2018-03-27, 11:04
Medlem
jsa86-xs avatar
Veckans film = Saraband (2003)

Uppföljaren till Scener ur ett äktenskap, fast 30 år senare. Marianne besöker Johan och hans hem efter alla dessa år. Läget är komplicerat och hon hamnar mitt i en konflikt mellan Johans son och sondotter. Ett relationsdrama som är ganska tungt. Den påminner en del om Höstsonaten, fast höstsonaten är bättre. Betyg ? = 3/5
Citera
2018-03-29, 20:43
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 13. Ingmar Bergman

Rekomenderade filmer: 1:Smultronstället 2:Nattvardsgästerna, Persona 3:Skammen

Filmen jag valt: Det sjunde inseglet
Citera
2018-03-29, 23:55
Medlem
KingStanniss avatar
Film 30: Vecka 13. Foreign Director - Ingmar Bergman

Vald Film: Nattvardsgästerna
Betyg: 2,5/5
Kommentar: En fruktansvärt blek och dyster film som ifrågasätter guds existens. Skådespeleriet och fotot går inte att klaga på. Sågar inte filmen som helhet utan konstaterar mer att detta inte var en film riktigt för mig. Ska försöka se fler filmer av Bergman, även om jag nog kommer undvika dem med liknande tema som denna.
Citera
2018-03-29, 23:59
Medlem
PsychoChillers avatar
Hur blev Ingmar Bergman en Foreign Director? Nog för att det är kul att snacka engelska och vara lite internäsjonal men att kalla Bergman för foreigner är ju direkt felaktigt.
Citera
2018-04-01, 16:50
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 13. Foreign Director - Ingmar Bergman

Vald Film: Det sjunde inseglet.
Betyg: 3.5/5
Kommentar: En mix av drama, Fantasy och svart komedi. Varvar lysande scener med några dåliga och blir teaterliknande agerande ibland.
Citera
2018-04-01, 20:55
Medlem
14. "Old Master" - Elia Kazan

Inga tidigare sedda och vald film är givetivs; On the Waterfront

Det här ska bli skoj!
Citera
2018-04-01, 23:43
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 14. "Old Master" - Elia Kazan

Sedda filmer: A Streetcar Named Desire, On the Waterfront

Rekommenderade filmer: On the Waterfront

Avråder från: A Streetcar Named Desire

Filmen jag valt: East of Eden
Senast redigerad av mrboom 2018-04-01 kl. 23:47.
Citera
2018-04-02, 06:10
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för veckans projektrulle med Regissör Elia Kazan

Tidigare sedda = On the waterfront, A streetcar named desire, East of Eden och Gentleman´s agreement.

Rekomenderade filmer = Marlon Brando - filmerna On the waterfront och A streetcar named desire.

Vald film = Viva Zapata. Biografi och Marlon Brando, kan bli bra.
Citera
2018-04-02, 15:06
Medlem
BlackMetals avatar
Film 30: Vecka 13. Foreign Director - Ingmar Bergman

Filmen jag valt: Lektion i Kärlek (1954)
Betyg: 2.5/5
Kommentar: Lite olyckligt men jag upptäckte att jag redan har sett filmen tidigare när jag trodde att jag inte hade det. Hade gett den 3/5 då men sänker den något till en 2.5/5 nu. Fann att humorn inte gick hem lika bra den här gången och att den har åldrats lite sämre än till exempel Sommarnattens Leende (1955).
Citera
2018-04-02, 15:14
Medlem
BlackMetals avatar
Film 31: Vecka 14. "Old Master" - Elia Kazan

Sedda filmer: 2st - A Streetcar Named Desire (1951), On the Waterfront (1954)
Rekommenderade filmer: Har inget emot A Streetcar Named Desire (1951) men On the Waterfront (1954) är mycket bättre.
Vald Film: East of Eden (1955) är en film som ligger i "borde redan ha sett"-kategorin så den blir det.
Citera
2018-04-02, 15:22
Medlem
KingStanniss avatar

Tidigare sedda: 6 Styck. Gentlemen's Agreement, A Streetcar Named Desire, On the Waterfront, East of Eden, Splendor in the Grass & The Last Tycoon
Rekommenderade filmer: On the Waterfront är en fantastisk film så har du inte sett den så rekommenderas den starkt, annars är Kazan's adaptation av Steinbeck's East of Eden klart sevärd, inte minst för James Dean.
Undvik: The Last Tycoon, låt inte rollistan lura dig, denna film var ett riktigt fiasko.
Vald Film: Wild River, en av få filmer som Montgomery Clift gjorde efter sin fruktansvärda bilolycka, då han alltid brukar vara mycket bra i sina roller så ser jag fram emot att se denna. Kazan var för övrigt den enda regissören som hann jobba med de tre storstjärnorna som på något sett blev synonyma för den nya vågens method-acting på 50-talet, dvs Brando, Clift och Dean.
Citera
2018-04-03, 20:59
Medlem
KingStanniss avatar

Vald Film: Wild River
Betyg: 3/5
Kommentar: En någorlunda ung byråkrat spelad av Montgomery Clift blir utsänd av sin byrå till en liten stad i Tennessee i den amerikanska södern. Hans uppdrag är att få en gammal dam spelad av Jo Van Fleet att sälja sin mark till den amerikanska staten då de behöver den marken för kunna bygga en damm för att förhindra översvämningarna som varit ett konstant problem i området. Clift's karaktär misslyckas som hans företrädare med att övertyga henne att sälja då hon bott där större delen av sitt liv och trivs bra. Han stöter dock på en ung änka spelad av Lee Remick som är barnbarn till Van Fleet, med hennes hjälp försöker han få tanten att sälja. Andra teman i filmen är rasism i den amerikanska södern och hur folk blir behandlade av staten osv. Kazan har i mitt tycke gjort bättre filmer, men den är fortfarande sevärd framförallt för det fina färgfotot och Montgomery Clift är alltid bra, även om det tar emot att se hans förändringar i ansiktet efter hans svåra bilolycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in