Citat:
Ursprungligen postat av
HappyNewLives
Har förklarat min poäng: mätningar kan aldrig vara slutgiltiga bevis eftersom de alltid bygger på modeller som själva inte kan bevisa sin egen fullständighet. Det är precis den typ av begränsning Gödel pekar på: inget system kan med egna medel garantera sin egen slutgiltighet. Där lämnar jag det.
Nej, du har frågat en maskin och skrivit ned dess svar tidigare. En maskin som faktiskt visat sig inte vara så sanningsenlig i många fall och som till och med svamlar ibland när den inte klarar att svara.
Frågan är om du har läst på, förstått och själv kan komma med motargument, mot det jag säger och motivera dem?
Om man tar en mätning av en stång som är 1,8m lång, inom toleranserna med kalibrerade mätinstrument och mätningen är korrekt utförd. Så är förstås stången 1,8m lång, inom toleranserna. Man har bevisat det. Otvivelaktigt. Om du menar att man inte har bevisat det, får du väl motiverar det? Att bara säga Gödel är ingen motivering. För tänk om Gödel hade fel, eller att det är du som inte förstår vad han sa egentligen.
Jag menar att det handlar om två system, inte ett, Vi betraktar mätningen inifrån vårt inre system, medvetandet och betraktar något i ett yttre system, verkligheten. Så vi betraktar det från ett system, till ett annat. Vilket inte går mot Gödels sats. Förstår du, eller har du tänkt fråga en maskin?