• 1
  • 2
2017-08-29, 12:49
Bannlyst
Panpsykismen, hur många har hört om detta konceptet inom filosofin?
Kort och gott kan man säga att det är människans äldsta trosystem/verklighetsteori och kan hittas överallt ifrån de animistiska ursprungsbefolkningarna till oxfords professorer.
Panpsykismen har gjort en seriös comeback inom filosofin senaste årtiondet och till och med vissa vetenskapliga tungviktare säger sig luta åt panpsykismen i deras världstro.
Det är alltså ingen religion utan snarare ett synsätt, ett sätt att se och förstå hur universum fungerar.

Panpsykismen kan anses vara flummig först, men när man spenderar tid på att tänka och undersöka konceptet, studerar dess historia och vad olika tänkare bidragit med inom historien angående panpsykismen så kan man mycket väl säga att den är logisk och värdig att vara en av de ledande formerna av hur vi som människor försöker förstå vår verklighet runtomkring oss.

Det finns olika versioner av panpsykismen, vissa lite mer flummiga och andra mer vetenskaplig stadgade, men dom har alla gemensamt att man på sätt och vis föreställer sig Universum som mer "mentalt", medvetande genomsyrar allting på alla skalor, men i hierkier och grader.
Atomer t.ex har således "kärnor" av potential för medvetande, och i människor som består av atomer har medvetandet nåt en högre grad, jämfört med en sten. Men i essensen "finns det en förnimmelse utav att vara en sten i stenen" om än ofantligt primitivt mot hur än människa upplever sig.
Här har ni en introduktion på youtube av filosofen Peter Sjöstedt om panpsykism:
https://youtu.be/YqoAW6tlLbk

Som ni ser har många betydelsefulla tänkare genom tiden haft liknande övertygelser.
Matematikern/filosofen Alfred North Whitehead's "process philosophy" är kanske ett av de bästa försöken att försöka beskriva hur det fungerar:
https://youtu.be/yIj2-lSnQ5M

Här har ni fler länkar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Panpsychism
https://plato.stanford.edu/entries/panpsychism/
http://rationalwiki.org/wiki/Panpsychism

Integrated information theory är ett modernt vetenskaplig försök till att göra panpsykismen till en rationell och etablerarad teori:
http://www.scholarpedia.org/article/...rmation_theory
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2017-08-29 kl. 12:58.
Citera
2017-08-29, 16:01
Medlem
Gantz92s avatar
Tycker det är en intressant teori. Jag tror dock det är ganska likt simuleringsteorin i det att det kan låta en någorlunda intelligent person tro på ett liv efter detta. Dvs önsketänkande är en del av drivkraften bakom iden. Jag blev själv intresserad av teorin efter att jag tagit svamp. Det lät mer sannolikt efter den upplevelsen. Idag när jag inte tagit psykedeliska droger på ett tag så tror jag som sagt att det har mycket att göra med en förnekelse av döden.
Citera
2017-08-29, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gantz92
Tycker det är en intressant teori. Jag tror dock det är ganska likt simuleringsteorin i det att det kan låta en någorlunda intelligent person tro på ett liv efter detta. Dvs önsketänkande är en del av drivkraften bakom iden. Jag blev själv intresserad av teorin efter att jag tagit svamp. Det lät mer sannolikt efter den upplevelsen. Idag när jag inte tagit psykedeliska droger på ett tag så tror jag som sagt att det har mycket att göra med en förnekelse av döden.

Är man någorlunda skeptiskt och självkritisk lagd tycker jag att man gör helt rätt i att använda sinnesvidgande substanser för att förstå verkligheten bättre. Att försöka förstå verkligheten genom "vardagsmedvetandet" alltså t.ex beta hjärnvågsmönster stadiet som vi oftast befinner oss i är som att endast titta in igenom ett nyckelhål till ett stort rum man vill se in i. Så ofta tror jag att vi tyvärr är präglade av dels vårt evolutionära arv av uppfattning samt kulturella operativsystem så tror aldrig vi riktigt kan "hänga med" verkligheten i hur den fungerar på en större skala, det krävs en djup förmåga till att studera alla olika former av förnimmelser i vår sinnesvärld för att skapa sig en större förståelse.

Är relativt lätt att förkasta det som önsketänkande och så vidare men detta är inte fån som byggt på teorin precis utan antagligen sökare som inte önskar att övertyga någon annan utan vill ha sanning för sanningens skull.
Panpsykismen är ju till och med kompitabel med fysik och så vidare om man ser till hur vi t.ex uppståt ur och alltid är "i" universum. Ett liv efter döden hävdar det knappast utan snarare att man är en del utav något mycket större, ja som Whitehead beskriver i sin philosophy of organism. (Rekommenderas starkt att läsa mycket av honom, relativt undercover okänd filosof utanför kretsarna)
I stort påstår ju panpsychism att någon form av medvetande alltid har funnits sedan "begynnelsen" för det vore ännu mer otroligt om medvetande bara "uppståt" av fysikaliska och kemiska processer. Så fröerna av medvetande finns enkapsulerade i precis allting men skiljer sig åt i grad och uttryck.

