2018-04-14, 21:26
Medlem
Vecka 15. Genre - Horror

The Beyond, betyg 5 / 5

Jag såg om The Beyond av Fulci. För dom oiniterade bör nämna att Fulci tillsammans med Argento är kungarna av Italiensk skräck, medan Argento är mer känd för Giallos (och Suspiria) är Fulci mest känd för filmer som involverar mycket våld och praktiska effekter även om han gjort några blytunga Giallos också.

The Beyond handlar om en kvinna som ärver ett hotel som är byggt på en av helvetets sju portar. Givetvis är det snart zombies galore och alla dör. Det finns inte så mycket att säga om denna egentligen, den är bitvis rätt seg men dom praktiska effekterna är sjukt välgjorda och fortfarande obehagliga. Dom som är intresserade av att se spindlar käka upp någons tunga eller se ögon bli spetsade känner redan till Fulci, restrerande behöver inte bemöda sig.

Gillar man italienskt skräp, oavsett om det är Zombies eller Giallos tillhör Fulci en av höjdpunkterna. Som oinvigd är det säkert svårt att ta till sig detta men har man sett mycket inser man att ingen är lika äcklig som Fulci och därför är den värd högsta betyg.
Citera
2018-04-14, 21:27
Medlem
Vecka 16. American New Wawe - Hal Ashby

Jag har endast sett Harold & Maude tidigare, verkligen inget mästerverk då den är riktigt pseudodjup men den är dock sjukt rolig så kan ändå rekommenderas.

Vald film är Being There.
Citera
2018-04-15, 12:40
Medlem
KingStanniss avatar
Film 31: Vecka 16. American New Wave - Hal Ashby

Tidigare sedda: 4 Styck. The Last Detail, Shampoo, Coming Home & Being There.
Rekommenderade filmer: Being There, en av de absolut bästa komedierna som gjorts enligt mig, Peter Sellers, Shirley MacLaine och Melvyn Douglas är alla mästerliga i denna film.
Vald Film: Harold and Maude är den film som intresserar mig mest av de filmer ifrån Ashby som jag inte har sett.
Citera
2018-04-15, 12:43
Medlem
serotonins avatar
Vecka 16. American New Wawe - Hal Ashby

Sedda filmer: exakt noll stycken.

Vald film: Jag slår gärna på biopics och väljer denna vecka Bound For Glory (1976), som handlar om folksångaren Woody Guthrie. Ser fram emot filmen!
Citera
2018-04-15, 21:59
Medlem
BlackMetals avatar
Film 32: Vecka 15. Genre - Horror

Vald Film: Arrebato (1979)
Betyg: 3.5/5
Kommentar: Långt ifrån en renodlad skräckfilm men den har en del skräckelement i sin psykologiskt tryckande stämning som påverkade mig ganska starkt. Hade den känts lite mer fokuserad hade den nått upp till fyran för det är en väldigt bra och jobbig film att se på. Sett vissa som kritiserar att den ibland jämförs med Videodrome och även om jag förstår det så är det den närmsta filmen jag kan tänka mig tillsammans med Peeping Tom. Gillar man dessa kommer man även att tycka om Arrebato. Intressant i sin diskussion av filmmediet och publikens tolkning av film samtidigt som den är helt ohämmad i sin vision.
Citera
2018-04-15, 22:06
Medlem
BlackMetals avatar
Film 33: Vecka 16. American New Wave - Hal Ashby

Tidigare sedda: Blott 2 st - Harold and Maude (1971), The Last Detail (1973)
Rekommenderade filmer: Tycker båda filmer jag har sett av honom har varit väldigt bra men får nog ge The Last Detail (1973) en liten fördel. Nicholson är för bra.
Vald Film: Being There (1979). Den fanns smidigt nog på Netflix utöver att vara rekommenderad av KingStannis.
Senast redigerad av BlackMetal 2018-04-15 kl. 22:14.
Citera
2018-04-16, 20:59
Medlem
serotonins avatar
Hal Ashby-veckan

Sedd film: Bound for Glory (1976)

En film som avhandlar en period i folksångaren Woody Guthries (David Carradine) liv - 1936 till 1940 tror jag det är. Tar avstamp i en sömnig stad i Texas där Guthrie hankar sig fram som bl a skyltmålare för att försöka försörja sin familj. Det är depression i USA och lyckans land stavas för många California, där det ska finnas jobb åt alla. Åtminstone är det drömmen innan man kommer dit. Detta har skildrats ett antal gånger av amerikanarna, bl a i Steinbecks Grapes of Wrath.

