har tidigare sett 15 stycken filmer av Truffaut, jag orkar inte lista alla men mina klara favoriter är “Dag som natt” och “Fickpengar”. Även “De 400 slagen”, “Skjut pianisten” och “Jules and Jim” är klart sevärda. Jag har valt att se Fahrenheit 451, jag tror inte att den kommer vara så vass men har inget mer spännande osett av honom så får bli den.
Citera
2017-09-11, 00:08
Medlem
BlackMetals avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: Les Quatre Cents Coups (1959), Tirez sur le pianiste (1961) Jules et Jim (1962), Fahrenheit 451 (1966), La Nuit Américaine (1973)
Rekommenderade filmer: Les Quatre Cents Coups (1959) har varit den enda av hans filmer som verkligen har golvat mig hittills. Fantastiskt bra och filmhistoriskt viktig.
Filmen jag valt: Väljer Le Dernier Métro (1980) eftersom det är den mest populära filmen från senare delen i hans karriär som är helt outforskad för mig.
Citera
2017-09-11, 09:05
Medlem
KingStanniss avatar
Sammanfattning Film 1: Vecka 36. American New Wave - Martin Scorsese

KingStannis: The Age of Innocence 3,5/5
jsa86-x The Color of Money 2,5/5
Captinhero The King of Comedy 3,5/5
BlackMetal After Hours 2,5/5
chessjamt Kundun 3,5/5
Samizdat Gangs of New York 2,5/5

Ingen som hittade något guldkorn direkt, men det kan tilläggas att ingen heller såg någon av de filmer som hör till hans allra bästa verk. Vi ser med spänning fram emot vad Truffaut kan erbjuda nu!

Ni som vill hoppa på nu under tiden är mer än välkomna att göra så, ju fler desto roligare
Citera
2017-09-11, 18:15
Medlem
chessjamts avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: 2, De 400 slagen / Les Quatre Cents Coups (1959) och Den lena huden / La peau douce (1964).

Rekommenderade filmer: Har endast sett två filmer av fransosen och då går jag mot strömmen och säger faktiskt att Den lena huden grep tag i mig mer än De 400 slagen. Svårt att förklara varför, kanske att jag sympatiserade mer med den otrogna litteraturprofessorn än med den unga pojken som stjäl och ljuger. Låter kanske bisarrt men kan inte riktigt komma på någon annan anledning än att jag helt enkelt gillade den ena mer än den andra.

Filmen jag valt: Nu gör jag en fuling då jag sparar alla Truffauts filmer till ett framtida filmprojekt och väljer att se på en dokumentär om honom istället för en av hans spelfilmer. Hoppas att det går bra annars får jag passa den här veckan. Dokumentären jag har valt är François Truffaut: The Man Who Loved Cinema (1996).
Citera
2017-09-11, 19:39
Medlem
jsa86-xs avatar
Film vecka 37, Francois Truffaut

Tidigare sedda av regisörren = 5 stycken. De 400 slagen, Skjut på pianisten, Bruden bar svart, Berättelsen om Adele H, Äntligen söndag.

Rekomenderade filmer = De 400 slagen, bruden bar svart och äntligen söndag.

Filmen jag valt = Vilden, L´enfant sauvage (1970)

Omdöme = Året var 1798 och det är en berättelse som är baserad på en sann historia. I en skog i Frankrike hittas en liten pojke i 10-12årsåldern som är som en grottmänniska. Han kan inte tala och han rör sig framåt likt en gorilla. Pojken tas till fånga av en doktor som försöker lära honom att bli en "normal" människa. Filmen är svartvit och det gör att den gamla känslan infinner sig, det känns som sent 1700 tal. Dock är filmen ganska enformig och bara hyfsat underhållande, men den berör ändå en del och med tanke på att det har hänt på riktigt gör att filmen lyfter ett litet snäpp.
Betyg? = 3,5/5
Citera
2017-09-12, 14:59
Avslutad
Vecka 2 François Truffaut

Filmen jag valt La mariée était en noir: Sammanfattning

Blev faktiskt positivt överraskad av denna film. Som handlar om en kvinna som tillsynes mördar random män efter ett stoppat självmordsförsök. Men det riktiga motivet är hämnd. Hon förför och lockar till sig männen hon svurit hämnd på för att sen ta död på dem en efter en. En kvinna som förlorat allt utan tvekan eller ånger gör allt för att få sin hämnd igenom. Vackert och kyligt gjord med en kall rollpresentation.

Gjorde mig sugen på fler filmer av Truffaut.

4/5

Projektet

36. American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 7/10
37. Foreign Director - François Truffaut - La mariée était en noir 8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här