2024-09-02, 21:16
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azerty
Det stämmer nog. Jag gillar som tur var att träna regelbundet och att röra mig så jag är i alla fall inte på ”noll” när det kommer till att orka saker. Haha
Men då får jag ta mig en funderare. Undrar mest om det här att gå gmu med möjlighet att bo hemma.

Du kan bo hemma om du gör värnplikt där du bor. Dock är ju uppenbara undantag då du är ute i fält eller har kasernförbud vilket är vanligt att de tillämpar i början av värnplikten (att du inte får lämna kasernområdet fastän ni har "slutat" för dagen).
Skulle inte rekommendera att bo hemma eftersom en del av det hela är att bo med de andra på logementet. Sen så är det ovärt om du har 30 min enkelresa mellan bostad och kasernen.
Citera
2024-09-02, 21:23
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Gymmar 3-4 gånger i veckan, löper minst en gång i veckan.

Inte alls fördomsfullt. Lät det som att jag var en sådan som sitter still bara för att jag arbetar med IT?
Haha! Det är nog bara en förutfattad mening många har.

Har du tränat och hållit igång länge så säger jag kör bara, du är en man i dina bästa år, låter som du med dina it kunskaper kan vara en bra tillgång till den Svenska armen.
Citera
2024-09-02, 22:25
Medlem
Citat:
Kan man gå vara gmu eller måste man gå hela värnplikten?
Frågar för jag har fru och barn och om möjligt OM alltså så vill jag inte vara ifrån familjen mer än under dagen typ. Är det ens möjligt ? (Bor i Sthlm)

Tacksam för seriösa svar.

Nu kanske jag missförstått och isf ber jag om ursäkt men du kommer knappast endast kunna vara borta under dagen. I början får du räkna med att du ligger inne 10 dagar innan du får din första permission. Och dessa dagar är långa. Väckning 6 (kan vara tidigare) och långa dagar fram till kvällen. Kommer knappt finnas tid över att ens slå en signal hem för att snacka.

Första 3 månaderna är i princip likadana. Sen blir det lite lugnare fram tills de sista 3 månaderna då ni får mer frihet under ansvar. Men det är en lång tid då du ej kommer kunna vara hemma eller ens ha kontakt med din familj (fältvecka tex).

Ska du göra värnplikten får du ställa in dig på att du kommer sakna din familj mycket och säkerligen ångra ditt beslut några gånger.
Citera
2024-09-03, 12:18
Medlem
Citat:
Jag är 41 och vill jobba inom försvaret. Nackdelen är att när jag har 16 hade jag sådana känslor att jag inte ville göra värnplikt och slapp då göra den. Minns inte riktigt hur det hela blev så. Men jag var nöjd då.

Tog mig typ 3 år att fatta att det var ett misstag. Men sedan dess har jag velat ta om det beslutet.

Idag känner jag att jag är mer mogen och mer kunnig på mycket och vill göra nytta i försvaret. Antingen som cybersoldat (är utvecklare) eller som soldat på annat vis.

Men jag måste ha gått gmu eller värnplikten.
Så min fråga är kan man det som 41åring?
Tycker ens försvaret att man har något att komma med?
Kan man gå vara gmu eller måste man gå hela värnplikten?
Frågar för jag har fru och barn och om möjligt OM alltså så vill jag inte vara ifrån familjen mer än under dagen typ. Är det ens möjligt ? (Bor i Sthlm)

Tacksam för seriösa svar.
Måste gå hela rubbet, finns inga kortare vägar in till soldatyrket. Alternativet är annars SOFU (Särskild officersutbildning) där man kan snabbspåras in i officersyrket om man har 180 hp sen innan (IT kanske har andra krav, jag har ingen aning).

Baserat på det du skriver kanske det är klokare att söka en civil anställning i Försvarsmakten? Du kommer få jobba på rätt nivå för dina kunskaper på en gång, jämfört med att sitta som en överkvalificerad cybersoldat som inte får göra allting som du kanske hade klarat av. Så slipper du vara borta från familjen också.

