Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 12:21
  #1
Medlem
Fagerhults avatar
Extremt deprimerad, alltså verkligen på botten. Gråtit två dagar nu. Är sjukskriven från jobbet och ångesten ligger i att jag vantrivs så brutalt där. Jag har bestämt mig för att säga upp mig, äntligen. Mår redan mycket bättre men har nog satt mig i en knepig sits.

Läste på om uppsägning och att man måste jobba under uppsägningstiden, annars kan man få betala skadestånd?

Men hur fungerar det för mig som är sjukskriven? Ska få ett sjukintyg i morgon eftersom chefen ville ha det.

Jag har inte berättat för chefen att jag vill säga upp mig men ska göra det så snart jag kan, förmodligen idag. Någon som har koll på vad som händer om jag berättar för chefen idag att jag vill säga upp mig och hur det blir med uppsägningstiden under sjukskrivning?
Citera
2017-08-16, 12:24
  #2
Medlem
Willy-45s avatar
Ta ett snack med fucket.
DE vet.
På FB gissar man för mycket...
Citera
2017-08-16, 12:25
  #3
Medlem
Fagerhults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Ta ett snack med fucket.
DE vet.
På FB gissar man för mycket...


Jo det ska jag göra men sitter just nu på nålar, kallsvettig och nervös. Vill försöka lugna ner mig först och bli lite förberedd på hur detta kommer bli.
Citera
2017-08-16, 12:46
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Extremt deprimerad, alltså verkligen på botten. Gråtit två dagar nu. Är sjukskriven från jobbet och ångesten ligger i att jag vantrivs så brutalt där. Jag har bestämt mig för att säga upp mig, äntligen. Mår redan mycket bättre men har nog satt mig i en knepig sits.

Läste på om uppsägning och att man måste jobba under uppsägningstiden, annars kan man få betala skadestånd?

Men hur fungerar det för mig som är sjukskriven? Ska få ett sjukintyg i morgon eftersom chefen ville ha det.

Jag har inte berättat för chefen att jag vill säga upp mig men ska göra det så snart jag kan, förmodligen idag. Någon som har koll på vad som händer om jag berättar för chefen idag att jag vill säga upp mig och hur det blir med uppsägningstiden under sjukskrivning?

Vilken anställningsform har du? Det kan vara avgörande. Har du s.k. behovsanställning där du kommer in när de frågar kan du gå mitt på dagen.

Om du är sjukskriven så behöver du såklart inte jobba under uppsägningstiden. Normalt är uppsägningstiden 2 veckor, och om du är sjuk då så "dras" ju denna tid utan att du jobbar.
Citera
2017-08-16, 12:47
  #5
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Jo det ska jag göra men sitter just nu på nålar, kallsvettig och nervös. Vill försöka lugna ner mig först och bli lite förberedd på hur detta kommer bli.
Är du för sjuk för att jobba ska du naturligtvis ha sjukpenning tiden ut. Kolla med en läkare för sjukskrivning.
Citera
2017-08-16, 12:49
  #6
Medlem
Fagerhults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vilken anställningsform har du? Det kan vara avgörande. Har du s.k. behovsanställning där du kommer in när de frågar kan du gå mitt på dagen.

Om du är sjukskriven så behöver du såklart inte jobba under uppsägningstiden. Normalt är uppsägningstiden 2 veckor, och om du är sjuk då så "dras" ju denna tid utan att du jobbar.


Jag har fast anställning.

Ska börja plugga men vet inte när, så snart som möjligt hoppas jag men jag vill inte gå tillbaka till jobbet alls.
Citera
2017-08-16, 12:50
  #7
Medlem
macknus avatar
Man måste jobba som vanligt under sin uppsägning jo men är du sjuksriven så är du så det är du det, är mer att du kan inte säga upp dig sen skita i att komma utan anledning.
Citera
2017-08-16, 12:51
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Jag har fast anställning.

Ska börja plugga men vet inte när, så snart som möjligt hoppas jag men jag vill inte gå tillbaka till jobbet alls.

Hur länge har du varit anställd? Vilken bransch jobbar du inom? Är du heltidsanställd? Man kan ha behovsanställning men "fast" anställning samtidigt. Du måste säga vad du jobbar med, uppsägningstiden varierar beroende på jobb så svårt att säga ngt med så lite information.

Hur länge till är du sjukskriven?
Citera
2017-08-16, 12:52
  #9
Medlem
Smegmas avatar
Jag har varit med om samma sak. Du ska kontakta facket och förklara din situation och hur du känner dig. Sedan ska facket kontakta din arbetsplats, föra din talan och få företaget att säga upp dig - säg INTE upp dig själv. Detta sker ju givetvis under tiden du är sjukskriven så du behöver inte vara på jobbet under själva processen.
Citera
2017-08-16, 12:52
  #10
Medlem
Fagerhults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är du för sjuk för att jobba ska du naturligtvis ha sjukpenning tiden ut. Kolla med en läkare för sjukskrivning.


Ska ringa nu till vårdcentralen.
Citera
2017-08-16, 12:56
  #11
Medlem
Fagerhults avatar
Chefen skrev nyss och frågade hur länge jag kommer vara sjukskriven. Vad svarar man på det?

Jag har inte sagt än hur det ligger till och att jag vill säga upp mig.
Citera
2017-08-16, 12:59
  #12
Medlem
Smegmas avatar
Jag utgår givetvis ifrån att du är med i facket och kanske a-kassa?

Om inte, gå med och gör som jag sa så löser det sig. Se till att du blir uppsagd en fredag och så skriver du in dig på A.F på måndagen börjar stämpla och vänder helt enkelt blad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback