Citat:
Nja, det ligger ju i själva definitionen av begreppet hypotes att det är något som inte har bevisats.
Citat:
Så kan man säga, men det är inte en hypotes på samma sätt, och inte lika meningsfullt. Tron på gud följer inte heller som en trolig eller sannolik konsekvens av en logisk slutledning (snarare förklaras gud bättre som en kognitiv bieffekt av vårt mönsterseende.) Tvärtom har bildat och intelligent folk ägnat två tusen år att försöka formulera en logisk anledning att tro på gud, men utan att lyckas.I motsats till detta har kunskap om medvetandets själva kärna meningsfulla, etiska, implikationer för vårt sätt att förhålla oss till oss själva och världen.
Citat:
Ja, panpsykismen fortsätter som sagt följa ledtrådarna längre än materialismen gör. Själv kan jag bara följa med till det biologiskas minsta nivå. Kanske är jag för dum eller obildad, men jag kan inte följa med ner till nästa nivå, till atomerna, helt enkelt för jag själv inte förstår hur det skulle hänga ihop. Så, nej, jag tror inte på panpsykismen i dess helhet, men jag tror att det i dess idéer finns vissa saker som är rätt, helt eller delvis. På det hela taget är jag sympatisk till ansatsen.
Det är metafysik och man tror på den för att den tilltalar en känslomässigt. På samma sätt som man tror på annat som tilltalar en. Det är det som gör den till en religion, en tro. Man säger det själv.
Citat: "Kort och gott kan man säga att det är människans äldsta trosystem/verklighetsteori och kan hittas överallt ifrån de animistiska ursprungsbefolkningarna till oxfords professorer."
Hur många av Oxfords professorer i naturvetenskap som tror på det, säger man inte. Tror de är lätt räknade.
Tror du verkligen på det här?
Citat: "Men i essensen "finns det en förnimmelse utav att vara en sten i stenen" om än ofantligt primitivt mot hur än människa upplever sig."
Då är du religiös.
Citat: "Kort och gott kan man säga att det är människans äldsta trosystem/verklighetsteori och kan hittas överallt ifrån de animistiska ursprungsbefolkningarna till oxfords professorer."
Hur många av Oxfords professorer i naturvetenskap som tror på det, säger man inte. Tror de är lätt räknade.
Tror du verkligen på det här?
Citat: "Men i essensen "finns det en förnimmelse utav att vara en sten i stenen" om än ofantligt primitivt mot hur än människa upplever sig."
Då är du religiös.