Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-16, 18:38
  #37
Medlem
Lydans avatar
Exakt vad som är bäst för dig att göra beror självklart på vad du känner att du klarar av, och vilken sorts person du är, så många tips här i tråden kan säkerligen passa dig. Men jag skulle trots det vilja nämna ett alternativ.

Många är invaggade i en slags tro att man nästan är "ägd" av sin arbetsgivare. Det är man inte. Man kontrollerar sig själv. Avtalet du har med din arbetsgivare är godkända av båda parter, och kan självklart brytas utan att känna någon slags skyldighet. Vantrivs du på jobbet är det inte ditt fel, och båda parter mår troligtvis bäst av att ni avslutar ert avtal att samarbeta.

Du måste dock ta det ansvaret. Jag vet att det finns oresonliga chefer, men även de behöver ibland få höra varför personer vantrivs på deras arbetsplats (som DE har ansvar över). Visst kan chefen kräva att du ska jobba under din uppsägningstid, men är du sjukskriven är du trots det sjukskriven.

Vissa i tråden rekommenderar dig att "suga ut" pengar genom att inte säga upp dig och vara fortsatt sjukskriven. Jag rekommenderar INTE det. Jag tror att du skulle må bättre av att få den här perioden avklarad, och börja fokusera på nya saker. Att ha ett ansvarsfullt och ärligt avslut som DU kontrollerar kommer att ge dig en bättre start på nästa resa. Det är tufft. Allt som är "läskigt" är svårt. Men det är också väldigt värt det. Jag hatar att säga upp mig. Men jag vet att om jag gör det ärligt och korrekt, så är jag den sortens person jag vill vara. Och det har aldrig varit några problem, eftersom det är grundat i ärlighet.

Fundera på det. Jag kan omöjligt veta utefter det lilla jag läst, men generellt så är en förmåga att ta kontroll över sitt egna liv en väldigt bra start på att finna lycka här i livet.
__________________
Senast redigerad av Lydan 2017-08-16 kl. 18:41.
Citera
2017-08-18, 17:59
  #38
Medlem
lousys avatar
Visa att du har lite självrespekt och prata med chefen för en gång skull. Hur jävla svårt ska det vara?
Citera
2017-09-01, 22:50
  #39
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Extremt deprimerad, alltså verkligen på botten. Gråtit två dagar nu. Är sjukskriven från jobbet och ångesten ligger i att jag vantrivs så brutalt där. Jag har bestämt mig för att säga upp mig, äntligen. Mår redan mycket bättre men har nog satt mig i en knepig sits.

Läste på om uppsägning och att man måste jobba under uppsägningstiden, annars kan man få betala skadestånd?

Men hur fungerar det för mig som är sjukskriven? Ska få ett sjukintyg i morgon eftersom chefen ville ha det.

Jag har inte berättat för chefen att jag vill säga upp mig men ska göra det så snart jag kan, förmodligen idag. Någon som har koll på vad som händer om jag berättar för chefen idag att jag vill säga upp mig och hur det blir med uppsägningstiden under sjukskrivning?
Hur har det gått, har det löst sig till det bästa? Vore intressant att få veta om du fick den hjälpen du är berättigad till.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback