2023-06-20, 00:48
Avslutad
Herregud... Slippa lumpen det fanns så många olika sätt. Hehe

Men ärligt, 1983 mitt i kalla kriget så ville de flesta faktikskt kämpa sig genom lumpen. Det liksom hörde till. Några år senare
hade man massor av lumpar historier.
Jag lärde känna folk från Gävle och Härnösand., fast jag låg i Göteborg.

Bra betyg från lumpen var as viktiga på den tiden.
Citera
2023-06-20, 16:22
Avslutad
Eftersom att två generationer (födda på 80 och 90 talet) SLAPP lumpen så talar man aldrig om lumpen längre.
Men när jag var 20 år till 40år var det ett bevis på manlighet, att man gjorde något man hatade men man gjorde det för landet. Jag är född 1964
Citera
2023-06-25, 12:57
Medlem
Tjabba!

När det börjar närma sig muck för värnpliktiga... och man kanske vill ge någon present/gåva till sina befäl, vad köper man då?

Nyfiken..

Vad hade ni köpt? Förutom det klassiska, blomma och chokladask såklart

/Germanus
Citera
2023-08-12, 16:59
Medlem
Trontie123s avatar
Nån annan här som blev cuckad av sin aspergers diagnos från att få göra värnplikt?
Citera
2023-08-21, 13:32
Medlem
SydafrikaConnys avatar
Tja. Ska snart mönstra, lumpen etc. Är det någon som har varit bandvagnsförare, bärgningssoldat, stridsfordonsförare, stridsbåtsförare eller liknande? Vad tyckte ni? Rekommendationer till andra/liknande befattningar? Är även intresserad av flygmekaniker, hur står sig denna gentemot förar-grejerna?
Citera
2023-08-21, 13:59
Medlem
SnickleRick1959s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydafrikaConny
Tja. Ska snart mönstra, lumpen etc. Är det någon som har varit bandvagnsförare, bärgningssoldat, stridsfordonsförare, stridsbåtsförare eller liknande? Vad tyckte ni? Rekommendationer till andra/liknande befattningar? Är även intresserad av flygmekaniker, hur står sig denna gentemot förar-grejerna?

Är själv intresserad av dessa, främst stridsbådsförare då jag tror det kan gynna mig då jag vill bli kustpolis och köra båt (har sett på detdär tv programmet från 2008, verkar jävligt coolt). Att bli flygmekaniker kan säkert vara roligt men ser inte hur det kan gynna dig i karriären efteråt om du inte drömmer om att jobba på en civil flygplats och lasta turister
Citera
2023-12-05, 15:57
Medlem
IceScreams avatar
Avskiljning från värnplikt

Hälp, allvetande flashback.

Avskiljning från värnplikt- enligt vilken paragraf fattas detta beslut?

(när det inte handlar om ett ärende som har gått vidare till åtal)

Tack på förhand!
Citera
2023-12-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceScream
Hälp, allvetande flashback.

Avskiljning från värnplikt- enligt vilken paragraf fattas detta beslut?

(när det inte handlar om ett ärende som har gått vidare till åtal)

Tack på förhand!

Det kan tyvärr hänga över dig länge, om du tex har ryckt in o så känner det inte funkar för dig o du blir hemförlovad på okänd tid så rent juridiskt skulle de kunna dra in dig flera år senare men jag har aldrig hört talas om det.
Det som händer är att du blir hemskickad, och de vill inte satsa ett nytt försök till utbildning på dig utan du slipper helt enkelt det
Citera
2023-12-05, 16:04
Avslutad
Har en släkting som blev avskiljd när han tog en k-pist vid typ frukost och började peppra upp mot skyn på kaserngården. Vilken paragraf som var tillämplig på den tiden (tidigt 70-tal) vet jag dock inte
Citera
2023-12-05, 16:06
Medlem
IceScreams avatar
haha, tack för den
Citera
2023-12-05, 16:08
Medlem
IceScreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Har en släkting som blev avskiljd när han tog en k-pist vid typ frukost och började peppra upp mot skyn på kaserngården. Vilken paragraf som var tillämplig på den tiden (tidigt 70-tal) vet jag dock inte

.... han råkar inte ha beslutet inramat på väggen nånstans o kan kika på paragrafen? trots allt en bedrift....
Citera
2023-12-05, 16:31
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips

5 fem, femma?
En sköt med k-pist på 117 på logementet
Alla hade lagt sig men ingen orkade släcka ljuset så tjat om vem skulle göra det ledde till att en fick ett psykbryt o sa jag ska fan släcka o sköt sönder takbelysningen i sovsalen där de låg.
Hämtades av polis till psyket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in