Citat:
Ursprungligen postat av
novitiosis
Rycker in som jägarsoldat och undrar hur detta kommer påverka min kropp. Ja är redan vältränad och stark. Ja kan springa 3km på 10min, är 1.95m lång och kan bänka 140kg för 5 reps. Jag skulle väl inte säga att jag är rippad eftersom jag aldrig har cuttat. Väger runt 100-105kg. Ja är nöjd över vad jag har åstadkommit i gymmet och på löparfronten.
Jag har dock ett problem och det är lumpen, jo jag vill göra den såklart, men jag undrade hur min kropp kommer att förändras? Otroligt tråkigt och jobbigt om jag försämras lixom.
Jag hade som plan att öka min bänk från 140kg till 180kg inom ett år, kommer det fortfarande kunna vara en möjlighet även om jag gör lumpen? Jag kör gym enbart 3 dagar och då är det mest tunga basövningar (5x5 stronglift) som jag gör. Kommer jag kunna lägga på 40kg på min bänk?
Min kondition är inget problem som sagt, kan springa 3km på 10min ungefär.
Kommer jag bränna fett men bibehålla muskler?
Hur ofta kommer jag kunna käka?
Hur ser dagarna ut? Jag hörde att man får vara ute på stan/orten (alltså utanför själva lumpenstället) och gå runt och sådant? Stämmer det verkligen?
Får man ha med sig kosttillskott? Kreatin, Vitamin D, Ashwagandha, selen?
Jag kan gå långt med packning.
Det känns som att lumpen kommer försämra mig och det har jag hört från många. Det är så töligt om det stämmer.
Hade tänk öka knäböjer från 210kg till 250kg och min marklyft från 250kg till 300kg. Hade detta varit under vanliga omständigheter och inget lump så hade jag förmodligen klarat av/varit nära dessa siffror men eftersom jag har lumpen så vet jag inte.
Tänk inte på min mentalitet, utgå ifrån att den är den högsta som finns. Det jag tänker på är min kropp.
Besvara frågorna och lägg till saker om ni vill.
Visserligen så har styrka varit naturligt hela mitt liv men ja har verkligen jobbat ashårt för det här. Töligt som in i helvete om jag försämras.
Diskutera
Fråga mej va ni vill.
>Bränna fett men bibehålla muskler?
Beror på. Hur ser du ut? Vad tränar du? Om du är en kroppsbyggare som kör isolation exercises kommer dina onödiga muskler förmodligen minskas. Ser du ut som mig kommer du se lite bättre ut vid slutändan. Så är det bara.
>Hur ofta kommer jag kunna käka?
När man är i logement eller ute i fält så käkar man tre måltider per dygn samt snacks. Dock kommer du vara jägarsoldat; du kommer ha övningar där ni kör utan mat.
Du kommer också vara i kaloriunderskott ute i fält. Man käkar 3600 kalorier per dygn där, och många soldater går fortfarande ner i vikt. Att vara soldat är jobbigt.
>Hade detta varit under vanliga omständigheter och inget lump så hade jag förmodligen klarat av/varit nära dessa siffror men eftersom jag har lumpen så vet jag inte.
Jag tror det finns gym i samtliga förband. Dock kommer du inte ha energin.
Förövrigt kommer du förmodligen förlora dina onödiga muskler, men bli "ripped". Många jag har snackat med säger att både spinkiga och fetton blir biffa. Alla dras till en jämn nivå, så att säga.
Om du undrar hur din kropp kommer att ser ut så bara dra till samtliga kampsportställen i Sverige. Jag brottas mycket och gymmar lite. Jag har en stor rygg, stor nacke, helt okej armar, stora lår och vader. Helt okej bröst. Mina klubbkamrater har stora rygg men småa bröst. Bänkpress hjälper inte så mycket i vardagen. Bara kolla på grekiska statyer.
Jag kommer själv rycka in i lumpen, fast på Lv6 som lavettssoldat. Du är pliktkallad, vilket innebär att du är i rikets tjänst, samt en av de bättre medborgare i nationen. Fokusera på att tjänstgöra ditt land först, gymmet kommer sen.