2017-08-28, 17:06
Medlem
Zurfarn08s avatar
Vansinnet är totalt. Det har alltid hetat att språket är nyckeln in i samhället, men det gäller tydligen inte längre. Då kan vi ju å andra sidan lägga ner SFI och spara pengar.
Citera
2017-08-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timazz
Under Reinfeldts period vart det krav på lärarlegitimation. Att anställa obehöriga är inte tillåtet men görs ändå då positioner måste fyllas. Att dessa personer inte kan svenska är ett tydligt tecken på att man nått bottenskrapet, speciellt då dessa är klassföreståndare. Vad kommer härnäst, jihadister ifrån mellanöst-visst ja...

Tjärna ängar är ett ghetto. En bekant har jobbat på en förskola där tidigare. Av 300 elever var endast 2 svenskar. Det säger ju en del om situationen och varför det är brist av lärare på skolorna där.
Det är tillåtet att anställa obehöriga lärare om det inte finns några legitimerade lärare att tillgå eller om andra undantag måste göras. Men, sedan finns det naturligtvis ekonomiska/politiska skäl för skolan att göra visst urval av vilka lärare de vill anställa. Exempelvis är det mindre kostsamt/mer lönsamt att anställa obehöriga lärare respektive pensionerade lärare där de sociala avgifterna är betydligt lägre. Problemet är att i grund och botten vill vare sig kommunala OCH privata skolor ha legitimerade lärare eftersom det kostar mera. Enklare då att göra som en privat skola i en kommun i södra Sverige gjorde en gång och anställde en f.d. 19-årig elev till en av sina positioner. Billigt och lönsamt, samt eleven/"läraren" var väl följsam mot rektorn.

Sedan finns det i praktiken få kontrollfunktioner för att garantera att skolan verkligen anställer den mest meriterade läraren. Inte sällan har både den privata och kommunala skolan gjort ett urval baserat på ekonomiska/politiska skäl och naturligtvis kan den förfördelade läraren som BORDE ha fått tjänsten granska de andras ansökningar, men det leder sällan någon vart eftersom skolpolitiker/rektor signalerat vem de VILL ha och vem de INTE vill ha.

Jag är arbetslös, men utbildad lärare i tre ämnen och har inte fått ett enda läraryrke. Mitt rum är fullt med böcker och har därför inga problem att börja arbeta som lärare. Problemet ligger inte i att hitta lärare, problemet ligger i att hitta "rätt" lärare som ansvariga skolpolitiker i skolnämnden vill ha att göra med. Vidare är arbetsmiljön inte särdeles bra och det beror på att alltför många klåparpolitiker lägger sig i skolan med lagstiftning, ideologiskt betonade ideer, bristande auktoritet hos lärarna. Skolan är på väg utför och problemet är skapat av S- och M-anstrukna politiker.
Senast redigerad av teacher80 2017-08-28 kl. 17:27.
Citera
2017-08-28, 17:24
Medlem
Badios avatar
Det ska inte vara någon fara för barnens svenskundervisning enligt biträdande rektorn på skolan.
Citat:
Rektorn förklarar att skolan inför skolstarten befann sig i en krissituation, vilket är varför klassen i årskurs ett tilldelades två klassföreståndare utan svensk lärarlegitimation.

– Initialt så var det här den bästa lösningen eftersom vi hade lärarkris inför skolstarten, säger Ann-Britt Andersson.

Föräldrar till barn i den berörda klassen har hört av sig med en oro kring sina barns språkutveckling?

– Den undervisningen kommer inte de här lärarna att hålla i. Vi har andra lärare som är behöriga i svenskan som kommer att undervisa i ämnet svenska, säger Ann-Britt Andersson.
Citat:
– I nuläget har vi bemannat i alla årskurser, och behöriga lärare i alla årskurser, säger hon.

Men alla lärare på skolan har inte svenska lärarlegitimationer. Tjärnaängskolan har i nuläget fyra lärare som saknar svensk behörighet förklarar Ann-Britt Andersson.
I övrigt ser man flerspråkiga lärare generellt som en tillgång då man är en mångkulturell skola med många elever med invandrarbakgrund.

– Cirka 90 procent av eleverna har rötter i en annan kultur, men de flesta är födda i Sverige, säger Ann-Britt Andersson.

Planen i nuläget är att lärarsituationen kommer att förbli som den är under höstterminen. Den enda skillnaden är att ytterligare en behörig lärare kommer att ansluta till årskurs ett under nästa vecka.

Efter årsskiftet kommer man söka efter nya lärare.

– Eftersom det är obehöriga lärare som är anställda så är vi skyldiga att rekrytera inför varje termin, säger Ann-Britt Andersson.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/re...asta-losningen /betalvägg
Citera
2017-08-28, 17:25
Medlem
rostigamazons avatar
Det blir omvänt, barnen lär läraren.
Citera
2017-08-28, 17:30
Medlem
Folkkamrats avatar
Totalt vridet att det ens ska kunna hända i en skola, och sedan säger rektorn att man VILL ha det så?!

WTF, vad är det som händer egentligen? Hur kan en sådan total galenskap få fortgå?

