2024-06-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novitiosis
Rycker in som jägarsoldat och undrar hur detta kommer påverka min kropp. Ja är redan vältränad och stark. Ja kan springa 3km på 10min, är 1.95m lång och kan bänka 140kg för 5 reps. Jag skulle väl inte säga att jag är rippad eftersom jag aldrig har cuttat. Väger runt 100-105kg. Ja är nöjd över vad jag har åstadkommit i gymmet och på löparfronten.

Jag har dock ett problem och det är lumpen, jo jag vill göra den såklart, men jag undrade hur min kropp kommer att förändras? Otroligt tråkigt och jobbigt om jag försämras lixom.

Jag hade som plan att öka min bänk från 140kg till 180kg inom ett år, kommer det fortfarande kunna vara en möjlighet även om jag gör lumpen? Jag kör gym enbart 3 dagar och då är det mest tunga basövningar (5x5 stronglift) som jag gör. Kommer jag kunna lägga på 40kg på min bänk?

Min kondition är inget problem som sagt, kan springa 3km på 10min ungefär.

Kommer jag bränna fett men bibehålla muskler?

Hur ofta kommer jag kunna käka?

Hur ser dagarna ut? Jag hörde att man får vara ute på stan/orten (alltså utanför själva lumpenstället) och gå runt och sådant? Stämmer det verkligen?

Får man ha med sig kosttillskott? Kreatin, Vitamin D, Ashwagandha, selen?

Jag kan gå långt med packning.

Det känns som att lumpen kommer försämra mig och det har jag hört från många. Det är så töligt om det stämmer.

Hade tänk öka knäböjer från 210kg till 250kg och min marklyft från 250kg till 300kg. Hade detta varit under vanliga omständigheter och inget lump så hade jag förmodligen klarat av/varit nära dessa siffror men eftersom jag har lumpen så vet jag inte.

Tänk inte på min mentalitet, utgå ifrån att den är den högsta som finns. Det jag tänker på är min kropp.

Besvara frågorna och lägg till saker om ni vill.

Visserligen så har styrka varit naturligt hela mitt liv men ja har verkligen jobbat ashårt för det här. Töligt som in i helvete om jag försämras.

Diskutera

Fråga mej va ni vill.

Det kommer inte hända mycket du kommer vara ungeär som förut.
Citera
2024-06-05, 00:13
Medlem
Det finns gym på regementet som du kan nyttja.
Dock så kommer de största bjässarna fallera och bli hemskickade. Stora muskler går inte hem när det kommer till konstant arbete dygnet runt.
Det är alltid de största bjässarna som får bäras ut ur skogen, grinandes.

Satsa på din gym-karriär efter lumpen, inte under.
Citera
2024-06-05, 11:18
Medlem
Den stora risken är att du är tung och kan komma att slita på knän och rygg eftersom du är väldigt stor.

Om du klarar av värnplikten kommer du att ha en enormt stor nytta av en fantastisk core-träning att bygga övriga muskler på. Jag hamnade på gymmet med Fallskärmsjägare som hade en ledig kväll och deras mage/ryggar var helt sjuka när det gäller styrka likväl som uthållighet.

Det kan nog mycket väl vara så att du stagnerar/tappar när det gäller bänkpress och stagnerar när det gäller toppvikt på knäböj och marklyft men du kommer att ha en bättre grund att bygga de musklerna på i framtiden så länge du inte skadar dig.

Mat och liknande får man ha med sig på regementet och det är snarast standard att muskelkillarna käkar extra på kvällsfikat, på övningar är det mer reglerat. Däremot är det mig veterligen inget jägarförband som ligger på en ort med ett sprudlande nattliv så gymmande och ätandet är vanliga hobbies på kvällarna.
Senast redigerad av Foretagsspionen 2024-06-05 kl. 11:21.
Citera
2024-07-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Får du t.ex en plats mot amfibiestrid så kommer du att efter din utbildning bli placerad på en skyttepluton eller en understödspluton. Här är det behovet som styr, med minimal möjlighet att kunna påverka det själv.

