2024-11-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovepalsson
Halloj, ska göra min värnplikt på p4 i Skövde som stridsfordonsvagnchef. Är det någon som vet om det är en PB eller en GB utbildning?

Det är en PB utbildning.
Grym utbildning, lycka till!
Citera
2024-11-28, 19:24
Medlem
Tjena!

Jag har ett barn som snart kommer få det sk ”mönstringsunderlaget” skickat till sig för ifyllande (online gissar jag?).

Jag har en plan att slänga papperna så att mitt barn aldrig får dem och betala vitet/böterna utan bara ”slipper” mönstring mm.

Hur långt/högt vite kan det bli? Finns det någon maxgräns? Hur längre kommer Pliktverket ligga på innan de ger upp?

Någon som vet?
Citera
2024-12-08, 19:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Tjena!

Jag har ett barn som snart kommer få det sk ”mönstringsunderlaget” skickat till sig för ifyllande (online gissar jag?).

Jag har en plan att slänga papperna så att mitt barn aldrig får dem och betala vitet/böterna utan bara ”slipper” mönstring mm.

Hur långt/högt vite kan det bli? Finns det någon maxgräns? Hur längre kommer Pliktverket ligga på innan de ger upp?

Någon som vet?

Det här kan vara något av det mest jävla korkade jag läst någon gång tror jag. Varför i helvete ska du göra så?
Citera
2024-12-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det här kan vara något av det mest jävla korkade jag läst någon gång tror jag. Varför i helvete ska du göra så?

För att jag inte vill att mitt barn skall bli använt som en bricka i dem som inte riskerar något krigsspel.

Det är lätt att sitta säkert och skicka andra i döden, jag fattar inte hur folk kan gå på den skiten, strida för någon annans vinning? Varför?
Citera
2024-12-09, 06:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
För att jag inte vill att mitt barn skall bli använt som en bricka i dem som inte riskerar något krigsspel.

Det är lätt att sitta säkert och skicka andra i döden, jag fattar inte hur folk kan gå på den skiten, strida för någon annans vinning? Varför?

Du tycker inte att ditt barn skulle få ha något att säga till om här, särskilt när det kan påverka dennes framtid och det inte är 5 år gammalt längre?

Det du gör här är ju inte ett dugg bättre än woke-föräldrar som tvingar i sina pojkar i klänningar eller gör andra slika dumheter. Du påtvingar din unge din världsbild och dina åsiktspaket.
Citera
2024-12-09, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du tycker inte att ditt barn skulle få ha något att säga till om här, särskilt när det kan påverka dennes framtid och det inte är 5 år gammalt längre?

Det du gör här är ju inte ett dugg bättre än woke-föräldrar som tvingar i sina pojkar i klänningar eller gör andra slika dumheter. Du påtvingar din unge din världsbild och dina åsiktspaket.

Barnet vill inte men är rädd för konsekvenserna, jag tänker då att barnet kan få slippa den ångesten att bli tvungen att mönstra genom att betala böterna, barnet behöver inget veta.
Citera
2024-12-09, 08:19
Medlem
Citat:
Barnet vill inte men är rädd för konsekvenserna, jag tänker då att barnet kan få slippa den ångesten att bli tvungen att mönstra genom att betala böterna, barnet behöver inget veta.

Jag skall tillägga att tills dess att barnet är 18 är det min skyldighet (och vilja) att skydda barnet mot faror, om barnet efter 18 vill mönstra och göra värnplikten är det upp till hen att göra det om hen vill. Fram till dess är det jag som avgör vad som är bäst/säkrast för barnet.

Att ta ett beslut om att ställa sitt liv till förfogande för försvarsmakten, är inte ett beslut ett barn kan eller bör ta.
Citera
2025-01-22, 20:17
Medlem
Värnplikt - ringa invandrarungdomar

Har ni märkt att bara svenska ungdomar gör värnplikt? Varför undantas invandrarungdomar med svensk medborgarskap? I Norge är det inte så.
Citera
2025-01-22, 20:21
Medlem
Många av dom går ju inte att ha i möblerade rum, än mindre sätta vapen i händerna på dom.
Citera
2025-01-22, 20:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Har ni märkt att bara svenska ungdomar gör värnplikt? Varför undantas invandrarungdomar med svensk medborgarskap? I Norge är det inte så.
Än så länge är det så få som tas ut till värnplikt att det är nästan omöjligt att bli uttagen om man inte vill. Svarar man "fel" i formuläret man får hemskickat lär man aldrig ens komma till mönstring.
Gissningsvis är det många som inte vill, förmodligen av skälet att de inte känner sig lika delaktiga i samhället.
Citera
2025-01-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Än så länge är det så få som tas ut till värnplikt att det är nästan omöjligt att bli uttagen om man inte vill. Svarar man "fel" i formuläret man får hemskickat lär man aldrig ens komma till mönstring.
Gissningsvis är det många som inte vill, förmodligen av skälet att de inte känner sig lika delaktiga i samhället.

Så kan det vara. Ett stort misslyckande från samhället.
Citera
2025-01-22, 20:29
Medlem
InlagdLems avatar
Man kan la börja med en förutbildning där dem ungdomarna lär sig skillnaden mellan rätt och fel, lär sig reglerna och bli rätt fostrade/disciplinerade.

Sen! När dem klarat förutbildningen, då får dem göra värnplikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in