Borlänge verkar ju vara en helt förlorad stad, om allt som jag hört stämmer. Detta får mig inte direkt att ändra uppfattning. Kommer vi behöva bomba där med, precis som i Malmö, för att bygga nytt från grunden?
Citera
2017-08-28, 17:36
Medlem
Epicediums avatar
Ah, kära hemstad. Segregationen var stor redan när jag var yngre, men den har nått ofantliga nivåer de senaste åren. Intressant att grannstaden Falun inte verkar lika hårt belastad av invandringen (rätta mig om jag har fel). Bitterheten hos mina släktingar som ännu bor kvar i staden är total.
Citera
2017-08-28, 17:37
Medlem
norrlandsiestas avatar
Hej kompis, jag vara lärare hur kan stå till tjänsten?

Jag får så många roliga scener i skallen. Tokerier. Barnen får lära lärarna, haha!

https://youtu.be/EvZhsouPFS4
Senast redigerad av norrlandsiesta 2017-08-28 kl. 17:42.
Citera
2017-08-28, 17:38
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Det är tillåtet att anställa obehöriga lärare om det inte finns några legitimerade lärare att tillgå eller om andra undantag måste göras. Men, sedan finns det naturligtvis ekonomiska/politiska skäl för skolan att göra visst urval av vilka lärare de vill anställa. Exempelvis är det mindre kostsamt/mer lönsamt att anställa obehöriga lärare respektive pensionerade lärare där de sociala avgifterna är betydligt lägre. Problemet är att i grund och botten vill vare sig kommunala OCH privata skolor ha legitimerade lärare eftersom det kostar mera. Enklare då att göra som en privat skola i en kommun i södra Sverige gjorde en gång och anställde en f.d. 19-årig elev till en av sina positioner. Billigt och lönsamt, samt eleven/"läraren" var väl följsam mot rektorn.

Sedan finns det i praktiken få kontrollfunktioner för att garantera att skolan verkligen anställer den mest meriterade läraren. Inte sällan har både den privata och kommunala skolan gjort ett urval baserat på ekonomiska/politiska skäl och naturligtvis kan den förfördelade läraren som BORDE ha fått tjänsten granska de andras ansökningar, men det leder sällan någon vart eftersom skolpolitiker/rektor signalerat vem de VILL ha och vem de INTE vill ha.

Jag är arbetslös, men utbildad lärare i tre ämnen och har inte fått ett enda läraryrke. Mitt rum är fullt med böcker och har därför inga problem att börja arbeta som lärare. Problemet ligger inte i att hitta lärare, problemet ligger i att hitta "rätt" lärare som ansvariga skolpolitiker i skolnämnden vill ha att göra med. Vidare är arbetsmiljön inte särdeles bra och det beror på att alltför många klåparpolitiker lägger sig i skolan med lagstiftning, ideologiskt betonade ideer, bristande auktoritet hos lärarna. Skolan är på väg utför och problemet är skapat av S- och M-anstrukna politiker.

varför du inte blir anställd har vi nu sett vitt på svart, dom anställer hellre nån som ej kan svenska samt ej har behörighet till lärare. Dessa ställer inga krav på lönen vilket du skulle göra. Dom är nog nöjd med sina 14-15000 imånaden. Så varför anställa en med utbildning som vill ha minst 20 imånaden. Därför du inte e ett alternativ.

snart kommer lärarbristen va ett minne blått
Citera
2017-08-28, 17:41
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkkamrat
Totalt vridet att det ens ska kunna hända i en skola, och sedan säger rektorn att man VILL ha det så?!

WTF, vad är det som händer egentligen? Hur kan en sådan total galenskap få fortgå?

Borlänge verkar ju vara en helt förlorad stad, om allt som jag hört stämmer. Detta får mig inte direkt att ändra uppfattning. Kommer vi behöva bomba där med, precis som i Malmö, för att bygga nytt från grunden?
Bäst att hålla isär vem som säger vad. Det är skolchefen för kommunen som säger att de vill ha det så.
Rektorn säger att barnens svenskundervisning sker med behörig lärare. Tydligen är det inga problem med övriga ämnen som barnen inte kommer förstå.
Citera
2017-08-28, 17:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vansinnet är totalt. Det har alltid hetat att språket är nyckeln in i samhället, men det gäller tydligen inte längre. Då kan vi ju å andra sidan lägga ner SFI och spara pengar.
Ja, precis. Frågan är om inte SFI hindrar integrationen. Samhället ser ju inte ut på det viset att det talas svenska (enligt skolchefen)...följaktligen bör inte invandrarna gå till SFI och sitta där och traggla.

...sen kan man ju också undra lite vad skolchefen menar med att "vi" vill att samhället ser ut på så vis att folk inte talar svenska i Sverige - bedriver hon politik i sin yrkesroll? Då kan man ju driva vilka politiska sakfrågor som helst via sin skattefinansierade tjänst trots att det inte alls har med yrket att göra. Eller är den totala destruktionen av vår nation en statsideologi som hon i sin egenskap av anställd inom offentlig sektor måste förfäkta?
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-08-28 kl. 17:46.
Citera
2017-08-28, 17:45
Medlem
Mullrets avatar
Arabiska kommer de små liven behärska till fulländning om några år.

Svenska ? Minoritetsspråk enligt globalisterna och de lättledda politikerna i Sverige.
Citera
2017-08-28, 17:54
Medlem
Folkkamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Bäst att hålla isär vem som säger vad. Det är skolchefen för kommunen som säger att de vill ha det så.
Rektorn säger att barnens svenskundervisning sker med behörig lärare. Tydligen är det inga problem med övriga ämnen som barnen inte kommer förstå.
Ah, så var det ja.

Nåväl, faktum kvarstår. Rena galenskaperna verkar ske i Borlänge nu, oavsett bortförklaringar från skolhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in