Edit: Intervju med Galen Strawson om panpsykism:
https://youtu.be/ZCo9fJ9EP_k
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2017-08-29 kl. 17:02.
Citera
2017-09-08, 18:08
Medlem
Håller med, panpsykism talar inte och påstår inte att det finns något liv efter detta. Däremot kan man tänka sig hela universum som en levande organism (som kanske har skapat oss).

Får jag föreslå att ni går till Youtube och söker på Andrei Linde. Han är kvantfysiker och professor vid Stanford. Han hävdar att universum hade inte kunnat uppstå enligt inflations teorin om det inte hade funnits ett medvetande. Skrämmande tanke!
Citera
2017-09-08, 19:29
Medlem
SituationReports avatar
Jag studerar gärna Panpsykism eftersom det är logiskt med tanke på att neurala nät genomsyras av elekricitet och skapar minnen och medvetande genom sin struktur och funktion.

Det finns inget som säger att andra liknande strukturer inte finns, eller kan bildas, i det vi kallar "död" materia. Om än i väldigt enkel form och kanske även endast som ögonblicksbilder då de är plastiska nog att formas.

Andra fenomen är exempelvis att baktierer, virus och andra mikroskopiska levande väsen är mycket plastiska, är dessutom fundamentalt men primitivt medvetna om sin omgivning och genomsyrar även mycket tät sten, i princip överallt de kan komma åt och leva. Dessa kolonier kan mycket väl forma strukturer tillsammans som liknar neurala nät.

Svampar, som växer överallt i jorden, väggar och även i våra hushållsapparater ibland, har även de förmågor till neural koppling, vilket gör att dessa också kan vara medvetna på ett primitivt, eller avancerat sätt.

Strukturer i statiskt laddade dammpartiklar kan få avbildningar av andra neurala nät och simulera dessa, tillfälligt eller konstant. Vilket vi då skulle kunna använda för att förklara fenomen vi annars tror är utanför det normala. Dessa kanske inte är fullständigt medvetna, men ärver en liten rest av medvetandet som kopierats under laddning.

Magnetfält, i sig, är påverkande av sin omgivning. I komplexa magnetfält kan vi bygga struktur och där finns mycket forskning vi kan ägna oss åt inom neurala magneto-nätfält.

Kristaller och hologram, kan hålla minnen som i sig kan vara avbilder av medvetande. Dessa kan förmodligen då användas som kopieringsmaskiner för medvetande.

Panpsykism öppnar upp för ett jätteområde av ny outforskad vetenskap.

Kan vi fråga en sten vem som var mördaren i ett närgånget mord? Vi kan hitta blod på stenen, vi kan hitta märken på stenen. Men kan vi hitta mer diffusa och vaga mönster i de elektriska fält som finns, eller fanns, i och omkring stenen och dess holografiskt kapabla kristallina mineraler?
Senast redigerad av SituationReport 2017-09-08 kl. 19:36.
Citera
2018-07-11, 19:12
Medlem
Skogismyras avatar
Panpsykism låter vettigt. Det närmar sig sanningen.
Citera
2018-08-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Kan vi fråga en sten vem som var mördaren i ett närgånget mord? Vi kan hitta blod på stenen, vi kan hitta märken på stenen. Men kan vi hitta mer diffusa och vaga mönster i de elektriska fält som finns, eller fanns, i och omkring stenen och dess holografiskt kapabla kristallina mineraler?

På ett sätt "frågar" vi naturen saker hela tiden, när vi utför traditionell vetenskap. Kol-14 datering till exempel, kan ju ses som att vi frågar något organiskt material hur gammalt det är, och materialet svarar. Vi använder bara inte ett språk i traditionell bemärkelse, utan istället kommunicerar vi genom kemi. Men informationsöverföringen sker ju i princip på samma sätt som om vi hade frågat med vanliga ord. Jag menar inte att man av det kan dra slutsatsen att det organiska materialet har ett medvetande, bara att det kanske inte är en så konstig tanke att vi skulle kunna "prata" med stenar osv.
Citera
2018-08-25, 13:30
Medlem
Shalashaskas avatar
Kan rekommendera den här boken för alla intresserade:
https://mitpress.mit.edu/books/panps...evised-edition
Citera
2018-08-25, 15:04
Medlem
Detta med panpsykism har fascinerat mig då varken den västerländska religionen samt forskningssidan har kunnat besvarat frågan som jag ofta ställt mig 'Vem är jag?'. Detta också med att båda dessa har lämnat mycket att önska av andra obesvarade frågor. FÖR MIG, känns panpsykism som det mest troliga och mest logiska.

En problematik vi har att förstå denna princip är att vi har skapat, vad Alan Watts ofta refererar till, 'a knower and a known'; dvs, subjekt och objekt. Största faktor till detta är synen. Vi kan enligt oss se saker som inte är oss. Hur funkar dock synen? Är det verkligen så att allt vi ser är utanför oss? Vi kan drömma nattetid samt dagdrömma utan kapaciteten att använda de två ögonen vi har. Och drömmar har kapacitet att kännas riktigt riktiga.

Simulationsidén har kommit från denna ståndpunkt, dvs att alla sinnesförnimmelser är delvis av dubbla manér. Vi kan se en person framför oss, men den bilden är inte ett resultat av att du ser allting UTANFÖR dig själv, utan en process av din hjärna och alla sinnesförnimmelser som sker konstant. Så i din hjärna skapas en "dubblett" av allting "utanför". Hjärnan kan även konstruera fantasi bilder genom dess kapacitet att tänka och känna, varav vi får idén om psykos och folks vanföreställningar.

För att dra ett litet exempel, så har alla idén nästan om att allt vi ser är som på en tv utanför oss. Denna TV skall placeras inne i hjärnan, om ni förstår vad jag menar.

Sinnesförnimmelserna plus den mentala kapaciteten att tänka och känna kom att i mytologisk anda symbolisera nummer sju (fem sinnen + tänka + känna). I Bibeln hittar vi tex ord som Elohim. I Koranen finner vi gudarna Djinn. Djinn är på samma sätt som Elohim, plural. Dessa kom att symbolisera en Gud av sekundär natur. En Gud vars kapacitet var endast att kunna replikera saker som den fick tag i.

"And the spirit of God (Elohim) moved upon the face of the waters.".

Så det du kallar ditt EGO är alla sinnesförnimmelser som sker. Alla sinnesintryck, varav det är syn, smak, känsel etc. Detta är något som man i Hinduism och Buddhism, bland annat, kallar för den "falska jag". Bakom denna sinnesförnimmelsen så ligger den så kallat "immovable mover", det s.k. "riktiga jag". Det som alltid är sig själv. Och det är medvetenhet. Inte bilden av medvetenheten, utan kapaciteten att kunna veta av vad sinnesintrycken ger sken av.

Läs mytologi och förstå idén bakom dessa. Kanske finns en djupare mening än först anat.

Lite idéer gällande frågan. Kanske skriver lite mer om området senare om intresse finns .
Citera
2018-08-25, 18:37
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitrot
På ett sätt "frågar" vi naturen saker hela tiden, när vi utför traditionell vetenskap. Kol-14 datering till exempel, kan ju ses som att vi frågar något organiskt material hur gammalt det är, och materialet svarar. Vi använder bara inte ett språk i traditionell bemärkelse, utan istället kommunicerar vi genom kemi. Men informationsöverföringen sker ju i princip på samma sätt som om vi hade frågat med vanliga ord. Jag menar inte att man av det kan dra slutsatsen att det organiska materialet har ett medvetande, bara att det kanske inte är en så konstig tanke att vi skulle kunna "prata" med stenar osv.

Ja, exakt det är jag också inne på. Är kommunikationen ömsesidig så blir det ju ännu mer intressant. Kol-14 är ju enkelriktat vad jag vet. Men att rista i en sten för att se dess innehåll är dubbelriktat. Att läsa den informationen sen är rimligtvis enkelriktat.

Det innebär givetvis inte att stenen har ett medvetande, men den kanske registrerar att den får rispor. Skulle vi då på något sätt kunna läsa att den "fått en rispa" från andra sidan stenen, då kan det mycket väl vara så att stenen är vetande om dess "existens", om än i extremt primär form.
Det skulle i så fall vara vibrationerna från rispningen som rubbar stenens molekyler och därmed elektriska "profil" på ett sätt som går att göra "reverse engineering" på. Det skulle vara extremt minimala differenser vilket rimligtvis kräver en science fiction metod vi ännu inte har uppfunnit eller ens är kapabla att göra. Det är dock inte idémässigt omöjligt.

Jag skulle kunna säga att "Den här stenen har en profil som säger att den fått X antal rispor av X magnitud vid X olika tillfällen." Vilket dock är enkelriktad information. Det är ett vetande som jag läser, men inte ett medvetande jag kommunicerar med.

En mer intressant applikation är att hitta ett fenomen där en meteorit eller sten från rymden sparar en bild av Jorden vid inträdet i atmosfären på grund av de höga energinivåerna vid barriärbrytningen, genom att läsa materialet från händelsen. Exempelvis de mikroskopiska globular kristaller som bildas vid en sådan händelse.

Det skulle göra att vi kan läsa exakt hur Jorden såg ut vid tidpunkten för det atmosfäriska inträdet. Kanske rent av få en visuell video av hela händelsen, rotationskompenserad för stabil bild så klart. Förmodligen suddig av årmiljoner av efterpåverkan, men ändå möjlig att läsa, efterarbeta och fokusera.
Senast redigerad av SituationReport 2018-08-25 kl. 18:43.
Citera
2018-08-25, 18:52
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sueht1emorp0
Detta med panpsykism har fascinerat mig då varken den västerländska religionen samt forskningssidan har kunnat besvarat frågan som jag ofta ställt mig 'Vem är jag?'. Detta också med att båda dessa har lämnat mycket att önska av andra obesvarade frågor. FÖR MIG, känns panpsykism som det mest troliga och mest logiska.

En problematik vi har att förstå denna princip är att vi har skapat, vad Alan Watts ofta refererar till, 'a knower and a known'; dvs, subjekt och objekt. Största faktor till detta är synen. Vi kan enligt oss se saker som inte är oss. Hur funkar dock synen? Är det verkligen så att allt vi ser är utanför oss? Vi kan drömma nattetid samt dagdrömma utan kapaciteten att använda de två ögonen vi har. Och drömmar har kapacitet att kännas riktigt riktiga.

Simulationsidén har kommit från denna ståndpunkt, dvs att alla sinnesförnimmelser är delvis av dubbla manér. Vi kan se en person framför oss, men den bilden är inte ett resultat av att du ser allting UTANFÖR dig själv, utan en process av din hjärna och alla sinnesförnimmelser som sker konstant. Så i din hjärna skapas en "dubblett" av allting "utanför". Hjärnan kan även konstruera fantasi bilder genom dess kapacitet att tänka och känna, varav vi får idén om psykos och folks vanföreställningar.

För att dra ett litet exempel, så har alla idén nästan om att allt vi ser är som på en tv utanför oss. Denna TV skall placeras inne i hjärnan, om ni förstår vad jag menar.

Sinnesförnimmelserna plus den mentala kapaciteten att tänka och känna kom att i mytologisk anda symbolisera nummer sju (fem sinnen + tänka + känna). I Bibeln hittar vi tex ord som Elohim. I Koranen finner vi gudarna Djinn. Djinn är på samma sätt som Elohim, plural. Dessa kom att symbolisera en Gud av sekundär natur. En Gud vars kapacitet var endast att kunna replikera saker som den fick tag i.

"And the spirit of God (Elohim) moved upon the face of the waters.".

Så det du kallar ditt EGO är alla sinnesförnimmelser som sker. Alla sinnesintryck, varav det är syn, smak, känsel etc. Detta är något som man i Hinduism och Buddhism, bland annat, kallar för den "falska jag". Bakom denna sinnesförnimmelsen så ligger den så kallat "immovable mover", det s.k. "riktiga jag". Det som alltid är sig själv. Och det är medvetenhet. Inte bilden av medvetenheten, utan kapaciteten att kunna veta av vad sinnesintrycken ger sken av.

Läs mytologi och förstå idén bakom dessa. Kanske finns en djupare mening än först anat.

Lite idéer gällande frågan. Kanske skriver lite mer om området senare om intresse finns .

Eller så existerar inte något annat än Gud, som just nu spelar upp dig och ditt liv utifrån dina ögon i sitt medvetande långt efter att du är död. Du kanske bara är en återuppsegling av något som hänt någon för länge sedan. Känns det inte som om du återupplever samma sak om och om igen? Kanske.
Gud spelar då upp alla liv i sitt medvetande, som är det enda medvetandet, men Gud kan då vara överallt samtidigt. Fortfarande bara ett medvetande. Det enda medvetandet, vilket är verkligheten när den upplevs.

Senast redigerad av SituationReport 2018-08-25 kl. 18:59.
Citera
2018-08-25, 22:57
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Eller så existerar inte något annat än Gud, som just nu spelar upp dig och ditt liv utifrån dina ögon i sitt medvetande långt efter att du är död. Du kanske bara är en återuppsegling av något som hänt någon för länge sedan. Känns det inte som om du återupplever samma sak om och om igen? Kanske.
Gud spelar då upp alla liv i sitt medvetande, som är det enda medvetandet, men Gud kan då vara överallt samtidigt. Fortfarande bara ett medvetande. Det enda medvetandet, vilket är verkligheten när den upplevs.

Gud är medvetande.
Så enkelt är det.

När Gud tillåter den "tankegången" (total insikt samt konstant upplevelse av det) så kallas det för andlig upplysning.
Då finns det inte frågor längre. Då är resan slut. Då är man hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in