2024-03-28, 17:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Man kan samtidigt fråga sig vem mer det är likgiltigt för, med tanke på den svenska försvarsförmågans utveckling (avveckling) under senare år. Regering efter regering har dessutom gjort allt de kunnat för att utrota (åtminstone bastardisera) den svenska befolkningen. Så ja, frågan är om det inte är likgiltigt.

Jag kan också tänka så i svarta stunder. Men det betyder inte att vi behöver ge upp än. Dessutom är jag helt övertygad om, att värnplikten är nyttig för unga män hur-eller-hur! Jag minns när killkompisarna kom hem på permission, och de hade blivit påtagligt annorlunda. Mycket manligare, och det hade blivit en mycket större skillnad mellan dom och oss - som då var unga flickor i ljuva sommarklänningar. De var mer förekommande, omtänksamma... Detta ökade ju också attraktionen mellan könen!
Citera
2024-03-28, 17:22
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan också tänka så i svarta stunder. Men det betyder inte att vi behöver ge upp än. Dessutom är jag helt övertygad om, att värnplikten är nyttig för unga män hur-eller-hur! Jag minns när killkompisarna kom hem på permission, och de hade blivit påtagligt annorlunda. Mycket manligare, och det hade blivit en mycket större skillnad mellan dom och oss - som då var unga flickor i ljuva sommarklänningar. De var mer förekommande, omtänksamma... Detta ökade ju också attraktionen mellan könen!
Ge upp ska vi aldrig göra. Men frågan är alltså varför man eventuellt ska gå i döden för den svenska regeringen, som gjort Sverige till ett rent lydrike.
Citera
2024-03-28, 18:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Ge upp ska vi aldrig göra. Men frågan är alltså varför man eventuellt ska gå i döden för den svenska regeringen, som gjort Sverige till ett rent lydrike.

Man får försöka tänka som så, att de olika regeringarna har varit temporära - men att Sverige är evigt!
Citera
2024-03-28, 18:11
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man får försöka tänka som så, att de olika regeringarna har varit temporära - men att Sverige är evigt!
Tja, men då är kanske Sverige evigt även under ryskt herravälde? Ifall större delen av landet förvandlas till en obskyr blandning mellan Harlem i New York och en brasiliansk favela (eventuellt med lite kvarvarande WT-admixture ) så vet jag nog inte riktigt vad det eviga skulle bestå i. Folk måste börja fatta att regeringen fått en permanent form, det är globalisterna som härskar oinskränkt.
Senast redigerad av Condottieri 2024-03-28 kl. 18:32.
Citera
2024-05-13, 15:26
Medlem
diseuses avatar
SVT (Slog och förnedrade värnpliktig – officer vid F16 får sparken):
Citat:
Försvaret sparkar den officer som förnedrade och slog värnpliktig på F16 i Uppsala förra året.

Den officer tillika instruktör vid F16 i Uppsala, som anmälts för att ha förnedrat och slagit en värnpliktig i bakhuvudet med öppen hand efter att denna skjutit på fel mål vid en skjutövning, har nu sparkats. Det framgår av ett avskedsbeslut från Försvarsmaktens personalansvarsnämnd.

Officeren har förnekat att hans agerande har varit en bestraffning. Han menar att det ska ha rört sig om en klapp på den värnpliktiges hjälm och att hans agerande var ett sätt att lugna den värnpliktige.
Citera
2024-06-04, 13:32
Bannlyst
Hur kommer lumpen som jägarsoldat förändra min kropp? Kommer jag försämras?

Rycker in som jägarsoldat och undrar hur detta kommer påverka min kropp. Ja är redan vältränad och stark. Ja kan springa 3km på 10min, är 1.95m lång och kan bänka 140kg för 5 reps. Jag skulle väl inte säga att jag är rippad eftersom jag aldrig har cuttat. Väger runt 100-105kg. Ja är nöjd över vad jag har åstadkommit i gymmet och på löparfronten.

Jag har dock ett problem och det är lumpen, jo jag vill göra den såklart, men jag undrade hur min kropp kommer att förändras? Otroligt tråkigt och jobbigt om jag försämras lixom.

Jag hade som plan att öka min bänk från 140kg till 180kg inom ett år, kommer det fortfarande kunna vara en möjlighet även om jag gör lumpen? Jag kör gym enbart 3 dagar och då är det mest tunga basövningar (5x5 stronglift) som jag gör. Kommer jag kunna lägga på 40kg på min bänk?

Min kondition är inget problem som sagt, kan springa 3km på 10min ungefär.

Kommer jag bränna fett men bibehålla muskler?

Hur ofta kommer jag kunna käka?

Hur ser dagarna ut? Jag hörde att man får vara ute på stan/orten (alltså utanför själva lumpenstället) och gå runt och sådant? Stämmer det verkligen?

Får man ha med sig kosttillskott? Kreatin, Vitamin D, Ashwagandha, selen?

Jag kan gå långt med packning.

Det känns som att lumpen kommer försämra mig och det har jag hört från många. Det är så töligt om det stämmer.

Hade tänk öka knäböjer från 210kg till 250kg och min marklyft från 250kg till 300kg. Hade detta varit under vanliga omständigheter och inget lump så hade jag förmodligen klarat av/varit nära dessa siffror men eftersom jag har lumpen så vet jag inte.

Tänk inte på min mentalitet, utgå ifrån att den är den högsta som finns. Det jag tänker på är min kropp.

Besvara frågorna och lägg till saker om ni vill.

Visserligen så har styrka varit naturligt hela mitt liv men ja har verkligen jobbat ashårt för det här. Töligt som in i helvete om jag försämras.

Diskutera

Fråga mej va ni vill.
Citera
2024-06-04, 14:22
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novitiosis
Rycker in som jägarsoldat och undrar hur detta kommer påverka min kropp. Ja är redan vältränad och stark. Ja kan springa 3km på 10min, är 1.95m lång och kan bänka 140kg för 5 reps. Jag skulle väl inte säga att jag är rippad eftersom jag aldrig har cuttat. Väger runt 100-105kg. Ja är nöjd över vad jag har åstadkommit i gymmet och på löparfronten.

Jag har dock ett problem och det är lumpen, jo jag vill göra den såklart, men jag undrade hur min kropp kommer att förändras? Otroligt tråkigt och jobbigt om jag försämras lixom.

Jag hade som plan att öka min bänk från 140kg till 180kg inom ett år, kommer det fortfarande kunna vara en möjlighet även om jag gör lumpen? Jag kör gym enbart 3 dagar och då är det mest tunga basövningar (5x5 stronglift) som jag gör. Kommer jag kunna lägga på 40kg på min bänk?

Hur ser dagarna ut? Jag hörde att man får vara ute på stan/orten (alltså utanför själva lumpenstället) och gå runt och sådant? Stämmer det verkligen?

Det känns som att lumpen kommer försämra mig och det har jag hört från många. Det är så töligt om det stämmer.

Hade tänk öka knäböjer från 210kg till 250kg och min marklyft från 250kg till 300kg. Hade detta varit under vanliga omständigheter och inget lump så hade jag förmodligen klarat av/varit nära dessa siffror men eftersom jag har lumpen så vet jag inte.

Tänk inte på min mentalitet, utgå ifrån att den är den högsta som finns. Det jag tänker på är min kropp.

Visserligen så har styrka varit naturligt hela mitt liv men ja har verkligen jobbat ashårt för det här. Töligt som in i helvete om jag försämras.

Diskutera

Fråga mej va ni vill.

>Bränna fett men bibehålla muskler?

Beror på. Hur ser du ut? Vad tränar du? Om du är en kroppsbyggare som kör isolation exercises kommer dina onödiga muskler förmodligen minskas. Ser du ut som mig kommer du se lite bättre ut vid slutändan. Så är det bara.

>Hur ofta kommer jag kunna käka?

När man är i logement eller ute i fält så käkar man tre måltider per dygn samt snacks. Dock kommer du vara jägarsoldat; du kommer ha övningar där ni kör utan mat.

Du kommer också vara i kaloriunderskott ute i fält. Man käkar 3600 kalorier per dygn där, och många soldater går fortfarande ner i vikt. Att vara soldat är jobbigt.

>Hade detta varit under vanliga omständigheter och inget lump så hade jag förmodligen klarat av/varit nära dessa siffror men eftersom jag har lumpen så vet jag inte.

Jag tror det finns gym i samtliga förband. Dock kommer du inte ha energin.

Förövrigt kommer du förmodligen förlora dina onödiga muskler, men bli "ripped". Många jag har snackat med säger att både spinkiga och fetton blir biffa. Alla dras till en jämn nivå, så att säga.

Om du undrar hur din kropp kommer att ser ut så bara dra till samtliga kampsportställen i Sverige. Jag brottas mycket och gymmar lite. Jag har en stor rygg, stor nacke, helt okej armar, stora lår och vader. Helt okej bröst. Mina klubbkamrater har stora rygg men småa bröst. Bänkpress hjälper inte så mycket i vardagen. Bara kolla på grekiska statyer.

Jag kommer själv rycka in i lumpen, fast på Lv6 som lavettssoldat. Du är pliktkallad, vilket innebär att du är i rikets tjänst, samt en av de bättre medborgare i nationen. Fokusera på att tjänstgöra ditt land först, gymmet kommer sen.
Senast redigerad av VillBaraChilla 2024-06-04 kl. 14:25.
Citera
2024-06-04, 14:26
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan tänkas att du blir litet svagare och tappar (omfördelar) muskler. Jägarsoldater brukar inte vara/bli överdrivet muskulösa (du ligger redan i toppskiktet) utan det handlar om kondition och hårdförhet (uthållighet under påfrestande förhållanden). Räkna med dåligt med sömn tidvis och i samband med det, tämligen litet att äta. Det här är sådant man dels tränar på, dels skall uppleva, så man vet hur man reagerar när det blir jobbigt på alla plan. I det sammanhanget kan det vara bra att veta att de som förbereder sig för tunga uthållighetsprestationer sällan är nermagrade vid starten. Fettreserverna (rimliga) är din vän vid lågkaloriövningar, vinter, kyla etc.

Är du pliktat in kommer det att bli intensivt, mycket skall hinnas med, kunskaper skall läras in och befästas. Sedan är värnplikten inte straffarbete, man är ledig emellanåt, orkar man kan man säkert träna på kasern etc etc. De flesta brukar dock vara nöjda med det som ingår i tjänsten.

Förmodligen kommer 10 min/3 km terrängbana inte att vara mer än ungefär "godkänt" så där finns det förbättringspotential som dina befäl/tränare kommer att exploatera. I så fall kommer du att minska litet i vikt.

Mer allmänt, du försämrar inget genom en väl genomförd jägarutbildning, men du blir förmodligen inte starkare. Fördelarna ligger på ett annat plan.
Citera
2024-06-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novitiosis

Diskutera

Fråga mej va ni vill.

3 km på 10 minuter är jävligt bra, speciellt med din vikt, jag är inte ens säker på jag sprungit så fort och jag vart ändå bland de som sprang snabbast, speciellt med tanke på min vikt och då är jag lättare än dig. 140 kg på 3 gånger i veckan gymmet, ja jag som ligger på 6 gånger i veckan fixar inte 140 kg men o andra sidan är jag gammal

du kommer att tappa muskler, tyvärr, enkelt kan det hela beskrivas som de som är otränade när de rycker in kommer vara tränade när de rycker ut, de som är extremt tränade kommer vara mindre tränade när du rycker ut. Ja du får ha kosttillskott mm, första månade kommer du ha svårt med din träning och ditt kosttilsskott men sedan blir det lite mer rutin o enklare att planera. Har du tur hamnar du på ett regemente med bra gym, det finns flera sådana.

men du kommer ligga inne 12-15 månader? du kommer vara ca 20 år när du rycker ut, du har all tid i världen att bygga upp dig utav bara h efter lumpen också,

en grej med lumpen, akta dig för skador, det är massor som skadar sig där, har du en gammal skada så kan jag nästan lova dig att den kommer att göra sig påmind i lumpen som jägarsoldat
Citera
2024-06-04, 16:12
Medlem
Som tidigare sagt, som jägarsoldat kommer du förmodligen gå ner i muskler. Ju slappare tjänst desto bättre förutsättningar för att gymma ungefär.

En stor fördel du har med vana av tunga marklyft och knäböj är att det skyddar dig rejält mot de vanligaste skadorna i lumpen.

Edit

Du kan sikta på att maintaina om du grisar i dig all mat du får tag på när du inte är i fält och gymma så ofta du orkar 3ggr i veckan. Du har ju ofta helgen på dig.

Som alternativ till stronglift 5×5 kan du kanske använda någon variant av 531 med få accessories om du känner att du inte orkar 5×5
531 är normalt 4 ggr i veckan men i kompaktaste varianten väldigt kort. Kan slå ihop det till två pass i värsta fall.
Senast redigerad av meanmanturbo 2024-06-04 kl. 16:26.
Citera
2024-06-04, 17:12
Medlem
För att vara lite mer konstruktiv, du kan klara av att gå upp i styrka men kanske inte riktigt så mycket som du vill och det blir en utmaning.

Finns ju tre stora faktorer som du säjert känner till för att gå upp i styrka och en jägartjänst jävlas med alla 3

1. Konsekvent regelbunden träning med ökande intensitet. Fältdygn och kvällstjänst kommer vara ivägen och övrig fysisk träning kan göra att du inte orkar är saker som påverkar detta.

2. Tillräcklig återhämtning och sömn. Fältdygn har otillräcklig sömn an design. Övrig fysisk träning skadar också återhämtningen.

3. Tillräckligt med kalorier och protein. Är ett problem under fältdygn och överlevnadlvningar. Inget problem under övrig tid så kalloriöverskott över tid är görbart.

För att lyckas öka i styrka behöver du plannera runt de här faktorerna. Lycka till.

Detta är ju sant för alla värnpliktstjänster men det blir värre ju fysiskt hårdare tjänsten är.
Senast redigerad av meanmanturbo 2024-06-04 kl. 17:25.
Citera
2024-06-04, 17:42
Medlem
OneTaps avatar
de största problemet e väl att lumpen har riktigt dålig kost o under måliga kalorier för o hålla biffig fysik. man behöver minst 1000 extra kalorier per dag så dom flesta smyg handlar mat o protein bars i mängder när tillfälle gavs :P har man tur o får en chill furir så brukar man få dra iväg på donken o willys titt som tätt :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in