Woody hakar på; han lämnar sin familj, liftar och tjuvåker tåg och till sist befinner han sig också i Kalifornien. Det visar sig att arbetsvillkoren är bra mycket tuffare än väntat och det är här Guthries politiska och rebelliska sida vaknar till liv. Trots stigande berömmelse avskärmar han sig, till mångas förtret, aldrig från arbetarna.

Det är en typ av film vi sett många gånger förr, bara namnen som ändras. Amerikanarna är bra i den här grenen. Massa sköna gamla folklåtar, utmärkt framförda av Carradine själv. En ganska långsam (mmm, ljuva 70-tal) film, men värd sina 147 minuter för den som är intresserad av ämnet.

3.5/5

http://www.imdb.com/title/tt0074235/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-04-17, 15:44
Medlem
KingStanniss avatar

Vald Film: Harold and Maude
Betyg: 3,5/5
Kommentar: En någorlunda unik filmupplevelse där det görs parodi på självmord och död överlag, vilket gissningsvis inte hade gått hem på samma sätt i dagens samhälle. Harold är en ung man som bor med sin rika mor, han är besatt av självmord samt begravningar, en dag på en begravning träffar han en äldre dam med namnet Maude. De blir snabbt goda vänner och spenderar mycket tid med varandra. De för mig bästa scenerna i filmen dock som verkligen är hysteriskt roliga är scenerna där Harold's mamma försöker hitta dejts åt sin son och sedan hur dessa dejter går till, jag tycker aldrig det är lika kul mellan de två huvudpersonerna. Dock ska Ruth Gordon ha en eloge, hon är fantastisk som Maude. Överlag en klart sevärd film som för mig var något ojämn men hade som nämnt tidigare ett för mig unikt tema så det var en intressant titt.
Citera
2018-04-17, 21:24
Medlem
BlackMetals avatar

Vald Film: Being There (1979)
Kommentar: Hal Ashby har skapat en ganska underbar dramakomedi som handlar om en trädgårdsmästare som har varit isolerad från världen under hela sitt liv och känner endast till den genom det han sett på TV. Den är i första hand en satir som pratar om samhällets strävan efter messiasfigurer, om politikens tomma plattityder, blind tilltro till auktoriteter bland mer politisk och samhällelig kritik. Den har några onödiga spår som har med relationer att göra som drar ner filmen lite för mig men i övrigt tycker jag den är riktigt bra och Peter Sellers gör en fantastisk rolltolkning. Själva slutbilden ger filmen mer mening och tolkningsmöjligheter till allt vilket blir ett effektfullt sätt att avsluta en film som denna.
Citera
2018-04-17, 22:50
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Vald Film: Being There (1979)
Kommentar: Hal Ashby har skapat en ganska underbar dramakomedi som handlar om en trädgårdsmästare som har varit isolerad från världen under hela sitt liv och känner endast till den genom det han sett på TV. Den är i första hand en satir som pratar om samhällets strävan efter messiasfigurer, om politikens tomma plattityder, blind tilltro till auktoriteter bland mer politisk och samhällelig kritik. Den har några onödiga spår som har med relationer att göra som drar ner filmen lite för mig men i övrigt tycker jag den är riktigt bra och Peter Sellers gör en fantastisk rolltolkning. Själva slutbilden ger filmen mer mening och tolkningsmöjligheter till allt vilket blir ett effektfullt sätt att avsluta en film som denna.

Citera
2018-04-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis

Samma, jag fick spola igenom den scenen. Det händer max en gång om året att jag måste spola i filmer men det där var för lökigt alltså.
Citera
2018-04-18, 11:49
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis

Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Samma, jag fick spola igenom den scenen. Det händer max en gång om året att jag måste spola i filmer men det där var för lökigt alltså.
Ja, det är filmens sämsta scen och den som sticker ut mest. Kanske hade jag tyckt om kärleksrelationen bättre om den hade hanterats på ett annat sätt och inte kulminerade i just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in