SOFU:
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/officersutbildning/sarskild-officerutbildning/

Jobbannonser inom IT för folk utan militär bakgrund:
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ledigajobb/#/jobarea/it-samband&requirement/ingen-militar-utbildning-kravs&servicecontract/heltid
Citera
2024-09-03, 14:25
Medlem
diseuses avatar
Ett konkret fall som påminnelse till alla de som tror att det nuförtiden är helt frivilligt att mönstra.

Dagens Juridik (Fick magsjuka och missade mönstringen – döms till böter):
Citat:
En 19-åring döms till penningböter efter ha uteblivit från mönstringen. Själv har han uppgett att han var magsjuk. Men eftersom han saknar läkarintyg döms han för brott mot lagen om totalförsvarsplikt.
Citera
2024-09-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ett konkret fall som påminnelse till alla de som tror att det nuförtiden är helt frivilligt att mönstra.

Dagens Juridik (Fick magsjuka och missade mönstringen – döms till böter):

Trist för honom men någon ordning måste det väl vara?

Blir man jättesjuk så borde det väl räcka med att ringa och fråga efter en ny tid, jag har nåt jättesvagt minne av att det hände någon när jag gick på gymnasiet och att man på dåvarande Pliktverket var tillmötesgående och bokade fram mönstringen, men vad vet jag? Minns inte exakt. Artikeln är låst så jag vet inte exakt..
Senast redigerad av Macke85 2024-09-04 kl. 12:19.
Citera
2024-09-04, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundratjugonio
Måste gå hela rubbet, finns inga kortare vägar in till soldatyrket. Alternativet är annars SOFU (Särskild officersutbildning) där man kan snabbspåras in i officersyrket om man har 180 hp sen innan (IT kanske har andra krav, jag har ingen aning).

Baserat på det du skriver kanske det är klokare att söka en civil anställning i Försvarsmakten? Du kommer få jobba på rätt nivå för dina kunskaper på en gång, jämfört med att sitta som en överkvalificerad cybersoldat som inte får göra allting som du kanske hade klarat av. Så slipper du vara borta från familjen också.

SOFU:
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/officersutbildning/sarskild-officerutbildning/

Jobbannonser inom IT för folk utan militär bakgrund:
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ledigajobb/#/jobarea/it-samband&requirement/ingen-militar-utbildning-kravs&servicecontract/heltid

Tack för bra svar!
Jag har fått lite att tänka på.
Citera
2024-09-09, 13:21
Medlem
Har FM tagit bort sidan med utbildningningsstarter? Datum, regemente och befattning för alla inryck under året?
Citera
2024-10-11, 20:34
Medlem
diseuses avatar
Tidigare har målet varit att antalet värnpliktiga ska öka från 8 000 nästa år till 12 000 år 2032. Enligt Dagens Nyheter skjuts detta nu upp med tre år.
Citera
2024-11-04, 20:35
Medlem
Halloj, ska göra min värnplikt på p4 i Skövde som stridsfordonsvagnchef. Är det någon som vet om det är en PB eller en GB utbildning?
Citera
2024-11-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovepalsson
Halloj, ska göra min värnplikt på p4 i Skövde som stridsfordonsvagnchef. Är det någon som vet om det är en PB eller en GB utbildning?

Hur lång är värnplikten?

Jag gissar spontant på PB men jag vet såklart inte med 100% säkerhet. Men spelar det någon större roll? Det kan ju vara en GB-tjänst som är några månader längre, eller en PB-tjänst som ”gör dig till GB”. Maila P4 och fråga eller vänta och se helt enkelt?
Citera
2024-11-12, 13:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovepalsson

Är den informationen så jäkla lämpligt att basunera ut på nätet? En sak om du gjorde värnplikten för 20 eller 40 år sedan men att du skriver vad du SKA göra låter oansvarigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in