Den GU som drar igång nu i oktober kommer att fokusera på att placera personal till 204.e´s skytteplutoner. Efter att du placerats i en pluton och en grupp så kommer din plutonchef tillsammans med dig att bestämma vad för befattning du kommer att få. Beroende på vad för behov som finns och vad för utbildningar som ligger närmst dörren. Din befattning beror också på om du placerats i en skyttegrupp eller en understödsgrupp. Då de flesta vapenskolor är lagda på hösten så kan du komma att vara AK5-skytt fram tills en öppning dyker upp.

Förtydligande; en GU på Amf1 är alltså tidigare GMU+Grundkurs(GK) Amfibie. Utbildningen är detsamma oavsett vart i kåren du kommer att bli placerad. Först efter kursen pratas det om befattningar.

Efter din utbildning kan du be om att få bli placerad på 203.e amfibieskyttekompaniet, vilket är ett GSS/T kompani.

Någon som vet hur det gick för den här tjommen egentligen? Stor i käften om att bli amfibiesoldat, ta heltidsanställning (för en pisslön, du tjänar mer på donken) osv osv. Sista inlägget 2018 så ganska längesen nu.
Senast redigerad av BattlestarValhalla 2024-07-11 kl. 12:47.
Citera
2024-07-30, 17:56
Medlem
miklons avatar
Är det möjligt att göra värnplikt med brott i bagaget, efter att det gallrats ut ur belastningsregistret? Eller har mönstringen tillgång till register som inte gallras?
Citera
2024-08-04, 11:48
Medlem
Några krav på tider för 10 km löpning inom fösvaret? Oavsett grenar menar jag. Bara nyfiken.
Citera
2024-08-19, 16:23
Medlem
Olduvais avatar
Bataljonschef i Hemvärnet säger att han tror de flesta värnpliktiga i fjol kom från storstäderna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/soldatbrist-trots-rekordansokningar-tusentals-hoppar-av

Dessutom så harr tkotusentals sökt till HV utan veta vad det är för något.
Citera
2024-08-26, 22:58
Medlem
Mönstrade i december 2022, åkte på ett ER i tjänstbarhet. Är det kört om jag skulle försöka igen? Övriga tester gick bra.
Citera
2024-08-29, 18:47
Medlem
Är det endast 18-20 åringar som gör GMU eller är det blandat?
Citera
2024-08-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa

Skulle va kul och veta. Jag är 33 och kan tänka mig göra karriär som soldat.
Citera
2024-09-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa

Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Skulle va kul och veta. Jag är 33 och kan tänka mig göra karriär som soldat.

Sen värnplikten återinfördes så är det till stor grad pliktade 18-20 åringar som blivit kallade till mönstring och sen placerats. I det gamla GMU systemet som var helt frivilligt så är min uppfattning att det var väldigt blandat.

Jag sökte frivilligt efter värnplikten hade återinförts. Jag var 27. Vi hade nån 30+. En kompis som gjorde GMU 2015 hade en på 40+.

Att vara 33 är inget hinder. Ingen bryr sig. Men i denna tid med TikTok och allt så får man vara redo på att snacket är annorlunda. I slutet av dagen spelar åldersskillnaden ingen roll, ni är där för samma sak. Var redo på att dina befäl förmodligen är yngre än dig.
Citera
2024-09-02, 20:33
Medlem
Gå GMU eller värnplikt som 41åring?

Jag är 41 och vill jobba inom försvaret. Nackdelen är att när jag har 16 hade jag sådana känslor att jag inte ville göra värnplikt och slapp då göra den. Minns inte riktigt hur det hela blev så. Men jag var nöjd då.

Tog mig typ 3 år att fatta att det var ett misstag. Men sedan dess har jag velat ta om det beslutet.

Idag känner jag att jag är mer mogen och mer kunnig på mycket och vill göra nytta i försvaret. Antingen som cybersoldat (är utvecklare) eller som soldat på annat vis.

Men jag måste ha gått gmu eller värnplikten.
Så min fråga är kan man det som 41åring?
Tycker ens försvaret att man har något att komma med?
Kan man gå vara gmu eller måste man gå hela värnplikten?
Frågar för jag har fru och barn och om möjligt OM alltså så vill jag inte vara ifrån familjen mer än under dagen typ. Är det ens möjligt ? (Bor i Sthlm)

Tacksam för seriösa svar.
Senast redigerad av Azerty 2024-09-02 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in